Studies: Interactief is niet hetzelfde als direct

28 oktober 2003, 11:49

Consumenten bezoeken na het zien van een online uiting de adverteerderssite vaak liever een dag later dan direct. Dit volgens onderzoeken van Advertising.com en Doubleclick.

Advertising.com, een website voor adverteerders en uitgevers, onderzocht de campagne van een creditcardmaatschappij en zag dat 85 procent van de conversie plaatsvond op dag 1 in een online campagne van veertien dagen. Meer dan 15 procent van de conversie vond echter pas plaats na de zevende dag.

En Doubleclick mat in zijn rapport over het derde kwartaal van dit jaar een gemiddelde van 0,77 procent wat betreft het aantal bekeken uitingen per maand, dat is een stijging van 22 procent ten opzichte van het tweede kwartaal.

De onderzoekers stellen dan ook dat adverteerders minder moeten kijken naar de aantallen directe doorkliks, maar ook naar bezoekcijfers en andere consumentenactiviteiten in de dagen na een online campagne. Volgens Doubleclick is ?interactief? dan ook niet hetzelfde als ?onmiddelijk?: ?Het interactieve medium is geen direct medium.?

Het aandeel van rich media-advertenties en grotere uitingen op de Amerikaanse sites groeit volgens hetzelfde derde kwartaalonderzoek. Ondertussen verdwijnen de gewone banners langzaam maar zeker uit beeld.

Onder rich media verstaat Doubleclick screen ads, pop ups en alle flash-uitingen. Gebruik van rich media-uitingen groeide met 17,3 procent naar een aandeel van 37 procent.

De grote formaten banners zullen volgens DoubleClick uiteindelijk de ?traditionele? formaten vervangen. De aantallen doorkliks zakken overigens verder in het derde kwartaal van dit jaar, naar 5,41 procent voor rich media-uitingen en een magere 1,57 procent voor gewone banners.

Standaard banners (468 x 60 pixels) hebben met 58 procent nog het grootste aandeel op een site, maar dat was rond deze tijd vorig jaar nog 62 procent. Buttons (88 x 31 pixels) moesten terrein prijsgeven, net als het 120 x 90-formaat. Skyscrapers hadden in het derde kwartaal een aandeel van 6,3 procent. Het vierkante formaat (250 x 250 pixels), werd 33 procent minder gebruikt dan in dezelfde periode vorig jaar. De paginabrede uiting tenslotte (728 x 90 pixels) had een aandeel van 8.8 procent.

Europa volgt de Amerikaanse rich media-trend, maar de nieuwe uitingen hebben nog niet zo?n groot aandeel als in de VS. Doorklikrates zijn echter hoger dan in de VS. Doubleclick verwacht dat die cijfers uiteindelijk net als in de VS zullen dalen en vervolgens stabiliseren.

(Bropn: Adfo Web)

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!