Succesvol migreren naar Magento 2: een stappenplan

11 augustus 2017, 06:00

Magento is een bekende naam in e-commerce. Tientallen duizenden webshops zijn actief dankzij hun software. Eind 2015 lanceerde het bedrijf Magento 2.0, een software-update ontwikkeld vanuit de ambitie de nieuwe ‘standaard’ te zetten in de e-commercewereld. De overgang biedt veel voordelen. Toch heeft nog lang niet elke webshop de migratie doorgevoerd. Op basis een van ruwe schatting gebruiken 11.000 websites Magento 2 of een recentere versie. Dit is nog geen 5 procent van de naar schatting ruim 230.000 websites die de Magento-software gebruiken. Als jij ook nog de overstap moet maken met je webshop, helpen we je graag met een stappenplan.

Magento 2: verbeteringen en voordelen

Magento 2 bevat een moderne architectuur met de flexibiliteit om de Magento-core modulair uit te breiden met kant-en-klare extensies of eigen code. Dit geeft je de kans innovatieve ideeën op de mark te brengen. Ook biedt het ingebouwde geautomatiseerde testframework voordelen in de ontwikkeling en is het beter te integreren met externe software door de vernieuwde API’s.

Kort samengevat biedt het nieuwe Magento 2.0-platform de volgende verbeteringen:

  • Mogelijkheid om veel meer orders per uur te verwerken op dezelfde hardware.
  • Bijna directe serverrespons bij het bekijken van de catalogus.
  • Responsetijd meerdere malen verlaagd voor winkelwagen- en checkout-pagina’s.
  • Betere omgang met grote orders, veel producten en lange klantenlijsten.
  • Meer ondersteuning voor gebruikers die tegelijk actief zijn in de back-end.
  • Meerdere lagen van beveiliging voor de webshop.

In bovenstaand model is te zien hoe de Magento-structuur is opgebouwd, verdeeld in vier delen die geoptimaliseerd zijn voor performance en schaalbaarheid.

Verder biedt Magento 2 voor de gebruiker de volgende voordelen:

  • Circa 25 procent snellere laadtijden an in Magento 1.
  • Snellere en makkelijkere check-out.
  • Meer gebruiksvriendelijk beheerpaneel.
  • Responsive en logisch opgebouwd lay-out.
  • Betere basis voor zoekmachine-optimalisatie.
  • Mogelijkheid om geautomatiseerd te testen.

Migratie van Magento 1 naar Magento 2

Genoeg redenen dus van Magento 1 over te gaan op Magento 2 dus, zo lijkt het. Toch is het belangrijk eerst een overweging te maken of de overstap verstandig is. Magento 2 is de toekomst en biedt voordelen, maar Magento 1 is zeker nog niet uitgestorven. De berichten waren dat Magento 1 slechts tot eind 2018 ondersteund zou blijven worden, maar dat gerucht werd snel rechtgezet door Magento.

Gezien de vele performancevoordelen van Magento 2 adviseren wij partijen over te gaan als het budget aanwezig is en er van beide kanten voldoende tijd is om de migratie te voltrekken.

Wat kan ik gebruiken van mijn Magento 1-webshop?

Als er een modern (responsive) design aanwezig is in de Magento 1-webshop, kan deze mogelijk (deels) gebruikt worden voor het Magento 2-thema. Onderdelen van het thema dienen dan uit het Magento 1-thema gehaald te worden en overgezet naar Magento 2. Dit is overigens veel (handmatig) werk.

Je kunt je afvragen of, als je toch overgaat naar een nieuw platform, het logisch is vast te houden aan het bestaande ontwerp. Een migratie is het uitgelezen moment om het design onder handen te nemen. Let wel op: het is vanuit SEO-perspectief onverstandig om de lay-out en/of contentindeling van de webshop overhoop te gooien, waardoor oude content verdwijnt. Het is van belang om minstens de oude content een plek te geven, het liefst in dezelfde structuur.

Onderdelen

De migratie van Magento 1 naar Magento 2 is geen update of upgrade, het is letterlijk het overzetten van de huidige data en code naar een ‘nieuw platform’. Het is een ideale mogelijkheid om specifieke data, fuctionaliteit of code te herzien en op te schonen bij het uitvoeren van de migratie.

Het advies is om bij een Magento 2-migratie altijd een volledig migratieplan op te stellen waarbij de huidige Magento 1-webshop in kaart wordt gebracht. Op die manier voorkom je dat er details over het hoofd worden gezien.

De verschillende onderdelen in de migratie zijn:

  1. Datamigratie
  2. Extensies
  3. Thema’s en maatwerkcode

1. Datamigratie

Voor de datamigratie heeft Magento een migratietool ontwikkeld waarmee de belangrijkste data overgezet kunnen worden. In de basis is de migratietool een command line tool die verbindt naar een database met de Magento 1-data. Vanuit deze database wordt de data ‘omgevormd’ naar Magento 2-data.

