Tent wil het sociale web teruggeven aan de gebruikers
Is er een wereld waarin je zelf de baas blijft over alles wat je op internet publiceert? Een wereld waarin je online vrienden van jou zijn en je ze overal mee naartoe kunt nemen? Een wereld waarin je niet met huid en haar bent overgeleverd aan commerciële en beperkende platforms als Facebook, Twitter en LinkedIn? De mensen achter Tent denken van wel. Hier is hun verhaal.
Wat is het probleem?
Nu het nieuwtje er een beetje af is, worden de nadelen van gecentraliseerde, commerciële internetplatforms steeds zichtbaarder. Facebook censureert afbeeldingen van een 40 jaar oud verkiezingsaffiche van de PSP, Twitter zet vol in op advertenties, LinkedIn verplaatst vertrouwde functionaliteit naar de betaalde versie.
Onder druk van investeerders gaan ook min of meer open platforms als Twitter steeds meer op slot. Innovatieve diensten van derden worden afgeknepen. Koppelingen met andere netwerken worden geblokkeerd. Het sociale web valt uiteen in “silo’s” waartussen nauwelijks uitwisseling mogelijk is. De gebruikers blijven met de gebakken peren zitten.
Wat is Tent?
Tent is ontstaan vanuit de gedachte dat het sociale web te belangrijk is om in handen van commerciële partijen en regeringen te laten. Kort gezegd is het een soort netwerk van blogposts en RSS-feeds, waarin je zelf de regie voert.
Tent draait de rollen om. Je content staat op je eigen server. Je bepaalt zelf wie er wel of niet bij mag. Als Facebook en Twitter zonodig jouw status updates willen hebben, moeten ze er maar om komen vragen. Maar je kunt ook je eigen Facebook of Twitter bouwen. Ga je naar een andere server verhuizen? Dan verhuizen je content en je vrienden gewoon mee.
Dit is allemaal mogelijk omdat Tent een protocol is, geen gecentraliseerde dienst. Vergelijk het met e-mail en het World Wide Web. Net als die twee is het gedecentraliseerd. Als er ergens een schakeltje uitvalt, blijft de rest gewoon werken.
App.net
Naast Tent zijn er nog andere initiatieven die zich afzetten tegen commercie en silovorming op het sociale web. Het bekendste is app.net. Dat is een interessant alternatief voor Twitter, zonder advertenties en relatief open voor ontwikkelaars. App.net is echter geen protocol, maar een gecentraliseerde dienst waar je abonnementsgeld voor moet betalen.
Ook voor Tent kunnen commerciële diensten worden ontwikkeld, maar je blijft uiteindelijk de baas over je eigen content en je eigen vrienden. Dat zit ingebouwd in het protocol.
Privacy
Een belangrijk – en mogelijk controversieel – aspect van Tent is het hoge niveau van privacy dat het mogelijk maakt. Tent kan overweg met Tor, het open netwerk voor anonieme communicatie. Activisten en anderen kunnen zo met elkaar communiceren zonder afgeluisterd te worden, in volledig onzichtbare netwerken.
Tent ondersteunt ook het versturen van vertrouwelijke berichten tussen verschillende diensten. Tot slot is het heel lastig te blokkeren door, bijvoorbeeld, lokale overheden.
Kennismaken
Tent uitproberen is heel gemakkelijk. Je kunt dat als volgt aanpakken:
-
Bezoek Tent.io om je te oriënteren. Je vindt hier meer informatie over het protocol en de beschikbare diensten. Er is ook een blog, een FAQ en zelfs een manifest.
-
Maak een eigen Tentserver aan op Tent.is. Schrik niet. Er komt geen techniek aan te pas en het kost maar een paar minuten.
-
Je kunt daarna meteen aan de slag met de applicatie TentStatus, een soort Twitterkloon. Pas op: de vertrouwde @ van Twitter is daar vervangen door ^ (een tentsymbool?).
-
Ben je wel technisch en draai je liever zelf een server, kijk dan op GitHub.
Wordt het wat met Tent?
Op dit moment is het nog niet heel veel meer dan een goed idee. Omdat ze pas een maand draaien, is ook de kans op bugs en veiligheidsproblemen best groot.
Tent heeft wel de tijd mee. Steeds meer gebruikers krijgen genoeg van de commerciële spelletjes die door de grote platforms worden gespeeld. Ook het voortdurend lekken van vertrouwelijke gegevens zet mensen aan het denken. En van wie waren medische data ook alweer?
Is de toekomst aan gedecentraliseerde protocollen en controle over je eigen data? Moet het sociale web worden teruggegeven aan de gebruikers? Ik ben benieuwd naar je mening.
Tot slot
Dank aan Chantal Coolsma, Gerard van Enk en Jeroen Smeets voor het kritisch doorlezen van deze blogpost.
Credits afbeelding door Paxson Woelber (source and license)
Leuk artikel. Ook leuk om te zien dat de early adopters behoorlijk lyrisch zijn. Ikzelf ook. Voor marketeers en webcare zal het wel een behoorlijk kluif worden. Op dit moment is er nog geen centraal “telefoonboek” met Tent accounts. Je kan het geheel onzichtbaar draaien, mocht je dat willen.
