Strijd om de afstandsbediening

3 augustus 2005, 10:00

Binnenkort zal het tv-landschap heftig veranderen door de komst van Talpa, de concurrenten reageren op verschillende manieren: SBS door een nieuw gezicht en RTL door de naamsverandering van Yorin. De ‘kleintjes’ vechten ondertussen om de plaatsen op de afstandsbediening waarin Discovery Channel het voortouw neemt.

De meeste mensen hebben de eerste 7 zenders hetzelfde, mede door de automatische zenderinstelling van nieuwe tv’s. Vanaf 8 begint het willekeurig te worden en aangezien veel mensen gewoon langs de kanalen zappen, is het voor de zenders belangrijk om een zo laag mogelijk getal op de afstandsbediening te bemachtigen.

Daarom hebben kleinere nationale en regionale zenders het gemunt op de lage plekken:

7) RNN7, de Zuid-Hollandse zender die ook hard aan het trappen is tegen de naam RTL 7;

9) De grootste strijder Discovery Channel met een actiesite;

9) TMF heeft het aloude cijfer 9 weer uit de kast gehaald en onder het logo geplaatst;

10) Op tien wil de Brabantse zender RTV10;

11) National Geograpic wil graag op 11 geprogrammeerd worden.

Kortom: de strijd is losgebarsten, maar wat vinden jullie ervan? Hoe belangrijk is het nummertje bij de zendernaam?

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Michel

    Om even een vergelijking met internet te maken. Een hoge positie op google is leuk, maar de content van de site is veel belangrijker. Je kan wel op 7 willen staan op de afstandsbediening, maar het aanbieden van (voor je doelgroep) interessante programma’s lijkt me belangrijker.


    3 augustus 2005 om 11:25
    Strebertje

    Ik moet zeggen dat ik eerder Discovery op 9 zet dan Veronica of TMF 🙂

    Veronica heb ik volgens mij niet eens op de TV. Maar ik kijk eigenlijk alleen maar tot 8 (die hetzelfde is als Lode) en verder kom ik niet (hoge uitzondering, CNN die op 25 staat of BBC News op 20).

    Verder maakt Michel een goed punt. Als een zender goede content heeft, dan kijken mensen toch wel, of die nu op 10 of 18 staat.


    3 augustus 2005 om 11:52
    Onno

    Talpa staat op 21 straks, eerst maar eens kijken of die het waard zijn om op te schuiven. Mijn lijstje is al jaren hetzelfde:

    N1, N2, N3, RTL4, RTL5, Net5, SBS6, Yorin, Veronica, Lokale zender, dan de belgen, dan de britten, dan NatGeo, Discovery, Animal Planet, en dan de rest in willekeurige volgorde.

    Ik vind die nummering nogal opdringerig worden. Tot de komst van net5 ging alles goed… maar dit slaat toch nergens op. Laten ze zich maar eens toeleggen op goede programma’s. Kwaliteit zal toch uiteindelijk de plek bepalen, maar taaltechnisch heeft ook zo z’n voordeel. Dat zo beschouwd staat RTL4 weer op een rare plek eigenlijk.


    3 augustus 2005 om 12:04
    at

    Talpa op 10, hmmm een nummerloze afzender had meer voor de hand gelegen gezien het tijdperk wat betreden wordt met de inzet van digitale kanalen en IPTV. Eenmaal op 10 kom je daar ook niet snel meer vanaf. ‘Double digits’ zijn niet handig op het huidige gebruik van de afstandbediening en binnen twee jaar wordt de markt gedomineerd door varianten op de EPG (elektronische programmagids) waardoor men selecties en voorkeuzes maakt op categorieën (sport, nieuws, entertainment en zo) en niet op numerieke posities. De EPG bepaald op basis van het profiel (categorie en het aantal hits) de volgorde (populariteitsranking) op de virtuele afstandbediening en die zijn voor elke gebruiker ook binnen één huishouden verschillend. Elke gebruiker krijgt zijn of haar persoonlijke programmagids. De zogenaamde Personal Program Guide (PPG) en de komst van de PPR een settopbox welke op basis van profiel een TV avond voor je kan samenstellen, opnemen en weergeven.

    Een gemiste kans derhalve voor het management van Talpa om niet nu al een voorschot te nemen op het door John de Mol graag gebezigde ‘grote geheel’ en juist in die context een naam te vinden. Met name ‘findabilty’ speelt straks een hele belangrijke rol in de positionering van een medium of dat nu broad-, wide- of narrowcasting betreft. Elke zender zal ’top of mind’ moeten worden door de inhoud anders dan op een willekeurige numerieke plek op een afstandsbediening.


    3 augustus 2005 om 13:13
    Bovenschen

    Ik ben het helemaal met Michel eens. Ik kan rtl 7 wel op 7 zetten maar als er zoals gewoonlijk niets op te zien is, ben ik snel doorgezapt!

    Daarbij,met het oog op de internet ontwikkeling is het een korte termijn gedachte van de zenders.


    3 augustus 2005 om 13:28
    Erwin

    Even los van de getallen:

    Is Discovery Channel nu niet de enige met een echte actie site? En wat vinden jullie van deze actie?


    4 augustus 2005 om 06:44
    BasW

    Frappant hoeveel mensen volgens de wandelgangen Talpa lekker op 10 zetten, wat dat betreft heeft SBS de rechtszaak rondom ’10’ mentaal misschien wel verloren…


    4 augustus 2005 om 06:56
    Jan Willem

    I’d say:

    1 – Nederland 1 ] 2 – Nederland 2 ] 3 – Nederland 3 ] 4 – RTL 4 ] 5 – RTL 5 (als RTL 5 niet vernieuwd werd zou ik Net 5 op 5 zetten) ] 6 – SBS6 ] 7 – RTL 7 ] 8 – Net 5 ] 9 – TMF ] 10 – Talpa ] 11 – Veronica ] 12 – MTV ] 13 en verder: buitenlands, lokaal, sport, wetenschappelijk

    @ Bas W: Het ging SBS er niet om dat het kanaal op 10 kwam te staan of niet, maar om de naam… TV 10 is een digitaal kanaal dus dat zendernummer boeit ze dan ook niets.


    4 augustus 2005 om 19:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!