T-Mobile wordt Odido, kan het erger?
Nieuwe merknamen doen vaak een hoop stof opwaaien, zo ook die van de Duitse PTT afgelopen week. Wat vind jij - achteraf - de meest bizarre of onbegrijpelijke naamsverandering ooit?
Het ingesleten gebruik van oude merk- of bedrijfsnamen verraad vaak je leeftijd: Wie weet nog dat Sporthuis Centrum zich transformeerde tot Center Parks? Of dat Twix ooit Raider heette? Alles went, al lijken sommige transformaties nooit écht goed geland en werd met het badwater zoveel kind weggegooid, dat je je afvraagt of de bedenkers wel goed bij hun hoofd waren. We zijn op zoek naar meningen van marketeers over de allerergste naamsverandering ooit.
Met een nieuwe positionering en een productaanbod gaat T-Mobile Nederland sinds gisteren, verder onder de naam Odido. Het ‘neemt zijn verantwoordelijkheid en gaat het anders doen met een nieuw doel: iedereen moet kunnen meedoen met de technologische mogelijkheden van vandaag en morgen.’ De merknamen T-Mobile en Tele2 mobiel zijn beide veranderd naar Odido. Maar – gelijk lastig – ‘daarnaast blijven de merken Ben en Simpel actief en blijft ook Tele2 Thuis bestaan.’
De meest verschrikkelijke nieuwe naam ooit?
Jouw ongezouten mening graag! Columnist Heleen van Royen sprak zich ooit in haar Parool-columns uit over de verandering van chipsmerk Smiths naar Lays en constateerde dat ‘Smiths’ voor haar klonk als een lekker vers krakend chippie, waar ‘Lays’ volgens haar klonk als een chippie dat op een verjaardag in een plas sinas had gelegen. ‘Libertel’ klonk volgens haar als een modern, vrijgevochten telefoonmerk met een blik op de toekomst. ‘Vodafone’ was voor haar een archaïsch intern communicatiekanaal van buizen waarmee de paus zijn interne huishouding te woord stond: ‘Geef me even de Vodafone, dan vraag ik zuster Chlamydia om nog wat gemberkoekjes’.
Raider werd Twix en Twitter werd X. PTT Post werd TNT werd TPG werd Post NL. Laat in de comments achter (of mail ons) wat jij de meest verschrikkelijke naamsverandering ooit vindt en waaróm. Wie weet wat we daar voor hilarische posting van kunnen bakken.
Tot hier de berichtgeving. Alle vakmedia doken er natuurlijk op. Direct een rondje langs namendokters en positioneringsprofessors, die er over het algemeen niet ál te positief over oordeelden. Stuntje van de KPN-bitches en echt talloze vakgenoten die via de socials overwegend negatief oordelen op iets dat lijkt op okido, Oibibio, Fido Dido, oh Dio. Er bestaat al een Odido (Complexe ICT Vereenvoudigd), ‘kapitaalvernietiging’ lees je ook veel.
Ben werd T-Mobile werd (deels) weer Ben en nu Odido, maar Ben niet
En het maakt vanzelfsprekend helemaal niks uit wat iedereen in het vak ervan vindt, want of het een goed idee was zal de toekomst nog uitwijzen. Daar gaan consumenten over en daar heeft Odido er een stuk of acht miljoen van in Nederland. Nadat de destijds nieuwe eigenaar T-Mobile ‘Ben’ al de nek omdraaide, en weer in gebruik nam, wil het nu weer wat anders. Destijds in 2003 waren de rapen gaar in de vakmedia, maar dat lijkt altíjd zo onder vakgenoten bij een herpositionering, gekoppeld aan een naamswijziging en nieuwe visuele identiteit. Zit wellicht ook wat profilatiedrift achter, misschien wel kift.
Er is vast goed over nagedacht, het is onderzocht, er zijn bureaus aan het werk geweest die in het diepste geheim tot op de 100K hebben uitgezocht wat de kosten en de baten zijn. Want zo gaat dat bij een grote merkverbouwing.
