Talpa Digital investeerder in nieuwe media initiatieven

19 juli 2007, 03:21

TV-zender Talpa van John de Mol is niet meer. Wat mij betreft hoeft niemand daar rouwig om te zijn, althans, waar dat het programma-aanbod betreft. Maar veel van wat verloren lijkt te gaan, zal blijven bestaan. De Gouden Kooi, en dat prachtige slimme spel van Beau.

Maar ook de digitale tak van Talpa, waar ze het over een andere boeg gaan gooien. Dat meldt Emerce, in een interview met Mark Giesbers, managing director van Talpa Digital (Artikel: Talpa Digital wordt crossmedia investeerder).

Met alle ervaring die ze de afgelopen anderhalf jaar hebben opgedaan zullen ze de rol van ‘zeer betrokken’ investeerder in digitale initiatieven op zich nemen. Dat biedt kansen voor ondernemers.

Maar niet voor goudzoekers, zegt Giesbers op Emerce. Door alle ervaring is er voldoende kennis aanwezig over welke plannen levensvatbaar zijn en welke niet. En wie denkt gemakkelijk rijk te worden over de rug van Talpa, die komt bedrogen uit: ‘De plannen worden zeer streng bekeken.’

Giesbers denkt erover te investeren in mobiele diensten, digitale televisie, peer-to-peer televisie en ‘web 2.0 initiatieven’. Maar: er zullen, zo schat hij, maximaal 5 initiatieven per jaar opgepakt worden.

Naast het beoordelen en doorontwikkelen van nieuwe plannen blijft Talpa Digital bezig met reeds opgezette initiatieven als Skoeps.nl. Voor dat initiatief zit er ook een internationale uitrol aan te komen. Giesbers: ‘Die internationalisatie moet vorm krijgen via licentie-overeenkomsten met buitenlandse partijen.’ Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Het lijkt mij niet dat Skoeps.nl nou zo’n baanbrekend concept is. Dacht eerder dat ze het idee ergens uit het buitenland vandaan hadden.

Giesbers verwacht veel van de samenwerking met RTl: ‘We zouden digitale ideeën straks heel specifiek kunnen koppelen aan een tv-zender.’ Gelijk heeft hij, natuurlijk. Hij kan zijn ideeën op veel meer verschillende zenders bij uiteenlopende doelgroepen kwijt.

Even terug naar het investeringsverhaal. Giesbers zegt op Emerce dat als Talpa Digital in een initiatief gaat investeren, ze het ook goed zullen gaan doen. Met een grote zak geld, bedoelt hij, want Talpa gaat niet voor een minderheidsbelang in kleine initiatieven.

Heeft er iemand nog een goed idee? Misschien kunnen we dan een leuk businessplan in elkaar tikken, hier op MF, in deze drukke zomermaanden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Joost Schravendeel

    Haha genoeg, maar ik weet niet of Talpa degene is waar ik als eerste wil aankloppen.


    19 juli 2007 om 08:54
    m.

    TV-zender Talpa van John de Mol is niet meer? hier zendt ie nog gewoon uit…


    19 juli 2007 om 09:23
    Reza Vinkes

    heel interessant en waar zijn de contact gegevens?:):)


    19 juli 2007 om 12:53
    Carl

    Ik heb nog wel een idee:

    Het is het opzetten van een ‘crowdsourced’ company. Doordat kijkers sms-en naar het crossmediale programma kopen ze aandelen, en beslissen ze mee met belangrijke business beslissingen.

    Wie schrijft er mee? Zetten we even een wiki/googledoc op…


    19 juli 2007 om 12:57
    SEO Handleiding

    Skoeps gaat internationaal? lijkt me niet echt een formule van succes. Amerikanen pleuren alles al op YouTube, die bereikt een net ietsje groter publiek.


    19 juli 2007 om 16:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!