“Technologie maakt leven net zo ingewikkeld als eenvoudig”

Volgens het 17e Life Trends-rapport van Accenture herziet de helft van de wereldbevolking momenteel zijn levensdoelen.

23 oktober 2023, 08:23 1120 x gelezen

Daarbij verschuift de focus naar baanzekerheid en pensioen in plaats van huwelijk of een diploma. Ook valt op, lezen we in het persbericht van vanmorgen, “dat 48% van de mensen hun leven minder dan 12 maanden vooruit plant, of zelfs helemaal geen plannen maakt.”

In een snel veranderende wereld, vol technologische en andere maatschappelijke ontwikkelingen, heeft een ingrijpende verschuiving in mindset plaatsgevonden. Mensen heroverwegen nu alle aspecten van hun leven. Tegelijkertijd staan bedrijven voor onzekerheden en uitdagingen. Patritia Pahladsingh, CEO en Managing Director van Accenture Song Nederland, zegt in het persbericht:

“Het huidige tijdperk, het decennium van deconstructie, gekenmerkt door veranderende consumentenwaarden en de snelle opkomst van AI, vereist van CMO’s een focus op topkwaliteit en creativiteit.”

Vijf wereldwijde trends

Het Life Trends rapport is gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten, sociologen en antropologen. In augustus 2023 zijn 15.227 respondenten in 21 landen ondervraagd om de bevindingen te valideren. Dit heeft geleid tot vijf wereldwijde trends in het gedrag van mensen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving zullen beïnvloeden.

De belangrijkste trends (uit het persbericht):

1. Waar is de liefde?

Klantbeleving stond, met oog op omzetgroei, jarenlang centraal. Bij vrijwel elke beslissing. Nu dwingen economische overwegingen bedrijven tot bezuinigingen. En dat leidt tot wrijving tussen klanten en merken. Prijzen worden hoger, de kwaliteit vermindert, abonnementen voelen onlogischer en de klantenservice verslechtert. Steeds meer klanten merken dat en voelen zich benadeeld. De kernvraag: Hoe kunnen merken zich ook op lange termijn van een plekje in hun winkelmandje verzekeren?

2. De grote interface shift

Met de opkomst van generatieve AI verschuift internet van informatief naar intelligent. De gebruikservaring verschuift, aldus de makers van het rapport, van transactioneel naar persoonlijk. Maar liefst 77% van de bevolking is bekend met deze vorm van AI, en er bestaat al aanzienlijke belangstelling om het in de praktijk toe te passen. Dit enthousiasme wordt met name duidelijk wanneer het gaat om het gebruiken van generatieve AI voor het voltooien van taken op het werk (44%) of voor het verkrijgen van gezondheidsadvies (33%). Dit heeft een dubbel voordeel: klanten worden beter begrepen dan ooit tevoren, terwijl merken dit begrip kunnen benutten om zeer relevante producten, diensten en ervaringen te ontwikkelen.

3. Middelmatigheid

Creativiteit draaide ooit helemaal om het publiek, maar wordt nu afgeremd door efficiencygericht denken en technologieën die fungeren als poortwachter. Het publiek verveelt zich steeds meer en dat geldt ook voor de makers. Entertainment en merkcontent lijken hun scherpte te hebben verloren. De kwaliteit loopt terug, het voelt vlak en leeg. Culturele stagnatie ligt op de loer. Wie bereid is te investeren in échte innovatie en creativiteit heeft een unieke kans om op te vallen. Differentiatie vergt het verlaten van de veiligheid van het vertrouwde. En een hernieuwd geloof in échte originaliteit.

4. Fout 429: menselijke verzoeklimiet bereikt

De relatie van mensen met technologie bevindt zich op een keerpunt. Bijna een derde van de consumenten zegt dat technologie hun leven net zo ingewikkeld heeft gemaakt als vereenvoudigd. Technologie voelt als iets dat hen overkomt, te veel eist en vaak geen positieve impact heeft op hun welzijn. Als reactie daarop trekken consumenten de teugels van hun technologiegebruik strakker aan: een derde zet notificaties uit, een op de vijf beperkt de schermtijd en een kwart verwijdert apps en apparaten helemaal. Deze spanning wijst erop dat mensen hun welzijn op de eerste plaats willen zetten.

5. Decennium van deconstructie

Tegenwoordig zetten mensen vaker vraagtekens bij traditionele levenspaden. Mijlpalen zoals trouwen (van 30% naar 21%), afstuderen aan de universiteit (van 30% naar 24%) en verhuizen uit het ouderlijk huis (van 23% naar 17%) zijn in de afgelopen drie jaar minder relevant geworden. Macro- en technische krachten veranderen zó snel, dat het moeilijk is voor maatschappelijke systemen dat allemaal bij te houden. De impact daarvan op systemen en diensten zal verstrekkend zijn.

Meer weten? Het complete Life Trends 2024-rapport is hier te vinden (hier directe link naar de pdf).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!