Uit het jaarlijkse onderzoek 'The State of Inbound Marketing' van Hubspot blijkt dat 6 van de 10 bedrijven (58 procent) in 2013 inbound marketing zal inzetten. Dit jaar wordt zo’n 34% van het totale marketingbudget gereserveerd worden voor inbound marketing, 11% meer dan aan outbound marketing. Na jaren van groei is het budget voor inbound marketing dit jaar nauwelijks veranderd ten opzichte van 2012.
42% van de marketeers zal komend jaar het budget voor inbound marketing wel verhogen. De voornaamste reden voor deze stijging is eerder geboekt succes met inbound marketing.
Een paar stappen terug: wat is ook alweer inbound marketing?
In het rapport heeft Hubspot een nieuw model opgenomen van inbound marketing, zoals hieronder te zien is. De afgelopen jaren hebben marketeers besteed aan campagnematige marketing, en meer aan de continue inboundmarketingstrategie die doorlopend gemeten wordt en gericht is op het binnenhalen en opbouwen van langdurige relaties met klanten. De definitie volgens Hubspot:
"Inbound marketing is a holistic, data-driven strategy that involves attracting and converting visitors into customers through personalized, relevant information and content –- not interruptive messages – and following them through the sales experience with ongoing engagement."
Social media en SEO belangrijkste inboundmarketingkanalen
Uit onderstaande grafiek blijkt dat marketeers outbound marketing als steeds minder belangrijk ervaren en meer waarde hechten aan inboundmarketingactiviteiten. Zo worden traditionele marketing, direct mail, telemarketing en events minder goed gewaardeerd en wordt er meer waarde gehecht aan sociale media, SEO en blogs. Van de outboundmarketingactiviteiten wordt alleen e-mail door 15% van de respondenten gezien als belangrijk.
Omzet of winst belangrijkste metric
Sommige marketeers zijn duidelijk gefocust op het tracken van harde cijfers die voor het management belangrijk zijn. Zoals in onderstaande grafiek te zien is, meet 15 procent van de marketeers het succes van de inboundmarketinginspanningen aan de hand van de geboekte omzet of winst. Het aantal gewonnen klanten wordt eveneens door 15 procent van de marketeers gebruikt. Het aantal nieuwe klanten wordt gevolgd door verkeer (14 procent) en leads (13 procent).
Download het rapport
Het hele rapport staat boordevol met nog veel meer info over de inzet en effectiviteit van inbound en outbound marketing. Je kunt het rapport op de site van Hubspot opvragen.