To kortingscode, or not to kortingscode, that is the question!
De (toegevoegde) waarde van kortingscode-affiliates
De afgelopen periode zijn kortingscode-publishers veelvuldig aan bod gekomen. Zowel nationaal als internationaal wordt de toegevoegde waarde van dit type affiliates in twijfel getrokken. Dat de discussie gevoerd wordt, is logisch, maar helaas ontbreekt het vaak aan de benodigde onderbouwing en nuance. Nog te vaak wordt deze groep affiliates over één kam geschoren en missen goede analyses en bijbehorend campagnemanagement. In dit artikel belicht ik een aantal relevante aandachtspunten voor het op waarde schatten van kortingscode-affiliates.
Kortingscode-affiliates: hoe ging dat ook alweer?
Een consument is op zoek naar een paar nieuwe schoenen. De zoektocht begint binnen de betaalde Google-resultaten. Vervolgens wordt de consument geretarget via display en/of social. Na wat overpeinzingen wordt besloten het paar schoenen aan te schaffen, om vervolgens nogmaals via Google te landen bij de adverteerder. Na al deze moeite wordt de consument in de check-out geconfronteerd met een kortingscodeveld. Logischerwijs wordt hij/zij getriggerd om op zoek te gaan naar een code. Deze wordt aangeboden via een willekeurige website die goed scoort binnen Google (al dan niet betaald), maar de code wordt pas getoond na het klikken op een tekstlink. De cookie is geplaatst, de consument betaalt en de affiliate krijgt een commissie toegewezen voor een sale die je als adverteerder waarschijnlijk ook zonder de affiliate wel had gehad. Daarnaast wordt de ROI van andere affiliates en/of marketingkanalen hiermee om zeep geholpen.
Bovenstaand voorbeeld schetst een situatie waarin kortingscode-affiliates minimale toegevoegde waarde bieden. Er zijn echter ook manieren waarop dit type affiliates wél toegevoegde waarde kan leveren. Zo zijn er consumenten die voorafgaand aan het online shoppen éérst de kortingscodesites langslopen om te bepalen of en waar ze gaan shoppen. Aanwezig zijn op kortingscodesites is voor dit type klanten dus te vergelijken met het versturen van deur-tot-deurfolders met de wekelijkse aanbiedingen. Daarnaast bieden de grote kortingscode-affiliates ook de mogelijkheid om veel exposure te genereren door middel van mailingen en social media. Goede affiliates hebben een goed beeld van hun achterban en kunnen zodoende goed meedenken over manieren om additioneel verkeer en sales te genereren.
In bovenstaande voorbeelden zie ik een drietal aandachtspunten die van belang zijn bij het voeren van deze discussie:
- De motivatie van de consument om te zoeken naar kortingscodes.
- Kwaliteitscontrole en toelatingseisen van de affiliatemarketingcampagne.
- Toegevoegde waarde in relatie tot het commissiemodel.
Waarom zoekt de consument?
Kortingscodevelden zijn vaak een poging om online en offline met elkaar te verbinden. Consumenten kopen een cadeaubon in de stenen winkel, die ook inzetbaar is in de webshop. Dezelfde module wordt echter tegelijkertijd ook ingezet als invoerveld voor kortingscodes. Het kleine percentage klanten dat shopt met een cadeaubon ligt dus in veel gevallen ten grondslag aan het naar kortingscodes zoeken van een (voor mijn gevoel) veel grotere groep klanten. De gedragingen van de consument worden vaak primair gestimuleerd door de manier waarop adverteerders omgaan met usability en design.
Een eerste optimalisatie die op zijn plaats zou zijn, is het tonen van verschillende vormen van kortingscodevelden. Denk hierbij aan het testen van verschillende titels (bijv. cadeaubon i.p.v. kortingscode), grootte, positie (vroeg of laat in de check-out) of vorm (bijv. visueel element, uitklapelement of pop-up na klik op tekstlink).
In het geval dat dit veld wél alleen betrekking heeft op kortingscodes, is het ook nog een mogelijkheid om het veld alleen te tonen in de bestelstraat op het moment dat er daadwerkelijk codes actief zijn.
Als de consument vervolgens alsnog op zoek gaat naar kortingscodes, is het altijd nog het overwegen waard om zélf een kortingscodepagina te bouwen en deze goed te laten ranken binnen de zoekmachines. Daarnaast is het adverteren binnen de zoekmachines op dergelijke zoektermen een relatief goedkope aangelegenheid en dus ook nog te overwegen.
