Telefoonterreur met Le Coq Sportif
Toegegeven, het idee is erg leuk en het ziet er mooi uit: “Wake life met Le Coq Sportif en bel iemand wakker”. Maar je zal maar een hekel aan iemand hebben. Dan laat je diegene toch op alle onmogelijke tijdstippen van de dag bellen door Fatima Moreira de Melo, Willie Wartaal (Willie Wie?!?) of Arie Koomen. En waarom wakker bellen om 08.00 uur als 03.00 uur om maar iets te noemen ook gewoon kan. En sommige slaapkoppen bel je gewoon 10 keer als je zin hebt.
Ik heb het vanochtend ondervonden. Ben 4 keer gebeld. Nogmaals het idee is erg leuk. Er zit alleen een aantal schoonheidsfoutjes in. En die hebben te maken –hoe kan het ook anders in mijn geval- met e-mailmarketing in de breedste zin van het woord.
Ik heb de volgende verbeterpunten voor deze viral:
- Ik kan iemand laten bellen (3e stap) en als e-mailadres van de ontvanger opgeven een e-mailadres met een spatie erin. 1 ding is zeker, die persoon ontvangt dan geen e-mail (validatie gegevens).
- Bij stap 4 moet ik mijn naam invullen. Wat wil je? Voor- en/of achternaam? Onbelangrijk wellicht? Ik krijg namelijk een e-mail waarin degene die mij wakker heeft laten bellen in wordt vernoemd. En als je alleen Bas als naam invult……Hoeveel Bassen kent u?
- De voorwaarden (stap 4, waar ik akkoord voor moet geven om mee te doen) voldoen niet aan de artikel 11.7 van de Telecomwet (waarin B2C e-mailmarketing min of meer in wordt gereguleerd). In de voorwaarden staat namelijk: “Akkoord gaan met de actievoorwaarden betekent automatisch een opt-in voor het ontvangen van commerciële informatie van Le Coq Sportif, zoals nieuwsbrieven en actie e-mailings”. Dat mag uiteraard, ik hoef immers niet mee te doen aan deze actie. Maar in artikel 11.7 staat dat “……..mits bij de verkrijging van de contactgegevens duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens en…..”. En dit recht op verzet wordt mij niet meteen geboden. Dus dan mag het ineens niet meer.
- Er wordt niets over SMS gerept in de Voorwaarden, ik ben dus benieuwd wanneer en/of ik SMS’jes ga ontvangen en hoe ik me daarvoor kan gaan afmelden.
- Nog iets over artikel 11.7 van de Telecomwet: “…. hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens.” En dan klopt het niet dat als ik een bevestigingsmail krijg van Le Coq Sportif, met het bericht dat de persoon waarvan ik dat wilde wakker is gebeld, daar geen afmeldlink in zit.
- Vooruit, nog 1 dingetje: de ‘vriend’ in kwestie die is wakker gebeld krijgt ook een e-mail (mits je een e-mailadres hebt opgegeven met een spatie erin) vanuit Le Coq Sportif. En, u begrijpt het waarschijnlijk al: dat mag niet. Die moet uit naam worden verzonden van de ‘vriend’. Los van herkenning van dat afzenderadres (of het gebrek eraan als Le Coq Sportif de afzender is) is dat wettelijk zo bepaald. Le Coq Sportif heeft namelijk niet dit e-mailadres rechtmatig vanuit de eigenaar verkregen.
Nogmaals, het idee vind ik erg leuk. Alleen bovenstaande moet toch echt anders. En ik ben inmiddels al 10 keer gebeld, dus niemand hoeft het meer te proberen bij me.
@Bas
Dat je lekker op tijd wakker was, kon je natuurlijk al aan het werk gaan. Het heeft wel zijn voordelen 😉
euhh bas, het is Arie Koomen 😉
en verder, ja deze wekfunctie is leuk om mensen te pesten, maar dat lijkt me niet de insteek voor je reclame.
