Surfers beoordelen sites: ‘stay or go’ in 50ms

16 januari 2006, 06:29

Uit onderzoek aan de Carleton University in Ottawa blijkt dat internetters binnen 50 milliseconden (ongeveer de tijdsduur van één filmbeeldje) bepalen of een website iets voor hen is, of niet.

In het onderzoek beoordeelden testpersonen een aantal websites eerst op basis van 1/20 seconde lang vertoonde screenshots, om vervolgens (na een kopje koffie?) dezelfde websites nog eens wat langer te bekijken. En daarbij bleken de beoordelingen op langere termijn sterk beïnvloed te worden door de allereerste indruk die de website achterliet.

“The lasting effect of first impressions is known to psychologists as the ‘halo effect’: if you can snare people with an attractive design, they are more likely to overlook other minor faults with the site, and may rate its actual content (such as this article, for example) more favourably.”

“This is because of ‘cognitive bias’, Lindgaard explains. People enjoy being right, so continuing to use a website that gave a good first impression helps to ‘prove’ to themselves that they made a good initial decision. The phenomenon pervades our society; even doctors have been shown to follow their initial hunches, Lindgaard says, relying heavily on a patient’s most immediately obvious symptom when making a diagnosis. “It’s awfully scary stuff, but the tendency to jump to conclusions is far more widespread than we realize,” she says.”

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    bogobogo.nl

    Ik kan me er iets bij voorstellen.

    you never ge……… …… ….. first impression!


    16 januari 2006 om 08:38
    everhoog

    50 milliseconden ….

    In het Marketing Sherpa Landing Page handbook uit 2005 werd nog uitgegaan van 0 tot 8 seconden. Dus ik dacht dat we nog wel iets langer hadden.

    En dan te bedenken dat nog zo’n 30% (eigen schatting) van het MKB die 50 milliseconden gebruikt om een onzinnig ‘welkom, klik hier om verder te gaan’ te tonen.


    16 januari 2006 om 13:30
    BasPaauw

    Wat ik mis in dit onderzoek is de tolerantie van de bezoekers. Hoe vaak wordt er in deze 50ms positief gereargeerd en hoe vaak negatief? Ik weet dat bij campagnes een splash screen vaak niet helpt bij de conversie naar de volgende pagina terwijl je zou zeggen dat dit nou juist zou moeten helpen (de pagina wordt er speciaal voor gemaakt). Aan de andere kant weet ik dat bij de meeste online campagnes “slechts” 10% afvalt na het clicken op een online reclame uiting (verschild bij kwaliteit van de mediaplanning uiteraard). Na dat initiele positieve besluit moet je uiteraard na gaan denken over de rest van de landingspage. De surfer kijkt vervolgens met de klok mee over de landingspagina en plaatjes en bewegende onderdelen aanvullend bij de rest van de content helpen dan weer om de aandacht van de bezoeker te houden maar hoe snel beslist de bezoeker dan weer om verder te gaan? En hoe snel valt de beslissing over die volgende pagina?


    16 januari 2006 om 14:02
    René

    “En daarbij bleken de beoordelingen op langere termijn sterk beïnvloed te worden door de allereerste indruk die de website achterliet”

    Het zou ook kunnen zijn dat de eerste indruk doorgaans een goed beeld geeft van wat de site bij nadere beschouwing te bieden blijkt te hebben. Met andere woorden, er hoeft geen sprake te zijn van beïnvloeding, er kan ook sprake zijn van correlatie.

    Bijvoorbeeld omdat commerciële sites met overdadige reclame vaak matige content hebben. En doordat overheidssites vooral grijze saaie tekstblokken bevatten én ondoorgrondelijk zijn. En doordat sites die vol staan met bewegende gimmicks infantiele content bevatten.


    16 januari 2006 om 18:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!