‘The Essential Scrub’ campagne van Axe een flop?

‘The Essential Scrub’ campagne van Axe een flop?
'The Essential Scrub'-banner gespot op playboy.nl

Vorige week melden wij dat Axe alleen internet inzet voor de introductie van ‘The Essential Scrub’. Waarom alleen voor internet is gekozen, is mij nog steeds een raadsel. Uiteraard is de doelgroep - Nederlandse man van rond de 20 - online nadrukkelijk(er) aanwezig, maar de doelgroep is ook multi-mediaal dus leest, luistert en kijkt ook andere media. Een slimme cross-mediale campagne was dan ook zeker op zijn plaats geweest. Wellicht toch een budgetaire kwestie?

Laten we er van uit gaan dat het een bewuste keuze is geweest van Lemz om de doelgroep optimaal te bereiken. Inmiddels ruim een week na de start van de campagne heb ik de banner voor ‘The Essential Scrub’ welgeteld een keer voorbij zien komen (op playboy.nl). Een scherp ingestelde frequency gap of is er bewust gekozen voor een beperkt aantal websites en hadden ze gehoopt op een hype rondom het filmpje zodat met minimale kosten een maximaal effect zou worden bereikt?

Als dat laatste het geval zou zijn, dan moet het voorlopige resultaat bitter zijn tegengevallen. Op het persbericht en een paar weblogvermeldingen na, is nog maar weinig online te vinden over ‘The Essential Scrub’.

Waarom geen hype gecreerd rondom Stacey Sunshine en Michelle Moist? Een eigen weblog (of website) wellicht?

Waarom geen advertenties geplaatst op populaire weblogs als retecool, volkomenkut en jaggle (om er maar een paar te noemen)?

Waarom de filmpjes niet verstuurd naar viral marketing portals als TTR2, Viralmeister of Viralplanet?

Wellicht ben ik te voorbarig met mijn conclusies, maar op basis van de met veel bombarie aangekondigde internet-only campagne van Axe had ik wel iets meer verwacht dan een banner(tje) op playboy.nl.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Marco, op retecoool adverteren hoeft niet aangezien er al een bericht staat wat net zo effectief werkt. Zelfde geldt voor marketingfacts.
    Verder ben je niet helemaal de doelgroep waar axe zich op richt. Dus dat jij hem alleen op playboy ziet klopt denk ik wel ;-)
    Advertenties oa ook op fokzine, FHM, ID &T Lycos reload etc..

    geplaatst op
  • Okay, moet toegeven dat mijn leeftijd 'iets' boven de gemiddelde leeftijd van de doelgroep ligt, maar veel van deze sites bezoek ik toch wel regelmatig. Moet tenslotte wel een beetje bij blijven :-)

    Heb net even gekeken en inderdaad nu ook de online ads gezien bij FHM en Lycos!

    Vwb retecool, een bericht op dit weblog is natuurlijk prima maar de exposure van een bericht zakt na verloop van tijd weg terwijl je met een advertentie deze weet vast te houden.

    Zou aardig zijn als we tzt ook wat resultaten kunnen zien van deze campagne. In ieder geval dank voor de update!

    geplaatst op
  • Eens met Marco, een dergelijke introductiecampagne vraagt toch ook om exposure via outdoor(events), boomering cards, billboards, tijdschriften, etc. Leuk om eens te kijken of internet-only werkt maar ik zou ook hebben gekozen voor cross-mediale aanpak!

    geplaatst op
  • Graag wil ik namens LEMZ, het reclamebureau verantwoordelijk voor deze AXE campagne, ook een bijdrage doen aan deze discussie.

    Marco, allereerst bedankt voor je kritische betoog: altijd goed om campagnes te volgen.
    Alleen heb je duidelijk geen inzage in de resultaten tot nu toe: die doen je betoog licht verbleken.

    Hoewel seeding een fallback plan was van de promotie hebben we tot nu toe rustig achterover kunnen leunen.
    De campagne is juist breed opgepikt door de doelgroep: zie een www.kicken.com/funnyfiles en www.retecool.com als voorbeelden. Ander voorbeeld: bevriende Chris Toombes, de man achter TTR2, heeft me spontaan benaderd en seeding verricht op o.a. ttr2.com en timekiller.dk, beiden geen kleine traffic generators.