@RJ…. idd
@Ivo: bedankt… het was nog (te) vroeg voor me
@Matthijs: bedankt…het was nog (te) vroeg voor me. En vanzelfsprekend is dit niet de insteek van LCS, alleen wat kan dat de gemiddelde consument schelen.
Willie Wartaal is de neger van De Jeugd van Tegenwoordig (nederlandse rap groep).
Hij heeft ook een programma bij ik BNN of MTV/TMF.
Ik hoop niet dat het je eigen nummer is in je screenshot Bas 😉
Als het nummer 06 11 323 *** van jou is dan zal je nog wel eens vaker kunnen worden gebeld. Nummer staat in je plaatje? :S
@Nar en Martijn: Dat is me bekend, en is bewust gedaan. Maar zoals ik al schreef, ik ben al 10 keer gebeld door Le Coq Sportif en als het goed is is het gecapt op 10 keer. En als dat niet is, kan ik er nog een stukkie aan wijden. Maar dank voor jullie oplettendheid.
Denk dat je nog een verbeterpunt bent vergeten, namelijk er voor zorgen dat een telefoonnummer slechts x keer gebruikt mag worden en niet meer dan 1 keer vanaf hetzelfde emailadres van diegene die het opgeeft?
Ik snap het idee: haan, kukelekuu, wakker bellen etc.
Maar tjee, wat een irritante viral is dit! Die bellende virals zijn sowieso vervelend maar nu kun je dus gewoon mensen ontzettend lastigvallen via Le Coq. Lijkt me geen positieve branding.
Je kunt het ook nog behoorlijk anoniem doen lijkt het wel want het telefoonnummer wordt niet gecontroleerd met een bevestigings-sms.
Daarnaast werkt het direct aanmelden voor nieuwsbrief bij accepteren voorwaarden als negatieve branding (erg opdringerig en misleidend)
Behalve dat het design mooi is en gebruiksvriendelijke vindt ik het concept vreselijk. De ‘opstaan/haan’-link kan toch in een positiever concept gevangen worden? Le Coq verliest hiermee in ieder geval mijn sympathie als merk.
@Erik en Annemiek: bedankt voor jullie aanvullingen.
Willie Wartaal is een baas
Tja, het is leuk verzonnen maar zitten zeker nog aantal schoonheidsfoutjes in…naast de hoge mate van irritatie.
Wat ebtreft het toestemmingg geven, dat doe je in feite wel expliciet: immers staat erbij als je het vinkje aanzet dat je dan ook de nieuwsbrief wilt (al klopt dat niet want dat wil ik eigenlijk niet, ik wil iemand wakker laten bellen…).
Aan de andere kant snap ik dat wel: de meeste virals kun je niks met het e-mailadres nu wel. Maar of het nu zo gebruikersvriendelijk is en helemaal goed aan de wetgeving voldoet, weet ik niet precies. Het is op het randje.
@Joris, het is over het randje. Die voorwaarden mogen dan wel zo zijn opgesteld en dat is hun goed recht. Nogmaals, ik wordt niet verplicht om uberhaupt aan deze actie mee te doen. Alleen ontbreekt het in diezelfde voorwaarden al wel meteen aan het ‘aanbieden van recht op verzet’. En hetzelfde geldt voor het feit dat er geen afmeldlink in de e-mailcommunicatie zit die vervolgens op gang komt. En dan mijn punt 6 nog erbij. Dus mag het zo niet, dus over het randje.
@Bas: op zich heb je gelijk, maar hoe eht precies zit. Ik ben geen jurist. Punt 6 klopt volgens mij.
Wat betreft de aanmelding: daar staat bij dat je akkoord gaat met de voorwaarden en je je aanmeldt voor de nieuwsbrief. Alleen je recht van verzet ontbreekt zo wel inderdaad.
Misschien dat de maker nog gaat reageren (RP)?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!