Enzo Knol blijft fier overeind op YouTube

14 januari 2021, 10:00

Terugblik december: deze YouTube-kanalen stonden aan de top

Nu we aan het begin staan van het nieuwe jaar, blikken we terug op de top YouTube-kanalen van het vorige: de laatste maand van het bewogen 2020 is aan de beurt. Welke YouTube-kanalen stonden in december aan de top? Welke content trok de aandacht van de YouTuber in de maand van kerst en Oud en Nieuw? Na de vorige editie van november sluiten we het jaar 2020 af met de populairste merken, uitgevers, influencers en adverteerders van de maand december.

Google Nederland aan de top

Op de lijst met Nederlandse merken is de eerste plaats voor Google Nederland met 3,4 miljoen views. De tweede plaats is toebedeeld aan de Universiteit van Nederland, die 468.000 views behaalde. ANWB staat wederom in de top drie, waarbij ze met 342.000 views de derde plek wisten te bemachtigen.

Google Nederland plaatste in december hun video ‘Year in Search’. Deze drie minuten durende samenvatting van het jaar 2020 in search behaalde maar liefst 3,4 miljoen views. Vrijwel alle views die Google Nederland wist aan te tikken in december, zijn dus afkomstig van slechts één video. Wat hierbij opvalt is dat er een erg lage engagement rate is behaald. Een laag aantal engagements in vergelijking met een hoog aantal views komt waarschijnlijk door een betaalde push met advertising.

De Universiteit van Nederland heeft met een totaal van twaalf video’s ruim 460.000 views behaald. Ook bij de Universiteit van Nederland zijn het gros van deze views afkomstig van slechts één video. Deze video bestaat uit het bespreken van de vragen omtrent het coronavaccin, waarmee de UvN 420.000 views wist binnen te slepen. Daarnaast heeft deze video de meeste comments gescoord van alle video’s geüpload in de categorie ‘merken’ in december.

De ANWB blijft steady in de top drie aanwezig en weet met meer dan 6.000 likes en 1.000 comments het meeste aantal engagements te behalen deze maand. De nieuwkomer in de lijst is het kanaal Kinderrechten Filmfestival van UNICEF. Het UNICEF Kinderrechten Filmfestival is een kanaal, waarbij kinderen (9-13 jaar) zelf hun meningen en ideeën over de kinderrechten geven door er samen met een filmcoach een film van te maken. Met de video’s geüpload in de maand december weet het kanaal meer dan 230.000 views te behalen. Absolute Motors heeft met een totaal van zeven video’s en 79.000 views de hoogste engagement rate weten te scoren van maar liefst 3,6 procent.

Deze maand bestaat de lijst met topmerken maar uit negen plaatsen. De reden hiervoor is dat veel merken te weinig engagement halen op de content om boven het minimum van 1.000 engagements uit te komen.

Nieuwkomer Filmpjes claimde de top

Op de lijst met uitgevers en mediamerken staat Filmpjes op de eerste plaats met deze maand een indrukwekkende 39,9 miljoen views. De tweede plaats wordt geclaimd door Ziggo Sport met 14,8 miljoen views. De derde plaats is voor NOS Jeugdjournaal met 13,3 miljoen views deze maand.

Filmpjes heeft deze maand met 319 video’s die gezamenlijk goed zijn voor 39,4 miljoen views de eerste plaats geclaimd. Dit zijn gemiddeld zo’n tien video’s per dag. Wat interessant is dat binnen al die 319 video’s geen grote uitschieters te herkennen zijn, afgezien van een video die bijna een miljoen views heeft behaald. De content van Filmpjes is vrijwel volledig afkomstig van het programma Wegmisbruikers.* Door het grote aantal geüploade video’s weet dit kanaal het hoogste aantal engagements te behalen van maar liefst meer dan 300.000 likes en bijna 100.000 comments.

Ziggo Sport, de nummer één van vorige maand, claimt de tweede plaats. De meest bekeken video van dit kanaal, die werd geüpload in december, is de goal van Frenkie de Jong. Die video was goed voor ruim 370.000 views. Opvallend en tegelijkertijd typisch om te zien, is dat de meest besproken video de clash is tussen Juventus en FC Barcelona. Ziggo Sport vroeg hun kijker, in een vastgezette comment, te kiezen tussen Ronaldo en Messi, waarna de twee legendarische voetbalspelers fanatiek door hun fans werden vertegenwoordigd. NOS Jeugdjournaal is ook weer te vinden in de top-drie deze maand met 149 video’s en 330.000 engagements. De video waarin YouTubers een achtbaan bouwden in hun achtertuin, is de meest bekeken video die werd geüpload in december. Waarschijnlijk keken veel kinderen met verwondering en een klein beetje jaloezie naar deze video.