Toegegeven: dit heeft nog geen directe betrekking op de toegevoegde waarde van kortingscode-affiliates. Tegelijkertijd is het wel een drijfveer in de motivatie van de consument en zou het daarom een belangrijk onderdeel van de discussie moeten zijn.
Kwaliteitscontrole en toelatingseisen
Op het moment dat de consument gezocht en gevonden heeft, is een volgende, belangrijke stap al over het hoofd gezien. Bij het opstarten van een affiliatecampagne maken netwerk en adverteerder afspraken over welke typen publishers wel of niet mogen deelnemen aan een campagne, over het keuren van publishers en over het toelaten van publishers tot de campagne.
In veel gevallen staan adverteerders van te voren niet goed genoeg stil bij de implicaties die verschillende typen affiliates met zich meebrengen. Vervolgens worden ze tijdens de campagne geconfronteerd met relatief weinig additionele omzet, toegenomen concurrentie in de organische resultaten en soms zelfs stijgende kosten per klik binnen AdWords.
Tegelijkertijd leert de ervaring dat de controle op de kwaliteit van publishers vaak niet of onvoldoende is geregeld en geborgd om ongewenste publishers buiten te houden. Vaak genoeg worden publishers niet of slecht gekeurd en dus toegelaten tot een campagne, met alle ‘gevolgen’ van dien.
Ook hier gaat het nog niet over de directe toegevoegde waarde van kortingscode-affiliates, maar ook hier geldt dat het gedrag van veel adverteerders zelf heeft bijgedragen aan het ontstaan van de discussie.
Toegevoegde waarde en commissiemodel
Zodra de consument converteert, wordt de conversie toegekend aan een kortingscode-affiliate, aangezien deze de laatste click en dus de conversie claimt. Terecht dat dan de vraag gesteld wordt wat de toegevoegde waarde van kortingscode-affiliates is. Het antwoord op deze vraag ligt in de analyses die gedaan worden om dit te bepalen en niet in een algemeen gevoel dat vaak spreekt uit de reacties op kritische artikelen over affiliatemarketing.
Kijk allereerst naar de verhouding in sales met en zonder gebruik van kortingscode. Hoe meer kortingscodes gebruikt worden, hoe groter de noodzaak tot verder onderzoek. Behoorlijke open deur, maar vaak genoeg niet top-of-mind.
Daarna is het van belang om te bepalen of bepaalde kanalen/customer journey’s in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn voor de zoektocht naar kortingscodes. Door te kijken naar hoe de consument zich gedraagt, komen vaak interessante zaken aan het licht. Zo zullen consumenten die komen vanuit een (product-/prijs)vergelijker wellicht prijsgevoeliger zijn dan consumenten die komen vanuit contentwebsites of een brandcampagne binnen SEA. Ook zou aan het licht kunnen komen dat bepaalde producten/pagina’s/elementen een zoekvraag triggeren.
Vervolgvraag is welke affiliates verantwoordelijk zijn voor de geclaimde sales. Deze affiliates zal je als adverteerder tegen het licht moeten houden om te bepalen wat je vindt van de manier waarop ze sales genereren. Binnen het publishersegment zijn onder andere de volgende werkwijzen de definiëren:
- Ranking binnen de zoekmachines
- Communitymanagement op sociale media
- Database mailingen op actieve achterban
- Applicaties
Het belangrijkste om te evalueren is of een affiliate je propositie actief kan pushen om zodoende additioneel verkeer te creëren. Als affiliates slechts renderen binnen de zoekmachines, is er veel voor te zeggen om de samenwerking minimaal te belonen of zelfs te beëindigen. Dit aangezien er alleen meegelift wordt op het zoekgedrag van de consument en van schaalbaarheid aan de kant van de publisher dus geen sprake is. Daarnaast loop je het gevaar de ROI van de overige online inzet hiermee onder druk te zetten.
Door bovenstaande zaken te inventariseren, heb je als adverteerder nu voldoende munitie om te bepalen of, met wie en hoe je samen wilt werken binnen het kortingscodesegment.
De laatste vraag is dan hoe de inspanningen van kortingscodesites worden beloond. Al te vaak wordt het ‘one-size-fits-all’ commissiemodel gehanteerd. Dergelijke generieke modellen houden geen rekening met verschillen in toegevoegde waarde van verschillende groepen affiliates.
