Supermarktklanten richten zich meer op prijs dan op service
Supermarktklanten richten zich tegenwoordig weer veel meer op prijs dan op service. Veel supermarkten hebben zich de afgelopen jaren vooral gericht op service. Niets was te gek op dit gebied. Maar wat was eigenlijk het effect?
Supermarkten boden bancaire diensten aan, kinderopvang, menutips in de winkel, verkoop van geneesmiddelen etc. Er werden ook steeds meer non-foodproducten zoals boeken, cd`s en huishoudelijke apparaten verkocht. Consumentenonderzoek toonde ook aan dat klanten behoefte hadden aan deze service.
Onderzoek van onderzoeksbureau GfK wijst nu uit dat alle duurdere supermarkten marktaandeel verliezen. Zo daalde het marktaandeel van Albert Heijn in een jaar tijd van 24,5 naar 22,1%. Dat is een aanzienlijk verlies aangezien elk procentpunt correspondeert met een jaaromzet van ongeveer 250 miljoen euro. Prijsvechters zoals Deen, Hoogvliet, Dirk van den Broek, Lidl en Aldi winnen terrein. Volgens Miranda Boer, woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), blijkt uit alles dat klanten op zoek zijn naar lage prijzen.
Onderzoek van het CBL en het Erasmus Food Management Instituut blijkt dat 76% van de consumenten lage prijzen (zeer) belangrijk vindt, tegen 69% vorig jaar.
Bron : Elsevier nr. 33, p. 47, 1 p.
Zuinigheid is sleutel tot succes van Aldi
Het succes van de Duitse discountketen Aldi blijft toenemen. Het concern heeft 380 vestigingen in Nederland en zag zijn marktaandeel in het tweede kwartaal van 2003 met 1,4%-punt groeien tot bijna 10%. Het klantenbestand vormt steeds meer een dwarsdoorsnede van de hele Nederlandse samenleving: niet alleen studenten, uitkeringsgerechtigden en allochtonen, maar ook tweeverdieners en succesvolle ondernemers doen hun boodschappen bij Aldi. Al deze consumenten lijken de troosteloze uitstraling van de winkels, het beperkte assortiment en het gebrek aan service voor lief te nemen.Het succes van Aldi moet worden gezocht in de vroegtijdige introductie van de discountformule: uitgeklede winkels waarin producten voor lage prijzen worden verkocht. Het concern verkoopt bovendien veel eigen huismerken en biedt sinds enkele jaren ook non-foodproducten (computers, televisies, kettingzagen) aan voor vaak extreem lage prijzen. Zuinigheid is een sleutelbegrip in de bedrijfsvoering van Aldi: de winkels zijn klein, dozen worden niet uitgepakt, het aantal personeelsleden is beperkt en er wordt geen geld besteed aan zaken zoals public relations of persvoorlichting.
Bron: HP/De Tijd nr. 33, p. 20, 5 p.