Tempo-Team deelt complimenten voor groot bereik
Op 1 maart 2023 is het Nationale Complimentendag. Daarom introduceert Tempo-Team het ‘Complimento Contactcenter’.
Dat is een contact center waar heel werkend Nederland complimenten voor een collega kan insturen. Deze complimenten geeft Tempo-Team vervolgens via diverse mediakanalen een podium en een groot bereik.
Credits
Bureau: Motion Content Group
Creative Director: Rik Toe Water
Strategie: Denise Kenter en Rik Toe Water
Project management: Minke Kliphuis
Branded Content Director: Mouette van Rijn
Verantwoordelijk bij Tempo-Team: Michel Tiggelman en Denise Kenter
Doelstelling
Zorgen dat er meer complimenten worden uitgedeeld op de werkvloer.
Uitwerking
Uit het persbericht: Het doel van de actie is om complimenten met extra impact te laten binnenkomen bij de ontvangers en heel Nederland aan te sporen om ook collega’s te complimenteren. Vanaf vandaag kunnen mensen een compliment voor een collega delen. Dat kan via WhatsApp (+31850876352) en via de social media kanalen van Tempo-Team: Instagram, Facebook en TikTok. Gedurende de maand maart deelt Tempo-Team een selectie van deze complimenten via Digital Out of Home (DOOH), radio en de social media kanalen van Tempo-Team.
Voor de verspreiding van de campagne wordt gebruik gemaakt van dynamic audio. Commercials kunnen hiermee lokaal getarget worden op digitale radiozenders, precies in de regio waar de ontvanger van het compliment woont. Daarnaast worden Digital Out Of Home (DOOH) en narrowcasting ingezet om de campagne te promoten en de ingezonden complimenten een podium te geven. Ook verschijnen complimenten op het TikTok-account van Tempo-Team.
Uit onderzoek (n=2500) blijkt dat 31% van de werknemers ongeveer maandelijks een compliment aan een collega geeft, 15% doet dit minder dan maandelijks en 10% van de werknemers zelfs helemaal nooit. Tempo-Team zet zich in voor meer complimenten op de werkvloer. Dit geeft namelijk het werkplezier een boost. Met deze activatiecampagne maakt Tempo Team de complimenten zichtbaar, ook is de campagne bedoeld als inspiratie en stimulatie voor werknemers om elkaar vaker complimenten te geven.
Oordeel
Ik heb het idee dat deze commercial zich vooral richt op de jongere doelgroep. Het is allemaal ‘lekker gek’ en de felle kleuren blauw en geel doen ook jong aan, net als de contactmogelijkheden: WhatsApp en de socials. Dat sluit natuurlijk wel aan bij het idee dat vooral jongeren via een uitzendbureau werken. Terwijl ik wel vragen heb bij de rol van een uitzendbureau in deze tijd van megakrapte op de arbeidsmarkt. Overigens vind ik het mooi dat deze campagne voor iedereen bedoeld is om collega’s te complimenteren en niet alleen voor mensen die via Tempo-Team werken. Dat komt extra sympathiek over.
Maar door de manier waarop de commercial gemaakt is, verdrinkt naar mijn idee de boodschap een beetje. Het gaat namelijk niet alleen om 1 maart, Nationale Complimentendag, maar om het feit dat Tempo-Team de hele maand maart complimenten gaat delen. De aandacht gaat vooral uit naar de manier waarop de complimenten worden verzameld via het Complimento Contactcenter en verder worden verspreid.
De redenen waarom mensen dit zouden doen worden wel genoemd: werkplezier boosten. Maar de manier waarop het gecommuniceerd wordt vind ik nogal rommelig. De commercial is chaotisch en er gebeurt enorm veel. Daardoor zullen ontvangers hem ongetwijfeld vaker moeten zien om echt te begrijpen waar het over gaat en welke actie ze kunnen ondernemen. Of ze moeten meteen online zoeken naar de actie, dat kan natuurlijk ook.