Uitgangspunt van een goed commissiemodel moet zijn om te belonen naar toegevoegde waarde. Op het moment dat kortingscode-affiliates een sale claimen door alleen te ranken binnen de zoekmachines is de toegevoegde waarde klein. Een lagere vergoeding is dan te rechtvaardigen. Op het moment dat kortingscode-affiliates proactief proposities pushen en additionele traffic weten te ontsluiten, is er wat voor te zeggen om een reguliere of zelfs hogere vergoeding te hanteren.
Kortom: kies je kortingscode-affiliates bewust
De ontstane discussie rondom de toegevoegde waarde van kortingscodesites heeft voor mijn gevoel meerdere kanten. Mijn conclusie is dat kortingscode-affiliates wel degelijk toegevoegde waarde kúnnen bieden. Ik heb bij klanten situaties gezien waarbij kortingscode-affiliates additionele sales genereerden, maar ook situaties waarin ze kannibaliserend werkten ten opzichte van andere affiliates en ander online-marketingkanalen.
Een goede samenwerking begint altijd bij het maken van de keuzes over welke type affiliates aansluit bij jouw klanten/prospects. Zorg vervolgens voor actieve sturing op deze keuzes door middel van het formuleren van toelatingseisen en het keuren/monitoren van affiliates die zich aanmelden. Tot slot is het van belang om samen te werken met affiliates die jou toegevoegde waarde bieden en die te belonen naar gelang hun toegevoegde waarde.
To kortingscode, or not to kortingscode? The proof of the pudding is in the eating!
Mooie gedachtes Martijn,
Het geeft weer iets meer licht in de duisternis van de affiliate markt. Ik zou een kortingscode shop beginnen waar je producten gratis er bij kan krijgen. Dan ben je in een keer klaar 🙂
Korte samenvatting is dat je dus alleen voor affiliates moet gaan met grote netwerken/lijsten. Die kunnen namelijk een doelgroep bereiken die je via andere kanalen (bannering, SEO, AdWords, enz) niet bereikt.
Maar zeg nou eerlijk, hoeveel zijn dat er? Misschien maar 5% van alle affiliates?
Ik mis in dit stuk nog de technische oplossing om de sessie vast te houden voor een bepaalde periode waarin de klant de bestelling afrond. Deze is meestal rond de 30 minuten ingesteld en wordt door enkele webshops gebruikt. Wij merken in resultaten via onze site Fashionchick dat onze conversie hierdoor stijgt, wat bevestigt dat dit een significant voorkomend fenomeen is.
Om het probleem van overschrijving van bestaande sale van een ander kanaal te voorkomen pak je hiermee het grootste deel van de onterecht toegekende sales. Ik zal er voor pleiten dit een standaard verplichting te maken als een adverteerder kortingscodes via het affiliate kanaal inzet. Je kunt dan prima kortingscode affiliates inzetten en deze zullen dan puur zorgen voor sales met een toegevoegde waarde.
@Aart: beetje onsamenhangend verhaal, maar als ik het goed begrijp wil je de bron van een bezoeker 30 minuten vasthouden. Als hij dan tussendoor een andere bron gebruikt wordt de sale toch aan de oorspronkelijke bron toegekend. Klopt dat?
Een andere techniek is dat je de bron van de bezoeker vastlegt zodra hij iets in zijn winkelwagen legt. Dan maak je het niet tijdgebonden.
Hey Marcos,
Ik kan jouw verhaal niet echt volgen, maar ik heb zo mijn vraagtekens bij de woorden die jij gebruikt om een goede SEO ranking op te krijgen. Als dit niet gekoppeld is aan de shop kun je er toch ook een andere leuke deal op zetten?
Verder verplicht niemand jou om een kortingscode op te nemen die zo kort loopt, dat doe je helemaal zelf.
Volgens mij vergeet je ook dat adverteerders ook met marges werken. Zoals je misschien mee gekregen hebt zijn er ook een aantal fashionpartijen onlangs failliet gegaan. Het is niet altijd mogelijk om overal maar korting op te geven. Je betaald als shop ook dubbel voor deze transactie; immer de korting als de kortingscodeaffiliate moeten ergens betaald van worden!
