Tijd voor een nieuwe website? Dit zijn de 3 signalen
Hoera, een nieuwe huisstijl! Een nieuwe positionering! Tijd om in de positieve vibe te blijven en ook de website weer eens op de schop te nemen?
Voor me zat een trotse marketeer. En op tafel lag een mooi ingebonden brandbook van 74 pagina’s. Bij het bladeren kwam bij elke nieuwe pagina een fijne vlaag van vers gedrukt papier vrij. En de inhoud was ook niet mis. Nieuwe kleuren passend bij de kernwaarden, een ander font met een betere aansluiting op de identiteit en mockups van pennen, vlaggen en zelfs een bedrijfsauto om het geheel tot leven te laten komen. Een frisse wind door het merk! Dat betekent dat ook de website onder handen genomen ging worden. De strateeg in mij ging aan, want is dit wel de beste reden voor een nieuw digitaal platform?
Om te achterhalen wat merken aanleiding geeft om een digitaal bureau opdracht te geven voor een nieuwe website, ben ik in ons archief van 100+ digitale briefings van de afgelopen jaren gedoken. Wat is Ă©cht de aanleiding? En wat is een goede reden om je website weer onder handen te nemen?
Want hoewel de redenen genoemd in de eerste alinea (huisstijl, positionering of campagne) zeker een legitieme redenen zijn om consistent door te voeren in je digitale aanwezigheid, is het niet altijd het enige – of zelf belangrijkste – punt.
Maar wat zijn dan wel goede redenen om je digitale strategie en aanwezigheid aan te pakken? Natuurlijk kan je de focus leggen op data – en de alignment met je bedrijfsdoelstellingen – maar onderstaande signalen zijn ook zeker valide.
Signaal 1: Je merkt dat je niet (meer) het goede merkverhaal vertelt.
Organisaties doen gemiddeld een jaar of 5 met een website. Dat heeft niet enkel met verouderde techniek of gebrek aan doorontwikkeling te maken, maar ook met het feit dat organisaties simpelweg veranderen.
In productaanbod, type dienstverlening of zelfs in datgene waar ze voor staan.
Als je huidige website meer aansluit bij het verleden dan waar je naartoe wil in de toekomst, is het tijd om een oplossing te gaan zoeken. Dat kan zitten in content of de aanpassing van design. Met een flinke refresh van copy kom je al een heel eind. Of een goed gesprek met je digitale partner om te zorgen dat je website weer aansluit op de informatiebehoeften van de doelgroep en hoe jouw verhaal daar goed inpast.
đź’ˇDe vragen die je kan stellen: Vertel ik nog wel het juiste verhaal met de website? Sluit dit naadloos aan op het merkverhaal? Is dat een verhaal dat aansluit op datgene waar mijn doelgroep wijzer van wordt? En is mijn huidige platform in staat om dit verhaal op de juiste manier over te brengen?
Signaal 2: Het kriebelt op cijfergebied, je weet dat er meer uit valt te halen.
Je weet dat je markt groeit op basis van onderzoek. Bijvoorbeeld op basis van cijfers uit ING Research, Think with Google, openbare CBS data, of uit PR berichten van onderzoekbureaus. Maar je ziet eenzelfde trend in groei niet terug in je bezoekersverkeer. Of je leest in het jaarverslag van een concurrent wat de omvang is van het aantal online bezoekers, donateurs of marketing spend. Wellicht heb je via tools als Similarweb of Semrush je website eens vergeleken met concurrenten en kwam erachter dat zij een sterkere positie hebben en stukken beter scoren op (organisch) verkeer.
Kortom, ergens begint het cijfermatig te kriebelen.
Een eerste analyse is natuurlijk een goede start. Duik in de cijfers om te ontdekken of je strategie aansluit bij je huidige resultaten. En of je nog steeds naar tevredenheid scoort op de KPI’s die je hebt bepaald voor je website in termen van traffic, engagement en conversies.
💡De vragen die je kan stellen: Waar zie je een mismatch tussen je KPI’s uit je strategie en de daadwerkelijke prestaties? Groei je met de markt mee, of blijf je achter? Is dat op te lossen met een UX re-aligment en/of sterkere SEO, of heb je écht een nieuw platform nodig?
Signaal 3: Je biedt niet het juiste handelingsperspectief.
Net als de informatiebehoefte, is er ook een handelingsbehoefte van de doelgroep. Wat wil jij dat je doelgroep bereikt? Een bepaalde time on site zodat ze meer over je merk te weten komen? Tickets boeken voor een voorstelling? Een vestiging vinden? Artikelen lezen zodat je je thought leadership kan laden? Of een een brochure/whitepaper aanvragen?
Websites zijn nog te vaak organisatiegericht (“Dit zijn wij en neem hier contact met ons op.”) en te weinig doelgroepgericht (“Hierom zijn we er voor jou en dit is waar we je mee helpen.”).
Doe een scherpe analyse door bijvoorbeeld te kijken wat je populairste pagina’s zijn, welke keywords je goed op gevonden wordt en of dát aansluit bij wat je wil dat je doelgroep gaat doen. Neem daarbij gerust eens de concurrent onder de loep. Wat doen zij anders? En is dat beter? Het kan zomaar zijn dat ze een paar flinke stappen voorop lopen, wat jou conversies kost.
đź’ˇDe vragen die je kan stellen: Sluit je wel aan bij wat de doelgroep moet weten? Maak je ze slimmer? En stuur je daarmee aan op de juiste acties? En als je conversies te laag zijn: krijg je in de eerste plaats ĂĽberhaupt wel de juiste bezoekers op je website?
Waar je begint voor een nieuwe website? Bij de strategie natuurlijk.
Ja, een nieuwe website is een waanzinnig leuk proces. En een bureau-oriëntatie geeft veel energie en nieuwe inzichten. Maar sla de stappen daarvoor zeker niet over. Weet wie je doelgroep is, wat je wil dat de doelgroep doet op je website en hoe dat aansluit bij je organisatiedoelstellingen.
Ga dan goed te rade wat de rol van je website is. Of de website nog goed aansluit bij je merkstrategie, je cijfers kloppen bij de groei van de markt en of je doelgroep wel de juiste handelingen uitvoert op je website. Zoek daar de juiste oplossingen voor samen met je digitale partner. Is dat niet op te lossen met quickfixes, re-alignments of doorontwikkelingsprints? Hoera! Dán is het tijd voor een nieuwe website. Maar dan natuurlijk wel met een goede briefing.