STIR in zee met combinatie Intomart Gfk en Nedstat

9 februari 2004, 22:06

Na een pitch van bijna een jaar (zie eerdere artikelen op mediafact), heeft de Stichting Internet Reclame (STIR) dan eindelijk een keuze gemaakt. Voor de levering van continue bereiks- en bezoekers-profielen van Nederlandse websites is gekozen voor de combinatie Intomart GfK en Nedstat.

Onderhandelingen voor het verlenen van het definitieve contract van het internetbereiksonderzoek zijn momenteel in volle gang, aldus de STIR. De partijen willen het onderzoek binnen enkele maanden starten. Eerste rapportages komen naar verwachting dit najaar beschikbaar.

Het door Intomart GfK en Nedstat uit te voeren online bereiksonderzoek maakt gebruik van een speciaal te ontwikkelen technische oplossing, de ?Webmeter?. Deze registreert het surfgedrag binnen een panel via het inloggen op een speciale website. Hiermee is de belangrijkste beperking van gebruikelijk online onderzoek – het niet meten van internetgebruik op het werk en andere locaties ? volgens de STIR opgelost. Doordat de onderzoeksdeelnemers geen software hoeven te downloaden, kan hun surfgedrag gemakkelijk vanaf elke locatie worden gemeten.

Het onderzoek bestaat uit een vast panel van internetbezoekers van minimaal 4.000 deelnemers, binnen enkele jaren uitgroeiend naar 8.000 of meer.

Red: De gekozen oplossing lijkt sterk op de oplossing die ook door andere deelnemers aan de pitch is ingediend. De vraag is dan ook of het verstandig is van de STIR om te kiezen voor deze “Nederlandse” oplossing (in plaats van te kiezen voor een internationale speler die ook de standaard had kunnen uitrollen in het buitenland). Voor een antwoord zullen we moeten wachten tot dit najaar (een jaar later dan oorsponkelijk gepland). Belangrijk(er) is dat er eindelijk een standaard komt!

Bronnen:

http://www.adformatie.nl/

http://www.emerce.nl/

Update 11/2:

Bereiksonderzoek online media binnen enkele maanden realiteit (Nedstat)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!