Thought leadership claimen met content marketing

Marit Vervaart heeft zich gespecialiseerd in het claimen van thought leadership voor SaaS bedrijven. In deze aflevering deelt ze haar aanpak.

6 september 2023, 07:00 1942 x gelezen

Marit Vervaart is een ervaren contentstrateeg en -trainer voor SaaS scale-ups. Ze heeft de afgelopen 10 jaar talloze bedrijven geholpen om hun content en online zichtbaarheid te verbeteren. Ze doet dit vanuit haar bedrijf FastMotion. In deze aflevering van de Inbound4Cast gaat ze met Jerrel in gesprek over haar aanpak en visie op thought leadership.

De podcast samengevat in 17 bullets (door AI):

  • Marit helpt B2B SaaS bedrijven met het claimen van thought leadership door middel van contentmarketing. Ze richt zich op het claimen van de positie als kennisleider.
  • Thought leadership betekent voor Marit dat andere mensen in de markt jou zien als de kennisleider op een bepaald gebied. Het is niet genoeg om alleen de kennis in huis te hebben.
  • Om thought leader te worden, moet je de kennis uit je organisatie ook naar buiten brengen en zichtbaar maken voor je doelgroep.
  • Een uitdaging is vaak dat de kennis zit bij specialisten en medewerkers die geen tijd hebben of krijgen om deze kennis te delen.
  • De marketingafdeling maakt vaak content zonder input uit de organisatie op te halen. Dit leidt niet tot thought leadership.
  • Het is belangrijk om medewerkers zelf content te laten creëren en ze een podium te geven om hun kennis te delen.
  • Als thought leader trek je makkelijker nieuwe klanten en personeel aan, omdat je expertise zichtbaar is.
  • Content moet onderscheidend, een visie bevatten en de markt uitdagen.
  • Een obstakel is dat specialisten in de organisatie vaak geen tijd krijgen van het management om kennis te delen.
  • Succesfactoren zijn: ownership, support van management en voldoende tijd krijgen om content te maken.
  • Medewerkers de vrijheid geven in onderwerpkeuze zorgt voor meer impactvolle content.
  • Een goede copywriter is nodig om de kennis uit de organisatie om te zetten tot goede content.
  • Meetbaarheid van de effecten van thought leadership blijft lastig, het gaat vooral om kwalitatieve effecten.
  • LinkedIn is voor B2B vaak het makkelijkste kanaal om thought leadership op te bouwen met content.
  • Consistent zijn over een lange periode met kennis delen op LinkedIn loont.
  • Zorg dat de content aansluit bij de missie van het bedrijf en de problemen van de doelgroep.
  • Bouw als thought leader een community op, voordat de concurrentie op het gebied te groot wordt.

Je kunt deze aflevering ook vinden op Spotify en Inbound4Cast.com.

Jerrel Arkes
B2B organic marketing consultant bij B2Brands

B2B marketing is veranderd. Lead generatie kent steeds meer uitdagingen. Kopers kiezen vaak al voordat de buyer journey is gestart. Wat betekent dat voor jouw aanpak? Ik help vanuit B2Brands kennisintensieve B2B bedrijven van strategie tot uitvoering met de creatie en distributie van impactvolle content. Daarmee transformeren we jouw bedrijf naar een sterk merk. Ik geloof daarbij in de kracht van organisch groeien (organic marketing). Sinds 2008 heb ik hier vele MKB en enterprise organisaties mee geholpen. Sinds 2024 doe ik dit vanuit B2Brands.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!