Thomas Kascha (Natural Tableware): groene patatbakjes voor een groenere wereld

6 april 2020, 13:00

Je kunt patat verkopen in een plastic bakje, of je kiest voor een duurzaam alternatief. Dat alternatief biedt het bedrijf Natural Tableware, dat duurzame wegwerpserviezen maakt. Eigenaar Thomas Kascha ontdekte de recyclebare producten tien jaar geleden in Japan. Aanvankelijk werkte hij samen met de producent, maar inmiddels produceert hij zelfstandig.

“Servies gemaakt van groene, duurzame, plant based materialen. Alles: van bordjes tot bestek, verpakkingen om etenswaren in te bewaren. You name it en wij maken het”, aldus Thomas Kascha.

“Wij proberen echt iets te produceren waarvan we denken dat de markt het nodig heeft. We maken bakjes van suikerrietpulp. Dat pulp werd vroeger verbrand en nu gebruikt.” Kascha zocht samenwerking met sterrenrestaurants met mooie producten als gevolg. “We hebben veel festivals als klanten, maar ook culinaire evenementen. Wanneer daar echt porselein wordt gebruikt, is dat een enorm lastige operatie: het is zwaar en kwetsbaar. Onze bakjes zijn compact en licht. Je hebt zo een doos van 500 stuks onder je arm, dus je kunt veel sneller schakelen en mensen bedienen. Maar het moet er natuurlijk wel mooi uitzien. Ons product doet qua uitstraling niet onder voor porselein. Maar je hoeft het niet af te wassen, dus je verbruikt geen water of stoom.”

Naar de papiermolen

Inmiddels zijn er partijen die vraagtekens zetten bij de composteerbaarheid van het product. Afvalverwerkers zouden er geen raad mee weten en het servies alsnog verbranden. Kascha stelt dat de praktijk genuanceerder ligt. Ook werkt hij zelf aan een volgende stap. “Op het moment dat je iets produceert dan moet je al nadenken over wat ermee gebeurt als dat product aan het einde van z’n leven is. Een papieren beker kun je echt alleen maar maken van een virgin viber, daar moet echt een boom voor om. Maar je kunt het ook heel goed recyclen. Dus op het moment dat wij die bekers verkopen dan zorgen wij ook voor de verdere verwerking. Wij zamelen ze na gebruik weer in, brengen ze naar een papiermolen, daar wordt de kartonvezel er uitgehaald en daar maken we grof kartonnen dozen of andere voorwerpen van.”

Samen met festivals

Dit wil Natural Tableware ook doen met het servies dat gebruikt wordt op grote festivals. “We zaten eerst aan de productiezijde, omdat je dan kunt onderzoeken wat de wensen en eisen zijn en zo kom je op het verwerkingsstuk. Daar lopen grote festivals met honderdduizenden bezoekers op vast. Dé uitdaging dus en voor ons de kans. Wij zeggen nu: als je alle bakjes en bekers op het festival bij ons afneemt en je houdt je achter de schermen aan het door ons bedachte scheidingsproces, dan kunnen wij al die materialen op een zo innovatief mogelijke wijze gaan recyclen. Samen met die festivals. Dit willen we voor elkaar krijgen en we denken dat daar ook de toekomst ligt.” In de ideale wereld zou het zelfs zo ver kunnen gaan dat de koffiebeker van dit jaar de patatbak voor volgend jaar wordt. Zo ver is het nog niet.

Natural Tableware groeit erg hard als bedrijf. De kern blijft klein, maar veel zaken en mensen worden ingehuurd. “Onze groei loopt in de double digits. Maar ik moet wel zeggen: er komen ook steeds meer concurrenten bij en dat is goed.” Producten worden op diverse plekken op de wereld geproduceerd. “Wij maken veel in China en in India, maar we maken ook veel in de landen om ons heen. Op het moment dat je de grondstoffen hebt, kun je het hier ook maken. Maar je sleept niet met de grondstoffen over de wereld, dat heeft geen voordeel.”

“De olie-industrie en de daaraan verwante plastic-industrie is wereldwijd gigantisch”

Taaie strijd

Natural Tableware is winstgevend, maar investeerders zijn nog steeds welkom. “Omdat we dan sneller kunnen groeien. Hoe sneller we groeien, hoe meer impact we kunnen maken. Mijn ambitie is om met enkele festivals een aantal succesvolle cases neer te zetten. Dat we het hele traject laten zien: vanaf het eerste product tot aan de verwerking en recycling van de materialen. Dat we de nieuw gemaakte materialen laten zien die vervolgens weer op het festival worden gebruikt.” Daar zal nog wel een taaie strijd met de plastic-industrie aan voorafgaan, weet Kascha. “De olie-industrie en de daaraan verwante plastic-industrie is gewoon gigantisch, wereldwijd. Ze hebben veel belangen te verdedigen en veel geld om dit te doen. Er bestaat geen bio-materialenlobby, maar wel een plastic lobby. Het draait nog te veel om de oude economie en oude netwerken, de vernieuwing gaat niet hard genoeg. Er is geen level playing field. Op het moment dat dit wel het geval is, wil ik wel eens zien hoe het verder gaat. We hebben de tijd aan onze zijde.”

Bekijk het hele interview met Thomas Kascha in de video:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!