SWOCC verlaagt drempel voor onderwijs

De stichting biedt marketingstudenten, -docenten en -onderzoekers en bibliotheken voortaan breed toegang tot de publicaties en de modellenbank

SWOCC verlaagt drempel voor onderwijs

Mooi nieuws van en voor marketingstudenten, -docenten en -onderzoekers: SWOCC heeft het 'SWOCC voor onderwijs' gelanceerd. Daarmee biedt het onderwijsinstellingen breed toegang tot de SWOCC-publicaties en de Modellenbank op basis van IP-gecontroleerde toegang. Een onderwijsinstelling of bibliotheek kan daardoor voortaan met één 'begunstigerschap' profiteren voor verschillende opleidingen. Alle opleidingen waarbinnen marketing- of communicatievakken worden gegeven, kunnen zo gebruik maken van SWOCC.

Klein nieuwtje tussen al het overige marketinggeweld, maar wel leuk en één met verstrekkende gevolgen voor professionals die marcom studeren: wanneer een onderwijsinstelling begunstiger wordt op basis van IP-toegang, registreert SWOCC alle IP-adressen behorend bij het IP-netwerk van een onderwijsinstelling of de proxyserver. Als het nodig is, wordt de SWOCC-website ook opgenomen in de proxyserver van de onderwijsinstelling. Op die manier wordt de website toegankelijk vanaf de onderwijsinstelling, wanneer die in het gebouw zit, maar ook wanneer een docent, onderzoeker of student thuis werkt of studeert. 

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Op Marketingfacts verschijnen geregeld artikelen geschreven door leden en vrienden van de stichting. In het onlangs verschenen NIMA Marketingfacts Jaarboek stond zelf een heel hoofdstuk dat door directeur Guda van Noort en haar team werd verzorgd (Algorithmic Advertising). Een flink aantal trouwe M!-bloggers is op één of andere manier aan SWOCC verbonden. We bedoelen te zeggen dat we een beetje van SWOCC houden.  

SWOCC maakt kennis over de werking van merken en communicatie toegankelijk en toepasbaar. Met praktijkrelevantie als uitgangspunt. Het wil zo marketing- en communicatieprofessionals in staat te stellen nieuwe kennis in het vakgebied bij te houden én toe te passen.

De activiteiten van SWOCC worden financieel mogelijk gemaakt door donaties van commerciële en non-profit organisaties. Die betalen jaarlijks een bijdrage en steunen daarmee de ontwikkeling en verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over merken en communicatie. Voorwaar een missie waar we ons van harte in kunnen vinden natuurlijk en dat ook prachtig aansluit bij – bijvoorbeeld – de missie van NIMA, dat graag ziet dat marketeers werk maken van hun permanente educatie en vakontwikkeling. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe SWOCC voor onderwijs werkt.

De stichting biedt onderwijsinstellingen en onderwijsbibliotheken nu dus breed toegang tot de SWOCC-publicaties en de Modellenbank. Via de website bibliotheek.swocc.nl kunnen studenten en docenten gebruikmaken van de SWOCC-publicaties en Modellenbank én ze downloaden.

SWOCC heeft intussen meer dan tachtig publicaties over uiteenlopende onderwerpen die docenten kunnen opnemen als literatuur binnen vakken over merken, marketing of communicatie. Die hoeven ook  geen reprorechten af te dragen als het integratie als lesmateriaal betreft. Wanneer een docent op zoek is naar een merkmanagementmodel, kan die gebruik maken van de SWOCC Modellenbank, een database van merkmanagementmodellen op het gebied van positionering, segmentatie, communicatie, besturing en evaluatie. 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.