Strategisch marketingplan als onmisbare pijler onder elke onderneming
Ondernemers zijn van duizendpoten, maar theoretische kennis over marketing hebben ze niet altijd paraat.
Als ondernemer snap je echt wel dat een goed marketingplan je commerciële resultaten een boost kan geven. Gelijktijdig is het soms moeilijk en onduidelijk hoe je hier tijd voor vrijmaakt, waar je moet beginnen en hoe je focus aanbrengt. Veertig procent van alle startende ondernemers valt binnen vijf jaar om. In veel gevallen ontbrak het aan een doordachte marketingstrategie. Hoe zorg je met een strategisch marketingplan voor een gezonde onderneming?
Waarin zit precies de meerwaarde van een strategisch marketingplan? Kijk eens naar het vertrekpunt van veel ondernemers, die vanuit passie zijn gestart. Je hebt iets innovatiefs bedacht en dus begin je heel productgericht, maar nog zonder marketingplan. In de eerste jaren van organische groei speelt marketing vaak een bescheiden rol. Met een gericht plan kan je juist meteen vanaf het begin een uplift in je groei aanbrengen. Sommige ondernemers zou ik echt wakker willen schudden: realiseer je je wel hoeveel kansen er liggen als je jezelf even uit de waan van de dag haalt en echt professioneel aan de slag gaat met je strategie?
In het MKB werken veel beginnende marketeers, doorgroeiend vanuit een office-functie of vers uit de schoolbanken
Veel ondernemers zijn van nature duizendpoten. Om een bedrijf draaiende te houden, ben je dagelijks bezig met doorontwikkeling van je product of dienst, sales, HR, met het werven van nieuw personeel, patenten – kortom, de toko draaiend houden. Maar theoretische kennis over marketing hebben ze niet altijd paraat. Als er al een marketeer in dienst is, heeft deze het vaak druk met de operationele kant van het vak: de website up to date houden, campagnes draaien, uitingen als nieuwsbrieven en mailings de deur uit krijgen… Ik zie in het MKB veel beginnende marketeers, doorgroeiend vanuit bijvoorbeeld een office-functie of vers uit de schoolbanken. Met nog weinig ervaring in het schrijven van een marketingplan worden ze geleefd door de waan van de dag en zitten ze krap in tijd en kennis. Juist zij hebben baat bij iemand die ze op weg helpt met kennis, theorie en methodiek. Met die steun zijn ze dan in staat om plots grote stappen te maken.
Ondernemers hebben vaak serieuze groeiplannen, maar realiseren zich niet altijd dat die sneller en gezonder te realiseren zijn wanneer er een sterk marketingplan ligt. Het is volgens mij een van de redenen waarom zoveel ondernemers al na enkele jaren ten onder gaan. Als je niet serieus hebt uitgezocht in wat voor markt je aan de slag gaat, wie je concurrentie is en wat de exacte behoeftes van je klant zijn – dan ben je nodeloos kwetsbaar. Het is een veelgemaakte ‘fout’: denken dat als je een goed idee hebt of iets nieuws hebt bedacht – dat je vanzelf goed aan het ondernemen bent. Maar die marketingstrategie is een onmisbare peiler om een gezond bedrijf op te bouwen en te laten floreren. Het is de hoeksteen van gezonde bedrijfsvoering: don’t be die veertig procent. Nieuwsgierig geworden hoe zo’n marketingplan precies tot stand komt? Volgende week volgt hier het volgende artikel, waarin ik in zal gaan op de methodiek die je als beginnende ondernemer volgt en het belang dat goed onderzoek daarbij heeft.