Waarschijnlijk keken veel kinderen met een klein beetje jaloezie naar de video waarin YouTubers een achtbaan in de tuin bouwden

Ook het kanaal Klikbeet is een grote stijger deze maand. Dit kanaal wist namelijk met 27 video’s maar liefst 3 miljoen views te behalen. Daarnaast is VPRO Zondag met Lubach uit de lijst verdwenen aangezien het programma in de maand november de laatste aflevering heeft uitgebracht.

Als we kijken naar de meest bekeken video’s die in december werden geüpload onder de publishers, dan staat de video van The Grand Tour van Amazon Prime Video Nederland op nummer één met maar liefst 1,9 miljoen views en ruim 26.000 likes.

*De content van Wegmisbruikers op het kanaal Filmpjes is reeds geclaimd en daardoor niet meer zichtbaar op het kanaal.

Grootste adverteerders: OHRA op de eerste plek

Bij de topadverteerders staat OHRA op nummer één met 2,8 miljoen views. De tweede plek wordt geclaimd door de Rabobank met 1,6 miljoen views en de derde plaats is voor Dirk van den Broek met 1,3 miljoen views. OHRA heeft deze maand maar één video geüpload: de vrijezorgkeuzevideo ‘anderhalve meter’. Alle engagements zijn afkomstig van de likes behaald op deze video, de reacties op de zorgkeuzevideo zijn namelijk uitgeschakeld. De Rabobank heeft met zijn video ‘samen voor jezelf beginnen’ 1,7 miljoen views behaald en staat hiermee op de tweede plaats. Dirk van Broek behoort tot één van de weinige merken waarbij de views zijn verdeeld over meerdere video’s. Met de advertentiereeks ‘Dirk pakt uit in december’, weet de supermarktketen 1,3 miljoen views binnen te slepen. Unicef is ook in deze ranglijst vertegenwoordigd waarbij ze met de video ‘Kies je pakje voor een beter 2021’ aandacht willen genereren voor een beter 2021 voor gevluchte kinderen.

De 20 grootste YouTube-kanalen in december

De top-20 wordt wederom grotendeels gedomineerd door uitgevers en influencers. Op nummer één staat het eerder genoemde Filmpjes-kanaal met maar liefst 39,5 miljoen views.* EnzoKnol behaalt de tweede plaats en wordt gevolgd door Ziggo Sport die met 14.8 miljoen views eindigt op de derde plek. Grote stijgers en nieuwkomers in de lijst zijn het Filmpjes-kanaal, Kalvijn, Qucee, Familie LAKAP en Google Nederland.

Grootste Nederlandse influencers

Wederom deze maand claimt Enzo Knol de eerste plek met 19,2 miljoen views. Op de tweede plaats staat Don met maar liefst 14 miljoen views. Gio heeft de derde plaats bemachtigd met 10.6 miljoen views. De top-drie is hierdoor gelijk gebleven met vorige maand. Enzo Knol blijft ook deze maand veelvuldig uploaden en weet met zijn 33 video’s 19,2 miljoen views te behalen. Daarnaast heeft hij deze maand een uitschieter met zijn ‘2.500.000 Abonnees Special’ video, waarmee hij maar liefst 1,4 miljoen views heeft behaald. Deze video heeft ook de meeste likes behaald: ruim 90.000.

Daarnaast zijn onder andere Dutchtuber en Kalvijn nieuw in de lijst en claimen direct de vierde en vijfde plaats. Dutchtuber heeft maar liefst 63 video’s geüpload in de maand december en heeft hiermee, met 8,9 miljoen views, de vierde plaats behaald. Waar Enzo Knol op een video de meeste likes heeft behaald, scoort Dutchtuber het hoogst op engagements. Deze maand sleepte Dutchtuber maar liefst bijna 1.000.000 engagements en een zeer indrukwekkende engagement rate van 10,6 procent in de wacht. Kalvijn heeft de vijfde plaats geclaimd vanwege zijn serie: ‘Kalcember’. In dit, voor Kalvijns fans bekende format, uploadt hij iedere dag als er een minimum aantal likes zijn behaald op de video van de dag ervoor. Door deze slimme tactiek weet deze influencer in de maand december meer dan 500.000 likes te behalen.

