Steven van Belleghem (Nexxworks): “We zijn beland in derde fase van digitalisatie”
Steven van Belleghem is één van Europa’s grootste gedachteleiders op het gebied van social media, digitale trends en digitale marketing. Gedurende zijn carrière heeft Steven de impact van digitale en sociale media op consumenten en organisaties bestudeerd. Hij gebruikt deze kennis om bedrijven te inspireren en te faciliteren hun bestaande benadering aan te passen. Volgens Steven zijn we met de opkomst van AI in de derde fase van digitalisatie beland. Zo sorteer je daar als ondernemer op voor.
De vraag is dus hoe je onderneemt in een high speed digital world? In dit artikel deelt Steven vijf ondernemerslessen op het gebied van digitalisatie. We zetten ze hier alvast kort op een rij, maar bekijk zeker ook het hele interview in de onderstaande video.
1. Digital first is customer first without compromise
“We zijn in de derde fase van digitalisatie beland. De eerste fase was internet, de tweede was mobile en de derde fase is artificial intelligence. (…) We zijn zo obsessed door technologie, maar het gaat eigenlijk om de klant.”
2. Evolueer van mobile first naar AI first
“The circle of life van AI ziet er zo uit: je hebt een goed product of dienst, je krijgt klanten, die klanten genereren data en dankzij die data ga je verbeteren of veranderen. Dat is de grondstof om op termijn die conversatie te automatiseren. Ik heb het gevoel dat heel veel mensen artificial intelligence niet snappen.”
3. Werk samen met de grote techplatformen
“Dat is vaak een duivels dilemma. Ik hoor vaak de kritiek van kleinere ondernemers: het is te groot en te duur, dat lukt ons niet. Maar het is Facebook gelukt om voor een klein bedrag jouw dienst of product te promoten. Je hebt dan een enorm bereik. Waar massamedia voorheen niet beschikbaar was voor kleinere ondernemers, heb je die kans nu wel.”
4. Strijd voor eigen indentiteit in platform-wereld
“Convenience level, marketing naar machines, leverage van je sterktes en de nieuwe communicatiekanalen slim gebruiken: op die manier kun je terugvechten tegen de grote platforms.”
5. Human touch steeds belangrijker in digitale wereld
“Als iets schaars wordt, wordt iets waardevollers. Het menselijke aspect stijgt in belang. Dat is simpel, maar ook complex. Kijk naar de bancaire wereld: Vroeger gingen mensen 52 keer naar een bank, de bank had 52 keer om te scoren. Nu gaan ze nog twee keer per jaar: het performance level moet dus veel hoger zijn.”