The Bright Side of Life

12 september 2013, 09:29

Een interview met Erwin van der Zande en Corrie Gerritsma van Bright

A small gadget for man, a giant leap for mankind, kopte de juli-cover van Bright Magazine. Alleszeggend, vindt bedenker en hoofdredacteur Erwin van der Zande: “Een iPhone kan tien keer zoveel als de Apollo 11 die de eerste man op de maan zette – toen een giant step. Nu maken we revolutionair grote sprongen. En Bright wil weten wat de volgende is.”

Vanuit Adfactor belichten we enkele succesverhalen uit ons portfolio in een serie interviews.

Vernuft

Bright start in 2005, als website en magazine, uit fascinatie voor technologie als bron van vernieuwing en verbetering. Geworteld in die technologie groeit het uit tot the place to be voor wie kippenvel krijgt van het nieuwste van het nieuwste. Erwin: “Bright is een viering van vernuft. Wij laten zien hoeveel plezier je kunt halen uit mooie dingen. Iets aantrekkelijks werkt nu eenmaal beter en het is heerlijk om daarvan te genieten.”

Vernieuwing

Corrie Gerritsma, sinds 2006 eindredacteur: “Bright proeft voor. Van waanzinnige gadgets, eigenzinnige ideeën en de lifestyles die ontstaan uit de nieuwste technologie. Wij willen precies weten hoe iets werkt en delen dat met lezers en bezoekers. Zie ons als supergebruikers en opinieleiders.” Erwin: “Wij zijn ‘vol van vernieuwing’. Die energie spat er als het goed is van af, in onze apps, op de website, in het magazine. Hoe voor de hand liggend wil je een pay-off hebben? Gek genoeg hebben we er knap lang over doorgefilosofeerd.”

Smaakevolutie

Bright staat voor smaak. Corrie en Erwin selecteren aan de poort: een item moet vernieuwend zijn en passen bij de smaak van het tweetal. Erwin: “Wij zijn uitgesproken, maar absoluut niet star. Smaak evolueert. Waarom is op een gegeven moment iets ‘in’ of ‘uit’? Dat blijf je je afvragen.

Onze graadmeters zijn: uitgangswaarde, centrale waarde en toegevoegde waarde. Van alles wat voorbij komt. En binnen elke categorie zijn er altijd een of twee producten die er bovenuit steken, zoals de MacBook Air. Die gamechangers, daar richten wij ons op. Het is een strijd van titanen: Apple versus Google, zoals Pepsi tegen Coca-Cola. Er zijn ook hier helden, verliezers en comebacks. Universele mechanismen; gaaf om te zien en mee te maken.”

Revolutionair

Mobiel maakt nu revolutionair grote sprongen, vergelijkbaar met de opkomst van internet 15 jaar geleden. Erwin: “Een primo gizmo als de iPhone kan tien keer zo veel als de Apollo 11 die bijna 45 jaar geleden de eerste mens op de maan zette. Wat brengt de volgende stap? Een horloge waarmee je ook belt? Iedereen een bril met internet? Gadgets dringen door in alle hoeken van ons dagelijks leven. Vlakt vernieuwing zo niet af? Bright wil het weten.”

Anti-cynisme

Redactionele onafhankelijkheid is een groot goed bij Bright. Website en magazine stralen gezag uit. Corrie: “Wij bieden curated content. We zijn breed geïnteresseerd, maar selecteren uit alle nieuwe ontwikkelingen alleen de krenten in de pap: een item is naar onze smaak én vernieuwend. We maken onze eigen content, een belangrijke reden waarom mensen bij ons terugkomen. Gerenommeerde partijen vragen naar onze mening en die kunnen ze krijgen.”

Erwin: “Nederlanders zeuren graag. Daar doen wij niet aan mee, cynisme inspireert niet. De kans bestaat dat je met zo’n ‘anti-cynische’ benadering te veel aan de positieve kant belandt. Wij zijn daar niet zo bang voor: er valt altijd wel iets aan te merken. 100 procent positief is uniek.”

Post-print

Bright Day nummer 2 staat op stapel: op 23 november, in Pakhuis De Zwijger Amsterdam. De experimentele eerste editie, eind mei, vroeg om een vervolg. Bright Live, een dag vol van vernieuwing. Twee echte ‘Uitpakparties’ – populair in print en online – en veel tastbare toekomst, bijvoorbeeld in de vorm van gamechangers als Leap, Google Glass en de elektrische bolide Tesla.

Corrie: “Print verdampt, mobiel wordt steeds groter. Dat geldt ook voor Bright. En dus zoeken we voortdurend naar alternatieven om onze content aan te bieden en te delen, met iedereen. Dat zit in ons DNA gebakken.” Erwin: “Bright Days – en Nights – kunnen een alternatief worden. Onze Bright-app is er zeker eentje: 80.000 downloads, 250.000 sessies, 1.5 miljoen pageviews per maand en dagelijks 35.000 unieke gebruikers. Uitpakparty, eyecandy en nieuws zijn er de populairste rubrieken. Op naar de volgende giant leap!”

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!