De migratietool zorgt voor 3 zaken:

  1. Migratie van instellingen: dit zijn de instellingen in Admin > Systeem > Configuratie.
  2. Datamigratie: dit is het grote gedeelte van de migratie en bevat alle data die overgezet moeten worden.
  3. Deltamigratie: deze zorgt ervoor dat er niet gewacht hoeft te worden op de datamigratie. De deltamigratie vult het gat tussen de laatste data-import en eventuele nieuwe informatie die binnen is gekomen. Dit biedt de mogelijkheid om vooruit te plannen. Zodra de migratie plaats kan vinden, zorgt de deltamigratie ervoor dat de laatst geplaatste orders of klanten worden meegestuurd via de migratietool.

Voorbereiden

Voor het in gang zetten van de migratie dien je jezelf af te vragen: migreren we alle data of een gedeelte? Indien een gedeelte, welke gedeelte? En waar baseren we dit op? Op klant, order of product?

In gang zetten

De migratietool kan nu gestart worden en zal de volgende zaken migrereren:

  • Winkels en winkelzichten
  • Attributen
  • Categorieën
  • Producten
  • Klanten
  • Orders
  • Maatwerk-data (bijvoorbeeld extra velden)

De migratietool gaat nu elke kolom en tabel vergelijken met de Magento 2-database en kijkt of er verschillen zijn waardoor de migratie niet succesvol kan worden uitgevoerd. Per kolom en tabel zal bepaald moeten worden of deze genegeerd, omgevormd of hernoemd moet worden.

Punten waarop de migratie vaak misloopt:

  • Tabellen en kolommen bestaan niet langer.
  • Tabellen en kolommen zijn hernoemd.
  • Nieuwe tabellen en kolommen zijn geïntroduceerd.
  • Sommige data moeten worden omgevormd.
  • Datatypen moeten worden aangepast voor de Magento 2-klassen en modellen.

Om de migratie tot een goed einde te brengen, dienen bovenstaande fouten steeds opgelost te worden. Daarna doorloop je het proces opnieuw, totdat het succesvol afgerond kan worden.

Het voordeel is dat de migratietool snel werkt: circa 20.000 klanten in een paar minuten en circa 300.000 producten in een uur. Ook geeft de migratietool de vordering van het proces precies weer.

2. Extensies

Magento-extensies zijn niet over te nemen vanuit Magento 1. Magento heeft een speciale marktplaats gelanceerd voor Magento 2. Veel van de Magento 1-extensies zijn hierin vernieuwd naar Magento 2 door dezelfde of andere ontwikkelaars.

Magento is daarnaast erg actief met het benaderen van verkopers om hun extensies te updaten naar Magento 2. Uiteraard zal dit wat tijd kosten, maar vooral de populaire extensies zullen vrij snel geüpdatet worden omdat de vraag groot is. Daarnaast heeft Magento de kwaliteit in eigen hand genomen. Ze controleren extensies in hun marktplaats voordat ze verkocht mogen worden.

3. Thema’s en maatwerkcode

Net als de extensies zijn de thema’s niet over te nemen uit Magento 1. Alle code moet opnieuw geschreven worden. De voordelen zijn hierbij wel:

  • Thema’s worden ontwikkeld met behulp van de nieuwste technieken.
  • De snelheid en performance zullen beter zijn.
  • Er wordt beter voldaan aan de richtlijnen van Google.
  • Er is een hogere mate van gebruiksvriendelijkheid.

Stappenplan

Kort samengevat komt de migratie neer op deze 6 stappen:

  1. Opstellen Magento 2-migratieplan waarin alle instellingen, extensies, integraties en maatwerkcode van Magento 1 naar voren komt. Optioneel kan een strategische sessie worden gehouden om het ontwerp en de functionaliteit van de webshop te herzien.
  2. Inrichting Magento 2-omgeving.
  3. Plannen, uitvoeren en valideren van de datamigratie.
  4. Ontwikkeling van het nieuwe Magento 2-thema.
  5. Integratie Magento 2-extensies
  6. Toevoegen eventuele maatwerkonderdelen.

Sinds 2010 ben ik actief met Creative CT om klanten te laten groeien op gebied van e-commerce. Na meer dan 10 jaar groei bestaat ons team inmiddels uit meer dan 20 e-commerce specialisten. Mijn kennis ligt met name bij de realisatie van een E-commerce strategie, Magento, SEO & Online Marketing.

Categorie

2 Reacties

    alicekaal

    Goeie blog Bas!


    11 augustus 2017 om 06:52
    creativeict

    Dankjewel, Alice!


    11 augustus 2017 om 07:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!