Marketeers, stop met die pushnotificaties!

3 november 2015, 09:00

Verzamel eerst data

Ja, je leest het goed. Als je geen idee hebt wie er aan de ontvangende kant van een pushnotificatie zit, stop dan met het versturen van pushnotificaties. Dat wekt alleen maar irritatie op en het heeft hoogstwaarschijnlijk een negatief effect. In plaats daarvan kun je veel beter de tijd en de juiste technologie gebruiken om alle data te verzamelen die nodig is om echt te begrijpen met wie je communiceert. Want zou jíj luisteren naar de berichten van een vreemde?

Er zijn genoeg merken die zich al bewust zijn van de kracht van mobiele marketing. Zij hebben de eerste stappen gezet om het onderdeel te maken van hun overkoepelende marketingstrategie, bijvoorbeeld door te investeren in de ontwikkeling van een eigen app. Dat is misschien een mooie eerste stap, maar de meeste merken tasten volledig in het duister over het gebruik van de app. Op die manier kan de app meer kwaad doen dan goed.

Wat ik daarmee bedoel is dat een app hen vaak in staat stelt om pushnotificaties naar de gebruikers te sturen, maar enkel naar de volledige database, zonder enige vorm van intelligente segmentatie. En daar gaat het dus mis.

Eenzijdige interactie

Om het allemaal nog erger te maken, gebruiken veel van deze merken pushnotificaties ook nog als het belangrijkste middel om app-engagement te bevorderen. Oftewel: ze gebruiken de push om gebruikers aan te sporen de app te openen en gebruiken. Volgens een onderzoek van Yahoo Aviate eerder dit jaar, heeft bijvoorbeeld de gemiddelde Android-gebruiker 95 apps op zijn telefoons geïnstalleerd en dat aantal stijgt alleen maar. Dit betekent voor een merk dat je met zo’n 94 andere apps concurreert om de aandacht van je gebruikers te trekken. Als je dit alleen doet door steeds hun dag te onderbreken met generieke berichten, dan zal je al snel merken dat je appgebruikers de opt-out om pushnotificaties te ontvangen aanklikken.

Voorkeur en relevantie

De oplossing voor deze eenzijdige vorm van communicatie is door eerst de gebruikers van je app te leren kennen. Verzamel informatie over hun persoonlijke voorkeuren en gedrag, zodat je ze kunt segmenteren in relevante groepen, die je vervolgens gepersonaliseerde pushnotificaties kunt sturen.

Zodra je begint om op deze manier pushnotificaties te sturen die waarde en relevantie hebben voor je gebruikers, dan zal je zien dat hun betrokkenheid stijgt en zij een ​​gevoel van loyaliteit voor je merk gaan ontwikkelen. De reden is dat jij, in tegenstelling tot de meeste andere merken, serieus omgaat met deze vorm van communicatie en de gebruikers als individuen aanspreekt, rekening houdend met hun eigen eigenschappen en kenmerken.

Marketingplatform

Om dit alles mogelijk te maken, heb je uiteraard wel een geschikt platform nodig. Dat zou de voorkeur moeten hebben boven het door eigen ontwikkelaars laten integreren van pushnotificaties in een mobiele app. Je kunt hiervoor veel beter een mobiele marketingleverancier in de arm nemen.

Waarom? Ik zal een voorbeeld noemen. Bedrijven als Apple en Google brengen voortdurend nieuwe functies en updates uit voor hun software. Een leverancier van een kant-en-klaar mobile marketingplatform houdt deze updates in de gaten en verwerkt ze in zijn software, zodat alles naar behoren blijft werken en je snel kunt profiteren van nieuwe functionaliteit. En dat alles zonder dat je continu geld moet uitgeven aan ontwikkelaars of je zorgen hoeft te maken over systeemfouten.

Wacht en verzamel data

Laten we ook niet vergeten dat een mobile marketing platform meer doet dan enkel pushnotificaties sturen. Dit is in feite maar een klein onderdeel van het verhaal en de laatste stap in de uitvoering van een mobile marketing campagne. Veel belangrijker is je strategie en de mogelijkheid om data over de locatie en het gedrag van je gebruikers te kunnen gebruiken om de juiste boodschap op het juiste moment te versturen.

Om dit alles nog even kort samen te vatten: voordat je berichten naar je appgebruikers gaat sturen, is het uiterst belangrijk om eerst data te verzamelen. Denk aan informatie als locatiegegevens, demografie en gedrag, die je vervolgens kunt gebruiken om je appgebruikers beter te leren kennen.

Dus als je een gloednieuw mobile marketingplatform in gebruik neemt, laat het dan in eerste instantie even voor wat het is. Verzamel gegevens en leer daarvan. Alleen dan kun je begrijpen wie je gebruikers precies zijn, en (met de hulp van een slimme marketeer) ben je klaar om echt contact te zoeken met appgebruikers door middel van strategische mobile marketingcampagnes.

Bruno Bin
Marketing Director bij Notificare

Ik ben marketingtechnologie-deskundige met interesse in snelgroeiende startups. Momenteel werk ik als Marketing Director bij Notificare.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!