Wat opvalt is dat vrijwel elke influencer gemiddeld één keer per dag uploadt, gedurende de hele maand. Alleen Hanwe en met name StukTV uploaden minder vaak. StukTV weet wederom miljoenen views binnen te halen met hun succesvolle format ‘Jachtseizoen’. Deze maand zijn de afleveringen waarbij Milan Knol en Ruben Nicolai op de vlucht slaan, het populairste. Wederom zorgen crossovers in een succesvol format deze maand voor miljoenen views onder de influencers.

De top-10 video’s

1. Google Nederland (3,4 miljoen views)

2. Amazon Prime Video Nederland (1,9 miljoen views)

3. StukTV (1,4 miljoen views)

4. EnzoKnol (1,4 miljoen views)

5. StukTV (1,2 miljoen views)

6. StukTV (1,1 miljoen views)

7. StukTV (969.000 views)

8. SuperGaande (967.000 views)

9. SuperGaande (953.000 views)

10. Bing Nederlands (914.000 views)

Als we kijken naar de topvideo’s van december, staat Google Nederland met hun recap van 2020 op het gebied van search, op nummer één. Amazon Prime Video Nederland met hun populaire video van The Grand Tour op nummer twee en de derde plaats wordt geclaimd door StukTV met hun Jachtseizoen-video starring Milan Knol.

Google Nederland heeft zoals eerder aangegeven deze maand 3,4 miljoen views behaald met de video ‘2020 year in Search’. Amazon Prime Video Nederland heeft ook deze maand de kijkers weten te boeien met een video van The Grand Tour. De video heeft niet alleen 1,9 miljoen views behaald, maar ook meer dan 26.000 likes. De meest gelikete video geüpload in december is de documentaire video van Enzo Knol. Deze ‘2.500.000 Abonnees Special’ wist, zoals eerder benoemd, maar liefst meer dan 90.000 likes te behalen. Nieuwkomers deze maand zijn het koppel Nesim en Qucee met Supergaande en hun format ‘Accepteer de punchline’. Hiermee weten zij bijna één miljoen views per video te scoren. Daarnaast blijken wederom alle top video’s geüpload in de maand december medium tot long form content te zijn.

Hoe zijn deze overzichten samengesteld?

De bovengenoemde ranglijsten zijn samengesteld op basis van het aantal views die de YouTube-kanalen met hun video’s genereerden. Vervolgens zijn er enkele aanpassingen toegepast binnen deze ranglijsten:

  • We hebben alleen gekeken naar video’s van Nederlandse YouTube-kanalen die zijn geplaatst in de periode van 1 december tot en met 31 december 2020.

  • Advertenties zijn eruit gefilterd door te kijken naar de engagement rate en het aantal engagements in verhouding met het aantal views. Daarnaast zijn video’s korter dan 1 minuut buiten beschouwing gelaten (dit geldt niet voor de adverteerders ranglijst).

  • Bij de ‘top merken’-lijst is een minimum van 1.000 engagements op een kanaal aangehouden.

  • De eerder genoemde advertenties en muziekvideo’s zijn in de samenstelling van de top tien video’s buiten beschouwing gelaten.

  • Met budget gebooste video’s zijn er niet uitgefilterd, wanneer deze het minimum aantal engagements hebben behaald.

Het totaal aantal views van een kanaal ligt vrijwel altijd hoger. Dit verschil wordt veroorzaakt door views van video’s die eerder zijn geüpload.

Luuk de Haardt
Digital Marketing Manager bij Team5pm | The YouTube Agency

Luuk de Haardt is Digital Marketing Manager bij Team5pm, waar hij verantwoordelijk is voor de online marketing van het Amsterdamse YouTube-bureau. Voorheen was hij Social Media Creative bij RTL, waar hij o.a. onderzoek deed naar de mogelijkheden van Snapchat, Instagram en YouTube op het gebied van jongerenmarketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Zong-yong Zheng

    Jelly en kwebbelkop zijn voor ze zijn nederlands


    2 februari 2021 om 14:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!