Tekort aan talent dwingt organisaties tot bijscholing
In de krappe arbeidsmarkt hebben organisaties moeite nieuwe talenten te werven en om medewerkers te behouden. Zo verlaat 27 procent een bedrijf alweer binnen het eerste jaar. Wat kun je doen?
Op de huidige krappe arbeidsmarkt hebben organisaties naast moeite nieuwe talenten te werven, ook moeite medewerkers te behouden. Zo verlaat 27 procent van de nieuwe medewerkers een bedrijf alweer binnen het eerste jaar. Dit blijkt uit de Learning & Development Monitor 2024, een jaarlijks onderzoek van Studytube, uitgevoerd door Motivaction/Sparkey.
Er worden tegenwoordig steeds nieuwe competenties van medewerkers worden gevraagd. Daarnaast lopen organisaties die werknemers weten te behouden het risico om medewerkers zonder de juiste vaardigheden in dienst te hebben. Uit cijfers van Gartner blijkt dat 58 procent van de werknemers de vaardigheden mist om effectief te presteren in hun huidige baan. Dat betekent dat het voor organisaties ontwikkeling van menselijk kapitaal topprioriteit is. Zo zijn ze nu en in de toekomst relevant.
Werkgever en talent oneens over studiekosten
Werknemers en organisaties zijn het erover eens dat het blijven ontwikkelen tijdens een carrière belangrijk is, en dat het talent voornamelijk (56 procent) leert om de functie beter uit te voeren. Over het betalen van de kosten voor bijscholing, zijn ze minder eensgezind. Acht van de tien (79 procent) van de medewerkers verwacht dat de werkgever de volledige lasten van een opleiding op zich neemt. Vier op de tien werkgevers verwacht daarentegen dat medewerkers zelf ook meebetalen.
GenZ wil en regie in handen hebben en sturing
Opvallend is dat GenZ, de generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, meer waarde hecht aan het leren onder werktijd (64 procent vs. 48 procent). Ook voelen ze zich verantwoordelijker voor hun eigen ontwikkeling dan andere generaties. Van GenZ vindt 68 procent dat ze hier zelf verantwoordelijk voor zijn. Onder de babyboomers ligt dit percentage op 48 procent.
De nieuwe generatie werknemers wil ook een persoonlijker leeraanbod op maat (38 procent vs. 25 procent gemiddeld), en leert als eerste generatie liever digitaal dan klassikaal. Paradoxaal genoeg is deze generatie meer dan ooit bezig met het zelf vormgeven van hun professionele carrière. Maar ze verwacht tegelijkertijd meer sturing over wat te leren (43 procent vs. 26 procent gemiddeld) en uitleg waarom het hen vooruit helpt.
Homam Karimi, CEO van Studytube, herkent deze paradox. “De oplossing is skill-based leren. Om bij te blijven in een snel veranderend werkveld moeten organisaties per functie in kaart brengen welke skills er nodig zijn om goed te functioneren. Daarnaast een leeraanbod op maat vormgeven om specifieke kwaliteiten te ontwikkelen. Met AI als katalysator lijken flexibele, digitale en gepersonaliseerde leeroplossingen de norm te worden.”
AI voor persoonlijk aanbod
AI is ook in de L&D sector bezig aan een opmars. Bijna een derde (32 procent) van de HR-professionals gebruikt al regelmatig AI. Meer dan de helft (53 procent) gelooft dat AI de effectiviteit van L&D kan verhogen. De meest waardevolle toepassing van AI volgens HR-professionals is dat het eenvoudiger wordt om een gepersonaliseerd leeraanbod aan te bieden. Juist ook voor kleinere organisaties waar geen grote L&D teams in dienst zijn.