Tijd is het nieuwe ruilmiddel

21 april 2005, 03:30

Tijd is het nieuwe ruilmiddelWe hebben haast. We hebben het druk. Die tijdsdruk heeft niet alleen negatieve kanten, zoals haast, spanning en stress. Tijdsdruk heeft ook positieve kanten. Velen houden er zelfs van. Het stelt ons in staat sneller te werken, meer uit onze vrije tijd te halen en meer geconcentreerd bezig te zijn. Het geeft ons soms een gevoel van macht. ?Living in the fast lane?. Het stimulerende gevoel alles uit je tijd te halen wat erin zit.

PPGH/JWT heeft in navolging van haar zusterbureau?s in de VS en UK een onderzoek gehouden naar de tijdsbeleving in Nederland. In het onderzoek wordt de factor tijd in ons dagelijkse leven in beeld gebracht. Waarbij het vooral gaat om de tijdsbeleving. Hoe gehaast voelen we ons? Wat zouden we doen als we meer tijd hadden? Wat missen we omdat we tijd tekortkomen? Hoeveel tijd zouden we idealiter aan bepaalde activiteiten willen besteden?

Tijd is zich aan het ontwikkelen tot een ruilmiddel, vergelijkbaar met geld. Een ruilmiddel, omdat het waarde heeft en omdat er schaarste is. Daarom is het juist nu van groot belang om meer te weten over tijd en de manier waarop we daarover denken.

De conclusies.

De resultaten van het onderzoek in Nederland zijn vergelijken met de uitkomsten van vergelijkbaar onderzoek in de USA en de UK, waarna de volgende conclusies worden getrokken:

  • De tijdsdruk in Nederland is hoog: een meerderheid geeft aan te weinig tijd te hebben. Nederland onderscheidt zich hiermee duidelijk van de USA en de UK waar een meerderheid aangeeft veel tijd te hebben.
  • Nederland is het land van de uitersten. We hebben vaker het gevoel over veel geld te beschikken dan in de andere landen, maar voelen ook sterker de tijdsdruk, ook veel sterker dan in de USA.
  • Het tijdsgebrek gaat in de eerste plaats ten koste van de fysieke conditie, waar we eigenlijk meer tijd aan zouden willen besteden. In de tweede plaats gaat het ten koste van onze relaties met familie en vrienden.
  • Als het gaat om vormen van tijdsbesteding die het meest waardevol voor ons zijn, staan familie en vrienden op de eerste plaats. Ofwel ons tijdgebrek gaat deels ten koste van datgene wat het meest waardevol voor ons is.
  • Hartstochtelijke seks hebben is daarbij duidelijk tweede in alle landen. Mannen kennen hier beduidend meer waarde aan toe dan vrouwen.Wel scoort Nederland op dit punt lager dan met name de USA, waar dit voor de mannen de duidelijke winnaar is.
  • Waar Nederland zich sterk onderscheidt, is de waarde die Nederlandse vrouwen toekennen aan ?pampering? in een kuuroord, waar (na samenzijn met de familie en vrienden) de meeste waarde aan wordt toegekend, nog v??r knuffelen en hartstochtelijke seks. Dit lijkt in lijn met de constatering dat de gevoelde tijdsdruk bij vrouwen hoger is dan bij mannen en dat voor die hogere tijdsdruk compensatie gezocht wordt.
  • Merken kunnen een duidelijke rol spelen als het gaat om tijd: meer dan tweederde van de Nederlanders geeft te kennen bereid te zijn meer te willen betalen voor het merk dat hen helpt tijd te besparen.
  • Er is nog steeds tijd voor media, met name tv blijft ? ondanks alle tijdsdruk ? een belangrijke plaats innemen in ons tijdsbestedingpatroon.
  • We brengen steeds meer tijd door met nieuwe media en middelen als internet en e-mail. Toch behoort dit niet tot de groep activiteiten waar we graag echt veel tijd aan besteden. Ofwel deze middelen dragen eerder bij aan ons gevoel te weinig tijd te hebben voor zaken die echt belangrijk voor ons zijn, dan dat ze ons tijdsprobleem oplossen.

image

Tijd is mede bepalend bij de aankoop.

Als we kijken naar de factoren die verantwoordelijk zijn voor ons gevoel te weinig tijd te hebben, dan is het waarschijnlijk dat de tijdsdruk nog verder zal toenemen. Niet alleen meer mensen zullen het te kennen geven, maar ook de intensiteit zal mogelijk verder toenemen. Die tijdsdruk gaat ten koste van zaken die heel belangrijk voor ons zijn, niet alleen familie en vrienden, maar ook ons seksleven. Onschuldige vrijetijdsbestedingen als naar buiten gaan hebben eronder te lijden.

Een steeds belangrijker onderwerp voor marketeers zal dan ook niet alleen meer de prijs van een product in geld zijn, maar de prijs of de voordelen in termen van tijd. De vraag die consumenten zich meer en meer stellen, is niet ?Kan ik het wel betalen?? maar ?Heb ik er wel tijd voor?? of ?Is dit mijn tijd wel waard?. Dit heeft gevolgen voor iedereen (merkenbouwers, marketeers, politici, communicatiedeskundigen) die probeert een deel van de tijd van de consument op te eisen. We zullen ervoor moeten zorgen dat de tijd die mensen besteden aan onze producten, merken, diensten, idee?n en boodschappen meer dan de moeite waard is.

Een bijzonder interessant onderzoek dat aangeeft dat de producten/diensten die we in de markt zetten niet alleen een prijs hebben in de zin van geld maar ook in tijdsbeslag bij de consument. Een (nieuwe) factor om mee rekening te houden. De onderzoeksresultaten zijn beschikbaar via 31stsecond (pdf).

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    dellai

    “Er is nog steeds tijd voor media, met name tv blijft – ondanks alle tijdsdruk – een belangrijke plaats innemen in ons tijdsbestedingpatroon.”

    en

    “We brengen steeds meer tijd door met nieuwe media en middelen als internet en e-mail. Toch behoort dit niet tot de groep activiteiten waar we graag echt veel tijd aan besteden.”

    Als de toekomst er slecht voor je uit ziet als reclame bureau, waar mensen ook nog creatieve contracten moeten tekenen (wat in mijn ogen USP moet zijn voor een bureau), wat ga je dan zeggen? Internet is voor veel jongeren op dit moment HET medium waar ze zich met volle overgave en met zeer veel plezier op begeven?

    de vertaling van dit rapport moet zijn: “luister wij weten ECHT niet wat we op dit moment met internet moeten doen, we hebben de mensen niet, we kunnen geen werkveld voor goeie professionals creeren en internet is toch alleen maar een vertaling van een campagne? (lees: Folder) Mochten wij, ik herhaal, mochten wij in de nabije toekomst een bedrijf kunnen kopen wat dit voor ons kan gaan doen, dan zullen wij direct onze mening herzien”.

    over en uit


    21 april 2005 om 13:34
    evroekel

    Dellai, ik geef je zeker niet ongelijk in je comment. Maar ik denk wel dat tijdbesparing een mede bepalende factor is (c.q. kan worden) bij de aankoop, iets waar tot nu toe weinig marketeers bij stil stonden.


    21 april 2005 om 17:55
    Joenes

    Ik ben het in de meeste opzichten wel eens met de stelling. alleen moeten we onszelf meer tijd gunnen om naar het toilet te gaan. het is voor de mens veel beter om 3 uur op een peau te zitten. goed voor de aambeiachtelijke gesteldheid weet je wel….


    6 november 2005 om 13:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!