    En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat vermeldingen en items op retecool en kicken stukken effectiever (en goedkoper!) zijn dan een door jouw voorgestelde advertentie op deze sites...

    De suggestie om een nep-weblog te maken vind ik vrij achterhaald; we weten inmiddels wel dat de doelgroep daar haarfijn doorheen prikt, getuige de ervaring van Axe vorig jaar... (zie je eerdere betoog op http://www.mediafact.nl/comments.php?id=P3227_0_1_0_C )

    De online advertising, uiteraard in samenwerking met Reddion, heeft tot nu een geplande bijdrage gehad aan dit succes. De echte klappers en bijbehorende cijfers moeten daar overigens nog ingezet worden. Maar het is inderdaad, zoals Alex al aangeeft, veel breder ingezet dan jouw playboy site. MSN, Lycos en de door Alex al genoemde sites bieden toch een breed en effectief bereik van de doelgroep.

    Als uitsmijter enkele voorbeelden van spontane vermeldingen op weblogs: veel leesplezier!
    http://www.afhakers.nl/blabla.asp?blog_id=830&z=Total scrub workout#Total scrub workout
    http://www.bannedfromlife.com/viewtopic.php?t=11329
    http://www.koudbier.nl/archives/2004_08_29_archive.html
    http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=1217488
    http://217.172.178.173/nuc/index.php?itemid=2402
    http://www.zattevrienden.be/modules/news/article.php?storyid=779

    Groet namens LEMZ,

    Tim Claassen
    Strategie en Campaign Monitoring

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Tim, geeft zeker een ander beeld dan hetgeen ik voor ogen had. Ben uiteraard benieuwd hoe eea verder uitpakt online en zou het dan ook op prijs stellen als we tzt daarvan iets in de media kunnen lezen.

    Blijft nog wel de vraag open staan waarom alleen is gekozen voor internet. Het argument dat de doelgroep vooral online actief is klopt maar met internet haal je zeker geen 100% bereik. Bovendien mis je op deze manier de versterkingseffecten die veschillende media op elkaar (kunnen) hebben.

    Vwb je opmerking over het opstarten van een nep-weblog: Dit is ook niet wat ik bedoelde. Weblogs (of websites) zijn m.i. alleen maar effectief als je open kaart speelt. Vanuit Axe kan dus best een weblog worden opgezet rondom dit thema maar dan wel onder het label Axe. Waarom zouden bezoekers niet mogen weten dat het van Axe is? Een weblog zou juist een aardige manier zijn geweest om een discussie aan te gaan met de doelgroep. Ben benieuwd welk merk of product dit als eerste aandurft in Nederland!

    geplaatst op
  • "En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat vermeldingen en items op retecool en kicken stukken effectiever (en goedkoper!) zijn dan een door jouw voorgestelde advertentie op deze sites..."

    Vele malen effectiever dan een banner, absoluut.

    "Maar het is inderdaad, zoals Alex al aangeeft, veel breder ingezet dan jouw playboy site. MSN, Lycos en de door Alex al genoemde sites bieden toch een breed en effectief bereik van de doelgroep."

    Uit je eerste opmerking krijg ik de indruk dat het budget van de campagne een belangrijke factor is. Als ik dan zie waar de campagne heeft gedraaid, dan blijkt dat voor de campagne met enorme bakken geld is gesmeten. Ik denk dat je geen flauw benul hebt wat de prijsverschillen zijn tussen de advertentietarieven van 'hobbysites' en de meer officiële sites. De opdrachtgever heeft dat wellicht ook niet door, dus wie weet kom je er nog goed vanaf!

    Dat de door Marco voorgestelde weblogs geen optie zijn, kan ik me voorstellen. Voor een adverteerder lijkt het me niet interessant om geassocieerd te worden met sites die de lezer voorzien van kinderporno, sex met dieren en andere pornografische content (dan doel ik niet op retecool.com).

    p.s. zelf bezoek ik regelmatig een groot deel van alle in deze log vermelde sites en heb geen flauw benul hoe de campagne eruit ziet.

    geplaatst op
  • Voordeel van het alleen internet is dat je mensen die niet tot je doelgroep behoren er niet of nauwelijks mee stoort. Denk aan mijn oma die een bloedhekel had aan Fa vanwege de bloteborsten-reclames. Ze zou dit filmpje nooit zien en er dus geen aanstoot aan nemen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.