Bij één van mijn vorige werkgevers hadden we een groot aantal bezoekers die de winkel verlieten zonder de transactie af te ronden. We hebben toen een A/B test gedaan om te zien of het weglaten van het kortingscode veld invloed had. Dat bleek inderdaad zo te zijn: Als mensen een kortingscode veld zagen, gaan ze even ergens een kortingscode zoeken. We hebben daarom besloten om met kortingslinks te werken in plaats van kortingscodes.
Maar vervolgens hadden we nog wel hetzelfde dilemma als Martijn schetst in zijn artikel: De keuze van een goede affiliate, eentje die waarde toevoegt in plaats van dat het omzet kost (de korting en de affiliate moeten natuurlijk ergens van betaald worden). De meeste sites die kortingscodes aanbieden krijgen hun traffic van mensen die zoeken op “jouw bedrijfsnaam” + kortingscode.
Uiteindelijk hebben we besloten om te stoppen met het merendeel van de kortingscodesites, en alleen te werken met een paar affiliate sites waarmee we concrete afspraken konden maken voor actieve campagnes om nieuwe bezoekers te trekken.
Hi allen, bedankt voor jullie reacties! Hierbij even een korte reactie van mijn kant:
@Wouter – Het wijzigen van de veld naam kán één van de dingen zijn die je als adverteerder kunt doen. Dit alleen gaat het “probleem” niet oplossen inderdaad. En daarnaast zeggen we effectief hetzelfde volgens mij: Samenwerken (of niet) doe je op basis van goede cijfermatige analyses.
@Andre1 – Het klopt inderdaad dat een klein groepje affiliates die additioneel bereik kunnen ontsluiten. De 80/20 regel wordt al snel de 95/5 regel inderdaad. Daar is niet heel veel mis mee, toch? Uitdaging is om de longtail ook te laten groeien. Dat is waar veel adverteerders zich (nog) niet op richten, maar partijen als Bol.com juist de winst behalen.
@Aart – Terechte opmerking! De reden dat ik deze oplossing niet benoemd heb is omdat deze techniek/leverancier afhankelijk is en daarom niet voor iedere adverteerder makkelijk te implementeren is. Met de juiste techniek leverancier kan dit een goede oplossing zijn inderdaad.
@Andre2 – Ik hoor van meerdere klanten dat de basket in toenemende mate wordt gebruikt als wishlist, zonder uit te checken. Ook na het vullen van de basket kunnen er nog verschillende touchpoints zijn die een consument over de streep trekken om alsnog te converteren. Deze kanalen beoordeel je dan niet op een eerlijke manier. Als je als adverteerder veel problemen hebt met kortingscode affiliates kan het specifiek daarvoor helpen, maar ik denk dat het een aantal negatieve bijwerkingen met zich meebrengt.
@Marcos – Dat de kortingscode na 5 dagen niet meer live staat betekent niet dat de clicks niet meer gelden voor het netwerk. Er zijn voldoende voorbeelden van affiliates die niet bestaande codes op een pagina gooien, die pagina laten ranken om zodoende de laatste click te claimen op het moment dat de consument toch zoekt. De oplossing zit dus niet in de duur van de code, maar in de manier waarop deze onder de aandacht gebracht wordt.
@herbertweustenenk – Volgens mij een goede aanpak. Werken vanuit een hypothese, deze testen en daar vervolgens weer op handelen.
Vanuit de kant van de webshop eigenaar ben ik de coupons en kortingcode sites ook liever kwijt. Tenzij er kwaliteit wordt geleverd en op een eerlijke manier wordt gewerkt.
Veel kortingcode sites laten de coupon/code pas zien nadat er geklikt is, cookie is dus overschreven en de site die vaak met goede content de bezoeker heeft gedropt is uiteindelijk zijn vergoeding kwijt aan de KC site.
Ik kan mij dus ook helemaal vinden in het systeem wat Aart Wallet voorstelt. echter ben ik het voor Magento in combinatie met TT nog niet tegengekomen, het is echter een Hell of a job om alle statistieken van zowel TT, magento en AW stats te filteren aan wie de sale toebehoort.
Dan ons dubio, heel lang hebben we de KC sites tegengehouden, echter is momenteel ruim 30% van de sites die affiliate links plaatsen een KC site. Deze worden echter wel een veel lager segment geplaatst dan een goede content site.