Die eigen server draaien kost nogal wat bloed, zweet en tranen, dus als je niet al te technisch bent, dan zou ik nog even wachten 😉
Maar…wie van de Marketingfacts lezers draait hun hun eigen mailserver? Dan is ’t misschien sowieso niet zo’n goed idee 😉
^Gerard Bedankt voor je advies. Ik begin er sowieso niet aan. Helaas zal de term “server” in relatie tot Tent een aantal mensen toch wel kopschuw maken, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Mooi artikel geworden, Paulus. Grappig dat in je reactie hier aan Gerard het ^ teken naar boven klopt (het wijst naar hem). Op tent.is zie je dat niet zo duidelijk.
Ik ben heel benieuwd hoe snel je hier een update kunt schrijven over sites en apps die het tent protocol makkelijker beschikbaar maken voor de eindgebruiker. Na maand twee van Tent?
@Gerard je hebt nu de keuze tussen diverse mailaanbieders, zo zul je ook de keuze hebben tussen diverse Tentaanbieders. Die kunnen dan met elkaar communiceren, itt tot Facebook en andere sociale netwerken. Je hebt geen eigen server nodig.
^Jeroen Dank! Ik ben ook heel benieuwd hoe het verder gaat Het is zeker de bedoeling om binnekort een update te plaatsen. Er is al een WordPress-plugin, zag ik. Als je zou kunnen bloggen op Tent, zou dat al een heel verschil maken met app.net.
@Rory Ik weet wel dat je geen eigen server nodig hebt, was alleen een extra waarschuwing voor MF-lezers 😉
^Jaap Inderdaad, hoe kom je aan gebruikers? Het voordeel van een protocol lijkt me dat het relatief snel opgepakt kan worden als het in een behoefte voorziet, zoals met RSS is gebeurd.
^Marnix Bedankt voor de link. Dit is inderdaad een geweldige podcast, Chantal Coolsma had me al eerder getipt. Voor wie gaat luisteren: het stuk waar Marnix aan refereert, begint na op ongeveer 60 minuten.
Interessant artikel… Nieuwe initiatieven zullen er altijd komen en dat is ook goed!
Iets waar ik heel benieuwd naar ben is de bereidwilligheid van mensen om van sociaal netwerk te wisselen.
Merken en bedrijven zullen zonder meer op traditionele sociale netwerken (Facebook, Twitter) willen blijven zitten aangezien ze vaak flink hebben geïnvesteerd in deze platformen (bijv. volgers aantrekken door FB advertising) en een hele community hebben opgebouwd.
Maar hoe zit dit met ‘de gewone mens’ ? Natuurlijk zullen veel mensen de reclames op FB en Twitter irritant vinden en een nieuw initiatief toejuichen, echter hebben ze wel een netwerk opgebouwd dat staat en op een nieuw netwerk beginnen ze weer op nul. Voor sommigen zal dit laatste verfrissend zijn voor een deel natuurlijk ook niet!
Wat ik me dus afvraag; hoe gemakkelijk springen mensen naar een nieuw sociaal platform (met in dit geval meer privacy) terwijl ze een mooi netwerk met vrienden/contacten hebben opgebouwd in één of meer van de traditionele sociale netwerken? (en natuurlijk is dit een proces dat zich niet in één dag voltrekt!)
^Robbert Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is niet helemaal dezelfde situstie als bijvoorbeeld bij Google+, want Tent is een protocol en hoeft dus ook geen geld te verdienen.
Door MySpace en Hyves – en daarvoor AOL – weten we hoe snel een platform ook weer in elkaar kan storten. Ik verwacht dat met name de verdere groei van mobiel de boel nog behoorlijk gaat opschudden.
Ik ben benieuwd wat andere lezers hiervan vinden.
^Paulus: Klopt wat je zegt wat betreft het protocol, het is een hele andere technologie. Maar ik denk dat bij ‘de gewone mens’ het principe van sociaal delen hetzelfde blijft en gezien wordt. Welke technologie hieraan gekoppeld wordt is denk ik voor velen minder relevant. Ok, privacy is hierbinnen natuurlijk absoluut een topic!
Myspace en Hyves waren natuurlijk niet zo groot als bijvoorbeeld Facebook nu is. Zij verloren beiden de concurrentiestrijd met de machtige, grote broer Facebook….
Mijn vraag is meer: In hoeverre kunnen de nadelen van traditionele sociale netwerken als Facebook (privacy/commerciële aanpak), ervoor zorgen dat mensen (en masse) overstappen naar alternatieve sociale netwerken? Dit alles ondanks het feit dat mensen enorme netwerken (afhankelijkheid) hebben opgebouwd op de traditionele sociale netwerken.
^Robbert Zoals ik hierboven al suggereerde, verwacht ik dat het in de toekomst vooral gaat om mobiel. Of de huidige reuzen als Facebook en Google daar ook automatisch de grootste spelers blijven, lijkt me helemaal niet zeker.
Ik denk dus niet dat mensen massaal weg gaan lopen bij Facebook. Er zal eerder iets anders voor Facebook in de plaats komen. Hopelijk met meer Tent-achtige elementen als het gaat om data ownership.
Ik wil het hier wat mij betreft even bij laten. Wat vinden andere lezers?
Bedankt, ^Tino. Leuk om na drie jaar weer een reactie te krijgen op dit verhaal. Bij Tent is er al een jaar of twee niet veel meer gebeurd. Uit jouw update maak ik op dat het idee “zelf je content hosten” bij Indieweb nog steeds leeft. Goed om te horen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!