Huilen met de wolven in het Odidobos
Maar. Achteráf is makkelijker praten. Bij Vattenfall is heel lang getwijfeld en geweifeld of het de stevig gewortelde Nederlandse bedrijfsnaam Nuon aan de dijk zou zetten. Ook daar is zeer uitgebreid onderzoek naar verricht en achteraf vraag je je nog altijd af of het wel zo’n slim idee was. Vattenfall (waterval in het Zweeds – maar dat haalt geen mens eruit natuurlijk) blijft een wat ‘vadsige’ klank houden, waar Nuon alleen al door de opgewekte tweeklank van U en O iets fris had. Daarbij sponsorde Nuon schaatsploegen die je direct associeert met fris natteneuzenweer en ‘lekker tegen de verwarming aankruipen’. Vattenfall klinkt als hoge energierekeningen en kolencentrales.
Is heel persoonlijk natuurlijk, zo’n oordeel, maar in plaats van mee te huilen met de wolven in het Obibobos dus een open vraag: Wat vond/vind jij achteraf (nog altijd, als vakmens) een on-be-grijpelijke naamswijziging?
Rectificatie
In een eerdere versie van dit artikel stond dat de “Nonnen van Vught” een andere naam hebben gekregen: Regina Coeli. Dat is niet zo, begrepen we per mail van communications officer Monique Coolen van Language Institute Regina Coeli. “Het taleninstituut in Vught heet officieel Regina Coeli (kerklatijn voor Koningin van de hemel). Dat was de naam van het klooster dat in 1903 werd gebouwd. Die naam werd overgenomen door het taleninstituut. Er is dus geen sprake van een naamswijziging.”
Gister verrast over de plotselinge wijziging. Bekt (nog?) niet heel lekker (vond T-Mobile wel sterk klinken) en je probeert er je gedachten ‘omheen te krijgen’ en vandaag zag ik… Als je bij de ‘i’ zoals in phone en Engels begint, dan krijg je 2 x i DO hahaha 3n dan vind ik het wel grappig maar of het zo bedoeld was!? Meer kon ik er niet van maken en ondertussen…. Tja, het zal wel een keer wennen. De huisstijl vind ik iig wel mooi!
Ook ik was verrast toen ik mijn T-mobile app probeerde te openen en niet bepaald positief werd. Erger nog: de marketingblunder van ongekende proporties.
Hoezo het is een nieuw in te vullen term ? Odido betekend “gehaat” in het Spaans en Portugees! Need I say more ? .. of spreken ze ook geen Engels. Die machen Fehler: Nicht immer aber immer öfter.
En dan die menselijke maat.
Heb alles ook persoonlijk gemeld aan T-Mobile en gevraagd om deze naam weer terug te nemen.
Ben benieuwd.
Hm, niet geschikt dus voor de Spaanse en Portugese markt 🤐😆 Ze profileren zich als Nederlands merk. Ik spreek het gewoon uit als ‘Oedidoe’ en dan krijgt het wel iets grappigs, zie ik altijd een lief lachend baby’tje voor me… ‘koetzjie koetzjie hahaha 😂😉 Terug zetten gaan ze zeker niet doen Elisio. Huisstijl, winkels, site en app… The old is gone and the new is ON! Mbrace it, suffer of stap over 😎🍹🥳
Ik had er ook best een mening over, maar toen dacht ik: weerstand tegen verandering zit diep in de mens. Dus misschien moeten we het gewoon allemaal wat tijd geven voordat we er een mening over hebben. O, en ik las dit:
https://www.denamerij.nl/bedrijfsnaam-op-de-snijtafel-odido/
Ik ben positief en sprak erover met Gerard Ekdom bij Radio 10, https://omny.fm/shows/radio-10-gemist/odido-wat-is-dat-nou-voor-naam-en-wat-maakt-nou-ee?in_playlist=ekdom-fragmenten-ekdom-in-de-morgen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!