Stormachtige groei online gamen in Nederland

20 februari 2003, 07:41

Het online gamen maakt in Nederland een stormachtige groei door, het totale bezoekersaantal aan gamessites steeg van 277.000 in januari 2002 naar 1,1 miljoen in januari 2003. Bovendien is nergens in Europa deze markt zo volwassen en de penetratie voor online gaming zo hoog als in Nederland. Dat stelt Nielsen/NetRatings in een recent onderzoek.

Ook de Europese markt voor online gaming groeit koortsachtig. Die telde in januari 2002 2,8 miljoen spelers. Dat aantal is in 2003 meer dan verdubbeld tot 5,9 miljoen, zo becijfert onderzoeksbureau Nielsen/NetRatings.

In absolute aantallen is Duitsland koploper, gevolgd door Frankrijk en Nederland. Ook de Britse, Italiaanse, Spaanse en Zweedse markten hebben te maken met een sterke stijging. Nielsen/NetRatings schrijft de enorme hausse toe aan de aanhoudende groei van breedband en de snel toenemende populariteit van games in het algemeen.

Nederland springt er volgens de Amerikaanse onderzoekers uit in Europa. Nergens op het continent is de penetratie voor online gaming zo groot. Van de actieve internetters bezoekt momenteel 17,9 procent sites voor online games. Ook is de stijging hier enorm: van 277.000 bezoeken aan gamessites in januari 2002 naar 1,1 miljoen in janauri 2003.

Nielsen/NetRatings noemt de Nederlandse markt “het meest volwassen” van Europa. Het stereotype beeld van zeer jonge, mannelijke online gamers blijkt voor ons land niet op te gaan. Van alle Nederlandse online gamers is 48,5 procent vrouw en iets minder dan zestig procent boven de 25 jaar. In landen met een lagere penetratie is het aantal mannelijke online gamers veel hoger, stellen de onderzoekers.

Verreweg de populairste online gaming-site in Nederland is Zylomgames.com, zowel qua bezoekers als op het gebied van de doorgebrachte tijd, aldus Nielsen/NetRatings. Zylom trekt momenteel maandelijks circa 300.000 bezoekers, nummer twee Spelpunt.nl moet het met minder dan de helft doen. Bezoekers brengen gemiddeld iets minder dan twee uur door op een gaming-site. Op Zylom is dat echter 5 uur en 22 minuten. Vrijwel alles sites hebben een breed aanbod: van actiegames tot sport- of kaartspelen.

Forrester Research voorspelde vorige maand dat online gaming in 2006 tien miljoen Europese huishoudens zal trekken. Verwacht wordt dat ook de drie populairste spelcomputers (PlayStation 2, Microsoft’s X-Box en Nintendo’s GameCube) enorme aanjagers zullen worden voor het online gamen. Een kwart van alle Europese consumenten, zeventig miljoen personen, bezit ??n van deze drie consoles.

Bron: Emerce 20 februari 2003

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!