Stijgende advertentiemarkt?
De laatste weken zijn er tegenstrijdige berichten te lezen over de advertentiemarkt. In het ene artikel is deze stijgend, in het andere artikel wordt gesproken over een daling. Mediaedge:cia komt met een korte en heldere verklaring.
Het uitgeefconcern Wegener blijft last ondervinden van de slechte advertentiemarkt. Daardoor daalde de nettowinst van 18,3 miljoen euro in de eerste helft van 2002 naar 8,4 miljoen euro in dit jaar. Wegener, uitgeverij van vele regionale kranten, zag het aantal advertenties met 11% dalen. Verder drukte de verkoop van Radio 10 de omzet. De resultaten bevestigen het beeld dat de bodem dit jaar wordt bereikt, stelt het concern. VNU daarentegen heeft in het eerste half jaar wel meer winst geboekt. De netto winst kwam uit op 103 miljoen euro, 11% meer dan in het eerste half jaar van 2002. Het afgelopen jaar daalde de omzet met 15%. Het bedrijf wijt de omzetdaling aan de sterke euro. Verder heeft VNU last van dalende inkomsten uit advertenties.
Deze tegenstrijdige berichten wekken onze nieuwsgierigheid welke media in het eerste half jaar wel hogere bruto bestedingen realiseren ten opzichte van het eerste half jaar van 2002. Als bron wordt BBC gebruikt: Bureau Budgetten Controle. Zij registreerden in het eerste half jaar van 2003 een stijging van 14% ten opzichte van de totale bruto bestedingen van alle media in het eerste halfjaar van 2002. Het medium dagbladen stijgt met 12%. Als de winst niet bij Wegener zit, bij wie dan wel? De gratis dagbladen Metro en Spits laten een stijging zien van maar liefst 40% ten opzichte van de bruto bestedingen in het eerste half jaar van 2002. De landelijke dagbladen laten een stijging zien van 5% en de regionale dagbladen een stijging van 16%. Hoewel Wegener uiteraard niet de enige uitgever is van regionale dagbladen, is het opmerkelijk dat de bruto bestedingen van de regionale dagbladen hoger zijn dan in het eerste halfjaar van 2002.
Nou ja opmerkelijk is het niet. Het is zeker te verklaren. Zoals bekend registreert BBC bruto cijfers. Er wordt geen rekening gehouden met kortingen. Een gegeven is dat er dit jaar hogere kortingen worden verleend aan adverteerders dan vorig jaar. In het bijzonder geldt dit voor televisiereclame. Televisie is, na radio, de grootste stijger van het afgelopen half jaar (22% hogere bruto bestedingen).
Als we de bruto bestedingen van dit jaar zouden corrigeren met extra verleende kortingen, dan schatten wij in dat, helaas bijna alle media, uiteindelijk een daling zullen laten zien van de netto bestedingen. De media die nu al een daling vertonen in bruto bestedingen moeten zich dan extra zorgen maken. Dit zijn de publiekstijdschriften en buitenreclame. Deze media laten een daling zien van respectievelijk 5% en 3%. Ook internet laat een daling zien van maar liefst 25%. Maar de ervaring leert dat de bron BBC niet betrouwbaar is voor de registratie van internetbestedingen.
Bron: