Tien mythes over LinkedIn Advertising ontkracht

25 juni 2019, 09:00

LinkedIn advertising: effectiever en goedkoper dan je denkt

Steeds vaker hoor ik allerlei argumenten over waarom er nog geen gebruik gemaakt wordt van de advertisingmogelijkheden van LinkedIn. Aan de andere kant neemt de interesse onder marketeers toe. Voor B2B-marketing is LinkedIn het uitgelezen platform voor advertising. Het biedt veel mogelijkheden, is effectiever en goedkoper dan je denkt. Een aantal mythes – soms open deuren, maar nog steeds vaak gehoord – ontkracht en uitgelegd.

1. LinkedIn Advertising werkt alleen voor vacatures

Onder welke steen heb jij gelegen? LinkedIn is allang niet meer alleen een jobsite die bevolkt wordt door recruiters en werkzoekenden. Steeds meer serieuze zakelijke gebruikers gebruiken LinkedIn om geïnformeerd te worden en up-to-date te blijven over allerlei vak gerelateerde ontwikkelingen. Het is een serieus B2B-contentplatform geworden dat ingezet wordt voor marketing en sales.

2. Mijn doelgroep zit daar niet

Op het moment van dit schrijven heeft LinkedIn bijna 7,5 miljoen leden in Nederland, aldus Sales Navigator.

Dat komt neer op grofweg 82 procent van de Nederlandse beroepsbevolking. Als je in een B2B-omgeving werkt, dan kun je er donder op zeggen dat jouw doelgroep op LinkedIn zit. Volgens schattingen van diverse specialisten is 27 procent van de leden echt maandelijks actief. (LinkedIn geeft hier overigens zelf geen cijfers over). Maar met 82 procent van de Nederlandse beroepsbevolking waarvan 27 procent maandelijks actief is, heb je een heel goed potentieel. Op hoeveel tv-zenders of radiozenders moet je adverteren om dit te bereiken?

3. Het is duur

Adverteren is niet gratis. Maar de kosten vallen enorm mee, want daar heb je zelf controle op. Je kunt kiezen uit CPM of CPC, waarbij CPC de best controleerbare en meetbare is. Bij CPC kun je zelf een maximum aangeven dat lager is dan de suggestie die LinkedIn aangeeft.

Uiteindelijk betaal je in Nederland, als je het goed instelt, tussen de 1,45 en 2 euro voor een klik: een klik van iemand die voldoet aan jouw doelgroepcriteria en daadwerkelijk getriggerd is door jouw advertentie.

4. Adverteren op LinkedIn is alleen voor grote organisaties met grote budgetten

Zelfs ZZP’ers kunnen een succesvolle campagne draaien die voldoende oplevert en binnen de kosten blijft. Je moet wel even een Company Page maken en een creditcard koppelen, maar dat is vrij makkelijk.

“Het mooie van adverteren op LinkedIn is dat je volledige controle hebt over je budget”

Een rekenvoorbeeld:

  • Je organiseert een workshop in Utrecht waarvoor deelnemers 149 euro betalen.
  • Je kosten per deelnemer (locatie, koffie, thee, lunch, trainingsmateriaal) bedragen 35 euro.
  • Je hebt al vijf deelnemers, maar ruimte voor nog zeven.
  • Je start een campagne op LinkedIn, heel specifiek gericht op een doelgroep die iets aan deze workshop heeft. Bijvoorbeeld vrouwen tussen de 25 en 45 jaar oud, in de regio Utrecht werkzaam in het marketingvak.
  • Je betaalt per klik naar je website 2 euro.
  • Stel dat elke tiende bezoeker ook daadwerkelijk de workshop boekt. Een conversie van 10 procent dus. Elke verkoop kost je via advertising dan 10 x 2 = 20 euro, waardoor je voor elke extra deelnemer 94 euro verdient.
  • Voor 140 euro zit je workshop vol en draai je 658 euro extra winst: een ROI van 570 procent.

5. Je hebt geen controle over waar je geld heen gaat

Het mooie van adverteren op LinkedIn is dat je volledige controle hebt over je budget. Je hebt controle over de maximale CPC, een maximum dag budget en een totaal campagne budget. Als je ads doorlinken naar je eigen website heb je volledige controle en inzicht, mits je de goede tooling gebruikt, zoals Google Analytics.

6. Google Ads werkt beter

Bij Google ben je aan het adverteren op zoekgedrag. Hoeveel van de kliks zijn echt zinvol? Wat is je conversieratio omdat je ook bij de verkeerde zoekers bij de resultaten staat?

“Het volume op Google Ads is hoger, maar de conversie op LinkedIn is hoger”

We hebben meerdere campagnes op beide platformen gedraaid. Onze conclusie: Het volume op Google Ads is hoger, maar de conversie op LinkedIn is hoger. En dat komt omdat je bij LinkedIn zelf heel specifiek definieert wie jouw boodschap ziet.

7. Het is ondoorgrondelijk

Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad of adverteren op LinkedIn heel weinig rapportagemogelijkheden heeft. Er is echter heel veel informatie voorhanden. Je moet alleen even goed weten welke knoppen je moet gebruiken. Zo heb je allerlei demografische gegevens ter beschikking over wie je advertentie heeft gezien, kun je zien welke advertentie het beste presteert, et cetera.

Nog mooier is het om een dashboard in Data Studio te laten ontwikkelen:

8. Niemand gebruikt het

LinkedIn Advertising wordt steeds meer ingezet. Scroll maar eens door je tijdlijn en je zult zien dat je om de zoveel updates ‘sponsored content’ voorbij zit komen. Herkenbaar aan het woordje ‘Promoted’, onder het aantal volgers van de adverteerder.

9. Er zijn te weinig mogelijkheden

LinkedIn biedt veel mogelijkheden. Alle vormen van advertenties zijn er. Video-ads, tekstads, carrousels, sponsored content en lead gen forms. Alleen blijken een aantal vormen totaal niet te werken. De tekstads worden in de browser bovenin getoond en bijna niemand ziet ze of klikt er op. De advertenties aan de rechterkant worden automatisch door gebruikers als advertenties gezien en vaak als niet relevant ervaren. De beste advertentiemogelijkheid op LinkedIn is nog steeds sponsored content, een update vanaf je Company Page die je via advertising promoot onder een specifieke doelgroep.

“De beste advertentiemogelijkheid op LinkedIn is nog steeds sponsored content”

10. Je weet nooit of adverteren werkt

Of jouw specifieke advertentiecampagne werkt, weet je nooit vooraf. Het is van vele zaken afhankelijk, zoals de creatives die je gebruikt, de doelgroep die gespecificeerd wordt, de call-to-action, je eventuele landingpage of aanbieding, et cetera. Maar als je campagne draait, kun je wel snel zien of het werkt. Je moet alles goed instellen. Alles om de advertentie heen bepaalt mede de totale journey die iemand doorloopt.

Overtuigd? Aan de slag!

Okay, nu ben je overtuigd dat adverteren op LinkedIn voor jou wel kan werken. Toch?

Maar hoe ga je dat nu inzetten?

1. Goede voorbereiding

Bedenk heel goed wat je wilt bereiken (bestellingen, inschrijvingen, leads) en wie je wilt bereiken (zo uitgebreid mogelijke beschrijving van je doelgroep). Zorg dat je website en landingspages aansluiten bij wat je belooft in de advertentie. Maak het ook niet te complex, want dan zijn bezoekers zo weer weg en is je klik verloren. Bepaal goed wat een conversie waard is en hoeveel kliks je nodig hebt om winst te maken op een conversie.

2. Flexibiliteit

Werk altijd met A/B-testing (meerdere variaties) voor je ads. Kijk welke beter scoort qua kliks en conversie. Zorg ook dat je goed monitort wat er gebeurt op je landingspagina. Kijk hoe mensen de pagina doorlopen (gebruik hiervoor bijvoorbeeld Hotjar) en analyseer waar bezoekers eventueel afhaken. Zorg dat je dit, zeker in het begin, goed monitort en dat je in staat bent je pagina aan te passen met deze inzichten.

3. Inzichtelijk maken: meten is weten

Geef elke advertentie een eigen UTM-code zodat je de bezoekers op je site kunt herleiden. Gebruik Leadfeeder om de bezoekende organisaties een naam te geven. Stel een goed dashboard in met Google Data Studio, Zapier, Google Sheets en Google Analytics. Voeg hier de rapportages uit de campagnemanager van LinkedIn aan toe en je hebt alles in één beeld.

“Bereid je goed voor voordat je begint met adverteren op LinkedIn Advertising”

Het is van belang dat je bovenstaande drie stappen goed hebt uitgevoerd en voorbereid voordat je begint met adverteren op LinkedIn. Je kunt een euro slechts een keer uitgeven en het is zonde als die verloren gaat.

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan adverteren op LinkedIn?

Ja wel, natuurlijk wel. Wij lopen ook dagelijks tegen bepaalde beperkingen aan. Zo kun je oude campagnes of testcampagnes bijvoorbeeld niet verwijderen. Liever zouden we die uit de overzichten halen. LinkedIn geeft daarnaast geen realtime reporting. De data wordt maar enkele malen per dag ververst. Ook is het oproepen van de verschillende rapportages elke keer een grote kliktocht. Met bookmarking kun je dit zelf eenvoudig oplossen, maar je kunt ook een dashboard bouwen in Data Studio, waardoor het allemaal iets inzichtelijker is.

Heeft dit artikel je overtuigd van de potentie van adverteren met LinkedIn?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Olivier Bloemendaal

    Ik draai content campagnes op Facebook en Linkedin en tot op heden is het nog niet voorgekomen dat Linkedin goedkopere kliks afgaf, over het algemeen zijn de kosten landing weergave op FB ongeveer een derde van Linkedin. Ik zit met name in het verspreiden van content, dus mensen in de doelgroep die ik blogs wil laten lezen, dan vind ik 1,5 tot 2 euro aan de hoge kant voor een klik. Zet daarom nu meer in op activatie van werknemers daar haal ik ook mooi bereik mee in de doelgroep.


    25 juni 2019 om 10:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!