De oplossing die Aart schetst ( Cart Cookie ) is perfect en is eigenlijk al een prima filter voor de “winkelmand zoekers”!
Zoals Martijn al aangeeft is een heel groot deel van de toegevoegde waarde afhankelijk van de manier waarop je gepromoot wordt. De manier die Marcos aangeeft ( snel scoren in Google ) is voor adverteerders veel minder interessant dan zichtbaarheid in een social media bestand van ruim 100.000 volgers en mogelijkheden tot een dedicated mailing, waar Imbull bijvoorbeeld erg sterk in is.
Door verschillende toeschrijvingsmodellen met elkaar te vergelijken ( bv. Last Cookie Counts vs. First Cookie Counts vs. Lineaire toeschrijving ) krijg je direct een inzicht in de daadwerkelijk toegevoegde waarde.
Voor kortingscode-affiliates is het ook interessanter om de A-merken flink te promoten (die vaak ook nog meer marge hebben) ten opzichte van de kleine starter. Ik denk dat het antwoord op de titel van deze (goede) blogpost dus ook afhankelijk is van je status als adverteerder. Ben jij die adverteerder die structureel gepromoot wordt in nieuwsbrieven, social media en in de toplijsten met actiecodes staat? Dan kunnen enkele kortingscode-affiliates absoluut additionele sales realiseren.
Wij zien de directe impact als winkel A geen kortingscode heeft en winkel B heeft wel een code dan gaan ze sneller naar winkel B gaan.
Dus het is sowieso een toegevoegde waarde.
Niet vergeten dat er ook een community rond bestaat, de bonnentjesknippers van vroeger zijn gewoon moderner geworden.
Als affiliate zijnde, komen adverteerders die met kortingscodes werken iig niet of veel minder prominent voor op mijn sites dan adverteerders die dit niet doen.
Deze gemiste opbrengsten voor adverteerders zullen niet in hun analyses voorkomen, en zo zijn er nog meer affiliates.
Meer dan anderhalf jaar geleden verkocht ik mijn gitaarlessen ( op http://www.gitaarles.nl ) via een deal met Groupon.
In 2 dagen tijd verkocht ik meer dan 345 pakketten.
Nu, geruime tijd later, heb ik geconstateerd dat GEEN van deze kopers een echte klant is geworden.
Alleen dat al zou een reden kunnen zijn om je hier niet mee bezig te houden 😉
Hallo Michel, toen met veel intresse je blog over groupon en de days after gelezen. Mede dankzij je blog niet met Groupon in zee gegaan.
jammer dat het niet meer te lezen is.
Pas geleden een eerste samenwerking gedaan tussen een webshop en mijn blog. Maar dat heb ik niet zo goed aangepakt.
Ik heb bijvoorbeeld geen affiliate-partnerschap en ook geen afspraken voor een tegenprestatie (ik heb een blogpost aan de webshop geweid en verschillende links, foto’s en een kortingscode geplaatst). Wel heb ik aangegeven dat ik het zou waarderen als mijn blogpost via hun facebook wordt gepromoot.
Maar goed, ik heb nog niet zo veel volgers, dus ik durfde ook geen scherpe deal te maken. Hopelijk levert het traffic en krijg ik hierdoor ook kansen met andere bedrijven. En natuurlijk leer ik ervan.
Mijn vriendin heeft een geboortekaartje gemaakt en deze moest iets van 200 x worden verstuurd. Order bedrag van meer dan 400 euro. Kaartje al helemaal klaar, adresbestand geupload alleen nog betalen.
Staat bij het betaal scherm een kortingscode optie. Dus maar even zoeken en ik zie een kortingscode van 10% korting. Scheelt ons dus meer dan 40 euro 🙂
Maar ik wilde al bestellen, die kortingscode kost de webshop alleen maar geld. Sukkels 😉
Heb eigenlijk alleen te maken met kortingscodes wanneer ik domeinen aanschaf. Zo die domeinen sowieso wel aanschaffen bij namecheap of als het een auctions is bij GoDaddy, met of zonder code. Zeker bij die 2 loont het altijd om even te zoeken in Google, tientallen providers van die kortingsbonnen, krijg soms domein namen bijna gratis. Kan me niet voorstellen dat ze hier veel baat bij hebben.
Het kortingscode effect is aan het groeien idd, en ook met mobile-users. Op http://www.codepromotion.be hebben wij meer mobiel transacties dan vroeger.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!