Telemarketing tegenscript

11 september 2004, 20:03

Het telemarketing tegenscript

Ook zo’n bloedhekel aan die callcenterstudenten die je altijd op de meest onmogelijke tijden lastigvallen? Geef ze dan een koekje van eigen deeg met dit al een tijdje bestaande tegenscript (pdf) (via: fok.nl).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Peter van Teeseling

    Volgens mij heeft dit script een jaar of 10 geleden in de VPRO gids gestaan. Of vergis ik mij?


    13 september 2004 om 05:10
    media

    Eerste versie van het tegenscript is inderdaad van medio 1994. Door publicatie op fok.nl is het weer eens onder de aandacht gebracht.


    13 september 2004 om 05:14
    Peter van Teeseling

    Handig! Het lijkt overigens ook wel of er meer gebeld wordt …


    13 september 2004 om 05:21
    George van Tent

    Ik regageer altijd met: “Goh wat leuk, maar nu niet meer bellen he ?” en hang dan op. Helpt goed.


    3 januari 2007 om 17:16
    Eva

    Nou nou, ik ben zo’n callcenterstudent. En ik denk dat het beter is om blij te zijn met de studenten die gewoon werken voor hun geld. Immers houden we ook allemaal niet van criminele hangjongeren die u van uw tas beroven, toch? Ik zeg dan ook altijd als mij gesommeerd wordt om op te houden met mijn werk, dat ik dat onmiddelijk doe zodra mijn salaris elke maand door de betreffende respondent wordt overgemaakt op mijn rekening. Geen probleem.

    Overigens kan ik altijd wel lachen om mensen die hun best doen om er iets leuks van te maken, dus het tegenscript is een welkome afwisseling in mijn saaie bijbaantje.

    🙂


    19 januari 2007 om 16:42
    jort

    leuk allemaal! die tegenscripts. ik werk zelf in een call center en heb in meerdere call centers gewerkt (ik vind het leuk) en ten 1e: die tegenscripts zijn voor een beetje telemarketeer helemaal niet vervelend/moeilijk af te handelen. een telemarketeer praat voor zijn beroep en is over het algemeen een erg vlugge prater. mocht er toch iemadn een tegenscript gebruiken die bijdehanter is dan ik ben was het hem/haar zonder tegenscript ook wel gelukt om mij van de wijs te brengen. bovendien is het heel makkelijk om mensen die duidelijk geen intresse hebben op een nette en beleefde manier af te schudden.

    dus kortom: tegenscripts vormen een mooie uitdaging in het spelletje wat ik speel wanneer ik werk!


    16 augustus 2008 om 13:08
    Aleksandra

    Ik heb zonet het tegenscipt gelezen. Ik studeer en ben als 2.5 jaar werkzaam als telemarketeer. You love it, or you hate it. In mijn geval: i love it. Waarom? Omdat, ondanks alle negatieve verhalen, mensen die er zo’n hekel aan hebben dat we bellen, ik nog steeds scoor! En waarom? You tell me! Zolang ik mensen kan overtuigen van de producten die ik verkoop, zal dit werk voor mij een prachtig bijbaantje blijven.

    Ik ben het met Jort eens, tegenscripts? Kom maar op! Het zorgt er alleen maar voor dat we nog scherper en gevatter worden 🙂

    Vind het mooi om te zien en te lezen dat men allerlei foefjes bedenkt om van een telemarkteer af te komen, bedenk je ook dat jij niet de enige bent die dat doet…

    Wat ik wel mee wil geven aan mensen die gebeld worden of zelf telemarketeer zijn, respecteer elkaar! Ik begrijp best dat men het zat is om gebeld te worden, maar bedenk wel dat het inderdaad meestal studenten zijn die het werk doen en keihard werken om aan hun centen te komen. Om de studie te kunnen betalen… Uiteindelijk zijn wij de toekomst, en die toekomst is dan in elk geval goed gebekt moet je maar denken 😉


    15 oktober 2008 om 08:23
    Louise

    haha, al die outbound leugenaars. sommige verkopers (lees: bijna allemaal) vertellen de grootste leugens om hun product te verkopen.

    Zelf doe ik inbound, nu voor Ziggo, maar heb ook Nuon, UPC en Unive gehad.

    Verkoop wordt meestal door externe callcenters gedaan, die vertellen leugens, voeren bestellingen slecht in, etc… en de Klantenservice kan het weer goedpraten.

    Dat goedpraten kan ik overigens heel goed, maar klanten geloven vaak de eerste persoon die zij spreken.

    Dus verkopers, doe eens wat minder leugens vertellen!


    2 augustus 2009 om 10:18
    Frustie

    Ik ben dus degene aan de andere kant van de lijn en word vooral schijtziek van die “zielige” studenten die ondanks 5-6 pogingen om duidelijk te maken dat ik niet ben geinteresseerd, toch nog een keer proberen om het product aan me te slijten.

    Het lijkt er steeds meer op dat er gewerkt wordt op basis van provisie of prestatiecontracten, want ik heb zelfs meegemaakt dat ik nadat ik 3 keer had gezegd geen interesse te hebben en daarna van ellende opgehangen heb, na 5 minuten terug ben gebeld door dezelfde persoon!!!

    Ook is het inderdaad moeilijk om in het systeem aan te geven dat ik hun product niet wil want ik heb ook meegemaakt dat men mij de volgende dag met hetzelfde verhaal lastig vielen.

    Kortom, ik wil zelf bepalen wat ik koop, leen, huur of op een andere manier aaschaf en heb daarbij geen hulp van callcenters nodig.

    En ja, ik sta inmiddels bij de meeste, zo niet alle anti marketing-lijsten ingeschreven, maar toch blijkt het moeilijk te zijn je daar aan te houden als colporteur.

    Dus het spijt me, maar als je me belt, hang ik meteen op….


    16 oktober 2009 om 05:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!