Succes case: Unilever en Qualifio, over opvallen in het huidige digitale verzadigde landschap
Unilever is een van de meest prominente FMCG (fast moving consumer goods)-bedrijven ter wereld. Het bedrijf gebruikt Qualifio voor het lanceren van interactieve marketingcampagnes voor 40 merken in 11 landen.
Hoe bereik je je doelgroep met boeiende content in een omgeving die overloopt van reclame-uitingen? Dat is ongeveer de meest prangende vraag waarmee bedrijven als Unilever in het huidige digitale verzadigde landschap mee worstelen. In deze overvolle markten, waarin concurrenten vechten om de aandacht van potentiële klanten, blijft merken vaak geen andere keuze dan proberen op te vallen. De manier waarop ze over hun producten communiceren kan wel eens de sleutel tot succes zijn.
Download Unilever Succes StoryUnilever zocht om die reden een samenwerking met Qualifio, het platform voor interactieve marketing en data verzameling. Om zo met behulp van gepersonaliseerde communicatie- en marketingacties potentiële klanten echt aan te kunnen spreken (bijvoorbeeld met aanbiedingen voor hun favoriete producten), waardoor vaste klant-merkrelaties worden versterkt. Iets wat, in minder dan een jaar tijd, behoorlijk mooie resultaten opleverden:
- 472.000 deelnames.
- 181.000 unieke deelnemers.
- 48% opt-in-percentage voor nieuwsbrieven en marketingberichten.
Wat is de juiste route naar de klant?
Effectieve communicatie begint met een goed inzicht in de voorkeuren en interesses van consumenten. En niet te vergeten; in het tijdperk van het depreciëren van data, het verzamelen van first-party en zero-party data van individuen is de juiste route naar het opbouwen van een bruikbare klantendatabase gebaseerd op toestemming. Geen eenvoudige weg om te bewandelen voor veel bedrijven. Of toch wel…?
Unilever X Qualifio
Met in 190 landen een breed aanbod van producten is Unilever een van de meest prominente FMCG (fast moving consumer goods)-bedrijven ter wereld. Het bedrijf gebruikt Qualifio voor het lanceren van interactieve marketingcampagnes voor 40 merken in 11 landen. Tot deze merken behoren bekende namen als Dove, Rexona, Knorr, Hellmann’s, Lipton, Maizena, Magnum, Calvé, Ben & Jerry’s, en Unox. Met een gebruiksvriendelijke interface en functies stelt het Qualifio-platform Unilever in staat interactieve marketingcampagnes te creëren met krachtige formulieren en opt-ins. Hierdoor kan Unilever de communicatie naar de doelgroepen personaliseren en zo op individueel klantniveau grote impact te bereiken. Met onder andere als resultaat: 48% aanmeldingspercentage voor nieuwsbrieven en marketingcommunicatie!
Case voorbeeld Maizena
Een mooi voorbeeld van één van de succes campagnes is Maizena. Maizena lanceerde een winactie waarbij deelnemers een kookmixer konden winnen door alleen hun identificatiegegevens te delen en enkele segmentatievragen te beantwoorden, waaronder vragen over het type recepten dat ze graag koken en voor wie. Een groot aantal deelnemers (52.900 deelnemers) stemde ermee in reclameberichten van Maizena te ontvangen. Op basis van de interesses van elke deelnemer weet Maizena nu welke producten extra moeten worden belicht.
Het volledige verhaal hoe Unilever-merken het Qualifio-platform gebruiken om hun marketingdoelstellingen te bereiken kan je hieronder downloaden en lezen.
Download Unilever Succes Story