Erik schreef laatst al een stukje over The Da Vinci Code quest on Google, een samenwerking tussen Sony en Google om de film en een aantal Google producten te promoten. De zoektocht duurt 24 dagen en is nu 6 dagen bezig. Officieel kun je alleen meedoen als je in de US, UK of Australië woont, maar je komt er wel gewoon in.
Om mee te doen moet je allereerst een Google Personalized homepage maken. Daarop kun je vervolgens The Da Vinci Code quest module plaatsen. Via die module wordt je elke dag uitgedaagd een vraag op te lossen. Maar die vraag krijg je pas nadat je een puzzel opgelost hebt. Voor zowel de puzzels als de vragen wordt je verwezen naar de site van de film of naar een van de Google producten.
Zojuist heb ik de eerste 6 vragen opgelost en daardoor heb ik nu een Google Personalized homepage, heb ik een geheim deel van de site van de film ontsloten (symbolen zoeken in de trailer), heb ik gezocht met web search en video search (aanwijzingen zoeken in een filmpje) en heb ik Google maps (in welke stad hangt het schilderij van Da Vinci?) moeten gebruiken. Al met al een slimme manier om het grote publiek bekent te maken met al die Google producten en meteen ook de film te promoten. Zowel Google als Sony zullen van deze manier van marketing profiteren. Ik begreep dat het een deal met gesloten beurzen is.
Ik ben benieuwd welke uitdagingen we de aankomende dagen voorgeschoteld krijgen.
Met dank aan Student Rant voor hulp bij het oplossen ;-)