Stijgende uitgaven interactieve marketing in 2003
Forrester Research en Interactive Advertising Bureau (IAB) Europa voorspellen een groei in de uitgaven voor online adverteren en interactieve marketing. Op basis van onderzoek verwachten zij dat Europese adverteerders in 2007 EUR 5.023 miljoen besteden aan deze vorm van reclame; in 2002 was dat EUR 787 miljoen.
Volgens IAB Nederland wijzen de signalen erop dat in ons land het aandeel van online advertising en interactive marketing binnen reclame- en marketingcampagnes snel toeneemt. De brancheorganisatie ziet voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd bij de stimulering van deze groei: ?Naast de verdere professionalisering van de sector waar wij voor staan, is er voor IAB een taak in het bekend maken van de mogelijkheden van online advertising en interactive marketing?, aldus Igor Beuker, voorzitter IAB Nederland. ?Wij zetten ons ervoor in dat online advertising en interactive marketing voor eind 2004 drie procent van het totale marketing- en reclamebudget van een adverteerder uitmaakt. Dat is drie keer zo veel als het huidige aandeel.?
Onderzoeksbureau Forrester heeft in twaalf Europese markten internetgebruik onderzocht. Daaruit blijkt dat 74 procent van de internetters in 2002 wel eens op een online advertentie heeft geklikt. Voor 51 procent was dat minder dan een maand geleden; een stijging van 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor meer dan een kwart van deze groep leidde de klik tot het doen van een aankoop, terwijl dat een jaar geleden nog 14 procent was. Met 71 procent behoort Nederland tot de top drie van landen met een hoge internetpenetratie. Niet alleen is het aantal internetgebruikers hier hoog; het aantal groeit nog altijd.
?Uit dit onderzoek blijkt dat internetgebruik in Nederland nog steeds groeit en volwassen wordt. Dit leidt ertoe dat adverteerders steeds vaker online advertising en interactieve marketingvormen toevoegen aan hun mediamix. De hoge internetpenetratie maakt internet een medium bij uitstek voor verhogen van de brand awareness en verbeteren van brand experience. Bovendien zijn digitale reclamevormen meetbaarder dan veel traditionele reclamevormen, waardoor online advertising en interactieve marketing in een vroeg stadium aantoonbare ‘return on investment’ opleveren?, aldus Beuker.
Bron: