The Google Facts zijn terug: over Financieel, Market Finder en nieuwe mapsfuncties

4 december 2017, 10:00

Google blijft onderwerp van veel speculatie en geeft zelden behulpzame tips. Gelukkig kunnen we op het Google-blog bijna dagelijks lezen wat er in ’s werelds bekendste bedrijf gaande is. Aangezien niet iedereen daar tijd voor heeft, en ook lang niet alles relevant is voor de markt waarin je je begeeft, hebben we in 2009 The Google Facts in het leven geroepen. Toen nog een twee-wekelijkse samenvatting van alles wat Google in die tijd verzon en met de wereld deelde. Handig om even snel bij te lezen op de maandagochtend en je collega’s bij het koffiezetapparaat te verrassen met random facts. Tegenwoordig doet Google nog minstens zoveel, dus zijn The Google Facts terug van weggeweest. Maandelijks blik ik terug op wat Google uitgespookt heeft en wat de kansen voor jou zijn om te shinen als een baas.

Google Assistant

Spaans en Italiaans

De Google Assistant, zoals je die kent van de home-knop op je Android als je die iets te lang ingedrukt houdt (vind ik zelf bizar irritant), heeft afgelopen week veel nieuwe features gekregen. Zo is Google Assistant nu ook in het Spaans en Italiaans beschikbaar. Spaanssprekenden in de VS, Mexico en Spanje, en Italianen in Italië, kunnen nu in hun eigen taal ook aan Google vragen om hun favoriete nummer af te spelen of te navigeren naar de dichtstbijzijnde kroeg.

Beschikbaar op Android-telefoons die Android 6.0 of hoger hebben, later dit jaar ook op iPhone. Waarom boeiend? Als je je richt op de Spaanstalige markt heb je nu de kans om je diensten, apps en/of content te optimaliseren voor voice search.

Lokale aanbieders

Goed om te weten voor local SEO-specialisten: Google Assistant (voice search) kun je nu gebruiken om lokale aanbieders van een dienst te vinden. In Amerika al uitgerold, de rest volgt later. Wat je kunt doen is bijvoorbeeld aangeven dat je een elektricien nodig hebt en Google geeft je dan vooraf gescreende bedrijven/eenpitters in jouw omgeving. OK, Google, find me a house cleaner! (want de robotstofzuigers waren helaas níet in de aanbieding op Black Friday).

lokale aanbieder vinden in google

Broadcast

Ander leuk feitje over Google Assistant in combinatie met Google Home: je kan nu berichten uitzenden naar alle apparaten in het Home-netwerk. Je kunt dus bijvoorbeeld bij je thuis in elke kamer een speaker van Google neerzetten en ’s ochtends iedereen wakker schreeuwen. Alsof je op school zit en de conrector een mededeling doet. Dit wordt nu uitgerold in het Engels voor alle Engelstalige landen, andere talen volgen snel. Echt, je gezin houdt zoveel meer van je straks…;-)

Home App make-over

Over Google Home gesproken, Google heeft de app die erbij hoort een make-over gegeven. De navigatieknoppen in de app zijn naar onder verplaatst en ook andere in-app navigatie is soepeler geworden. De zoekfunctie in de app is beter geworden (zeggen ze), trailers van films kun je nu laten afspelen op je TV terwijl je de app wel gewoon kunt blijven gebruiken en je kunt nu ook bass en treble van al je Google-speakers aanpassen.

MKB

Market Finder

Google heeft afgelopen maand de Market Finder geïntroduceerd. Een, naar eigen zeggen, handige tool om uit te zoeken naar welke landen je je business kunt uitbreiden. Je krijgt te zien wat het gemiddelde jaarlijkse inkomen per huishouden is, hoeveel maandelijkse zoekopdrachten er binnen jouw categorieën zijn, wat het gemiddelde bod in Adwords is in die categorieën en hoe makkelijk het is om zaken te doen in dat land.

Heb je vervolgens informatie nodig over hoe je daar makkelijk in kunt stappen, dan geven ze dat. Advies over communicatievormen, regels en gewoontes, betaalmiddelen en uiteraard, daar komt ie, tips over hoe je je Adwords-campagnes kunt optimaliseren voor dat land en jouw doelen daar (en de rest van alle betaalde Google producten).

market finder

#smallthanks

Wel heel erg Amerika first, maar wel leuk om volgend jaar hier ook te doen: #smallthanks. Google geeft ondernemers in de VS tools om hun online reviews door te trekken naar de winkelstraat. In de SmallThanks Hub kun je zoeken op je bedrijfsnaam en ze creëren posters, social media posts, raamstickers en nog veel meer, gebaseerd op de reviews die je hebt in Google.

Beschikbaar voor geverifieerde My Business-locaties. Met deze gedachte: reviews (zeker de goede) zijn een soort digitale bedankbriefjes en één van de eerste dingen die potentiële klanten bekijken over jouw zaak. Ik zou het wel heel tof vinden als dit volgend jaar in meer landen wordt uitgerold. Al kun je dit natuurlijk zelf ook doen met behulp van de My Business API en wat ander programmeerwerk.

Maps

Alles wat over Google Maps en localisatie gaat, vind ik best wel vet. Google ontwikkelt het laatste jaar dan ook heel veel aan Maps, My Business en local search. Hoewel natuurlijk niet alles een kans is voor marketeers om iets mee te doen, is het wel goed om even bewust te zijn van deze ontwikkelingen.

Luchtvervuiling in Maps

Google heeft in de staat Californië (heel toevallig dat ze daar zelf hun HQ hebben) een test gedaan om de luchtvervuiling te markeren in Maps. In samenwerking met Aclima hebben ze Street View auto’s laten rondrijden die uitgerust waren met sensors die de luchtkwaliteit kunnen meten.

Wetenschappers en andere specialisten kunnen deze informatie gebruiken om NGO’s, overheden en andere organisatie te ondersteunen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Natuurlijk kun je het als marketeer in de toekomst wellicht ook gebruiken, om bijvoorbeeld aan te geven waar je wel en niet zou moeten wonen als je luchtkwaliteit belangrijk vindt. Opties genoeg lijkt me.

Wachttijden bij restaurants

Dit is wel echt een hele gave feature, eentje die je waarschijnlijk niet snel gaat kunnen beïnvloeden via Structured Data of je My Business vermelding: wachttijden in Google Search en later Maps. Wanneer je zoekt op een restaurant of ander bedrijf waar je in de rij moet om iets te krijgen, zie je bij Populaire Tijden nu ook de wachttijden.

Hoewel je logischerwijs kan verwachten dat het op populaire tijden drukker is, vond Google het dus nodig om, gebaseerd op anonieme historische data, toch aan te geven of je er ook echt lang moet wachten. Goed voor bedrijven die ook als het druk is hun wachtrijen kort kunnen houden. Zou helemaal mooi zijn als je van te voren kon zien wanneer je het minst lang in de rij voor de Goliath staat…

Google Maps nieuwe look

Geloof het of niet, maar Google Maps heeft wéér een nieuwe look. Door de jaren heen verandert Google soms grote en veel vaker kleine dingetjes aan Google Maps. Alles met als doel om het voor jou als gebruiker zo overzichtelijk mogelijk te maken. Of ze daar in slagen is een discussie die we misschien nog eens moeten hebben (eindelijk eens comments onder een blog), maar dit keer is het in elk geval weer een grote verandering.

Een aanpassing in het kleurenschema en nieuwe pictogrammen maken dat je points of interests makkelijker kan vinden. De categorieën van Places hebben nu allemaal een eigen kleur en pictogram in plaats van alles in rood of blauw. Afhankelijk van wat je aan het doen bent, zie je bepaalde pictogrammen ook eerder wel of niet. Ben je aan het rijden (navigeren) dan zie je de wegen op een andere manier en zie je eerder dingen als tankstations en parkeerplaatsen, gebruik je Maps vaker om met het OV te gaan, dan zie je de M van de metro eerder en de busjes voor de bushaltes.

Search

Deze maand was een belangrijke voor alle searchconsultants (als je dat nog niet wist, ben je af). Google introduceerde namelijk best wel toffe nieuwe features en je zou nu al bezig moeten zijn om er iets zinnigs mee te doen. First come, first get zogezegd.

Financieel

Grootste nieuws deze maand was de toevoeging van een nieuwe vertical in Google Search. Als je zocht op een beursgenoteerd bedrijf kreeg je wel al eens wat financiële informatie als rich snippet te zien, maar nu kun je dus alles in één handig overzicht vinden.

Zowel op desktop als op mobiel vind je onder Meer >> nu een tab voor Financieel. De laatste marktinzichten, nieuws, beurskoersen en weet ik wat niet al. Je kan voorkeuren toevoegen aan je Google profiel, zodat je daar meteen de informatie kunt vinden van bedrijven die je wilt volgen. Dus voortaan als je zoekt op een bedrijf of bepaalde koersen kun je daar terecht voor alle info.

Doneren

Helaas nog alleen in VS (zoals wel vaker), maar Google heeft het mogelijk gemaakt om direct vanuit de SERP te doneren aan een goed doel als je daarop hebt gezocht. Zoek je op WWF, dan kun je bij de zoekresultaten een blauwe doneerknop vinden. Google heeft dit nu geïntroduceerd, omdat we tijdens de feestdagen sneller geneigd zijn om aan goede doelen te geven. Waarom ze dat niet meteen wereldwijd uitrollen is mij een raadsel. Genoeg goede doelen die wereldwijd opereren en aangemeld zijn bij Google for Nonprofits (voorwaarde).

Baan zoeken

Dat Google flink bezig is in de banenmarkt, is geen nieuws. Je kon al structured data toevoegen aan je vacatures en Google doet erg zijn best om direct alle informatie over een baan, het bedrijf achter die baan en salarisinformatie te tonen. Daar gaan ze nu nog een stapje verder in. Je kunt salarisinformatie direct bij de vacature zien (dus als je geen specifieke salarisindicatie geeft in de vacature ben je af), ze hebben de locatieinstellingen verbeterd, zodat je nog beter in de buurt kunt zoeken waar je heen wilt, ze geven nog beter aan hoe je kunt solliciteren en binnenkort kun je ook vacatures opslaan in je Google-account.

Met name die salarisindicatie vinden ze belangrijk bij Google, omdat dat informatie is die veel mensen willen, maar slechts door een handjevol bedrijven wordt aangegeven. Google gaat ook tonen welk salaris volgens hen bij de baan hoort, zodat je goed beslagen ten ijs komt als het gaat om salarisonderhandelingen.

Nepnieuws

In de strijd tegen nepnieuws toont Google nu informatie over news publishers als je zoekt op de naam van de uitgever. In een Knowledge Panel verschijnt dan waarover ze schrijven of ze prijzen hebben gewonnen en of er nog critic reviews over zijn geweest. Mocht die publisher dus bekend zijn om het publiceren van nepnieuws, dan zou je dat daar in terug moeten zien. Deze feature lijkt nog niet in Nederland uitgerold te zijn (probeer maar), maar ook hier zou het soms wel handig zijn.

Ook leuk

Omdat het overzicht achterlijk lang is geworden, heb ik de overige leuke facts gewoon als linkjes voor je:

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!