Tegenzin consument tegenover reclame wordt overdreven

Tegenzin consument tegenover reclame wordt overdreven

Ondanks vele onderzoeken die aantonen dat de consument reclame steeds vaker vermijdt, valt het met de irritatie die reclame opwekt volgens onderzoek van het Britse QuickWise mee. Ruim de helft van de ondervraagden vindt het niet erg reclame te ondergaan zelfs als ze in de gelegenheid zijn die te ontlopen.

Verder geniet 75% van goede reclame, vindt 68% niet dat het met reclame uit de hand loopt en meent 51% dat reclame nuttig is bij orientatie op een product of dienst. De helft laat zijn aankoopgedrag beinvloeden door tv-reclame, 49% door websites en 43% door point-of-purchase reclame. Het minst invloedrijk zijn direct mail en e-mail. 60% vindt spam en telefonisch marktonderzoek vervelend en 8% vindt zelfs dat de overheid maatregelen zou moeten nemen om het gebruik tegen te gaan.Van alle respondenten vindt 78% dat reclame niet direct op kinderen gericht mag zijn. Wel maakt de leeftijd van kinderen een verschil; 94% is tegen reclame gericht op kleuters en 81% tegen die gericht op schoolkinderen. Bij kinderen van 16 vindt nog maar 25% dat reclame zich niet speciaal tot deze groep zou moeten richten.

Bron:
Marketing Week p. 34


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.