Thijs Sprangers (LiveOnDemand.com): waaghalzen halen hun helden naar Nederland
Het begon allemaal in de keuken op een feestje: het idee voor Live On Demand. Het gesprek tussen YANI, Ysbrand van Veelen en Thijs Sprangers ging over helden en hoe leuk het zou zijn om die ook in het echt te zien en horen. En opeens was het idee geboren: waarom zouden we dat niet zelf gaan organiseren? Een aantal maandagavonden praten en veel flessen wijn verder, werd het idee werkelijkheid. Live On Demand, de website waarmee je een campagne kunt starten om je eigen helden naar Nederland te halen, was een feit. Thijs Sprangers vertelt in Top Names over het initatief.
Dit verslag is geschreven door Leonieke Daalder (@daalder).
Mensen die iemand willen zien, kunnen dat via de site laten weten. Denk aan muzikanten, schrijvers, een kok, noem maar op. De enige beperking zit hem in het feit dat de artiest in kwestie moet passen in de categorieën “not discovered yet, hot elsewhere or for old times sake”. Dus grote wereldsterren als Robbie Williams of Bruce Springsteen vallen buiten de boot. Na overleg wordt vastgesteld hoeveel publiek haalbaar lijkt voor de artiest in kwestie. Op basis daarvan wordt de kritieke massa en de ticketprijs bepaald.
Daarna is het aan de aanbrenger om voldoende tickets te verkopen om zo de kritieke massa te halen. “Haal je dat niet, dan krijgt iedereen z’n geld terug. Maar als het wel doorgaat, dan krijg je bepaalde privileges: bijvoorbeeld stoelen op de eerste rij, of een meet and greet. Zo geven we een incentive aan al die waaghalzen die gelijk durven mee te doen zonder dat het zeker is. Als de kritieke massa bereikt is, dan gaan wij boeken.”
“Kip of ei”
Op de site zijn op dit moment veertien projecten te vinden. Pas één daarvan heeft alle gouden tickest verkocht en daarmee de kritieke massa bereikt. Ook Sprangers zelf heeft zijn doelen nog niet gehaald. Hij hoopt onder meer zijn held Eric Ries naar Nederland te halen. Daarvoor moet hij vijftig tickets voor 100 euro per stuk verkopen. De teller staat op vijf verkochte kaartjes. “Ik heb nog tijd. Je merkt wel hoeveel tijd er in gaat zitten en hoe moeilijk het is om voldoende mensen te mobiliseren.”
Maar Sprangers blijft er desondanks van overtuigd dat het haalbaar moet zijn. Het idee van Live On Demand past in een trend waarin mensen steeds meer zelf organiseren. “Mijn hoop is dat naarmate het platform en het fenomeen groter wordt, je niet zelf een enorm netwerk hoeft te hebben om het te doen slagen. Als je maar 300 vrienden hebt op Facebook waarvan er 40 ook fan zijn, dan zetten zij het wel door naar hun eigen vrienden dan zit je zo al aan een kritieke massa.”
Om meer bekendheid te verwerven moet toenadering tot media worden gezocht. Maar voordat dat gebeurt, moeten er eerst een paar geslaagde projecten zijn, want dan is het verhaal sterker. Het is een kip-en-ei-verhaal, maar Sprangers lijkt vol vertrouwen.
“The lean startup”
Om uiteindelijk van de site te kunnen leven, zullen er honderden events moeten worden gestart. Het is de bedoeling dat Live On Demand een percentage van het opgehaalde geld zal ontvangen. Voorlopig is het nog niet zo ver. Hevig geïnsprireerd door het boek The Lean Startup van Eric Ries bevindt het bedrijf zich nu nog in fase van het minimum viable product. Ofwel de fase waarin wordt gekeken of een aantal veronderstellingen onder het businessmodel blijken te kloppen. “Bij ons is dat bijvoorbeeld de vraag: kopen mensen een kaartje voor een evenement waarvan ze niet zeker weten of het door gaat? Tot nu toe blijkt dat wel zo te zijn.”
Mocht er iets niet kloppen dan kan nog van richting worden gewijzigd. Wanneer alle hypotheses uiteindelijk bewezen zijn, kan de site snel groter, beter en internationaler worden uitgerold. Of Live On Demand uiteindelijk zal slagen, hangt in belangrijke mate af van de schaalbaarheid van het idee. Gaat er niet te veel tijd en menskracht in zitten, voor een redelijke opbrengst gehaald wordt? De tijd zal het leren. Sprangers is optimistisch.