To podcast or not to podcast?

11 februari 2005, 10:45

Feedburner lanceerde eind oktober 2004 Smartcast, een service voor het publiceren van podcasts, en brengt nu de eerste gebruikcijfers naar buiten:

  • Het aantal podcasts dat via deze service wordt aangeboden is in 3 maanden tijd gestegen naar 1.750 feeds.
  • De gespecialiseerde podcast clients zoals iPodder, Doppler en Nimiq, hebben inmiddels de top50 van RSS-clients bereikt.
  • Het aantal downloaders van podcasts is gestegen van 13.500 begin dit jaar naar 24.000 begin februari. Als je dat naast het aantal feeds legt, kom je uit op grofweg 15 downloaders per feed. Da’s het gemiddelde want feedburner stelt dat een aantal feeds op 3.000 downloaders zit.

GM startte begin dit jaar een weblog en is inmiddels ook met podcasten begonnen. Met de aftrap door Heineken, lijkt de vraag ‘to podcast or not to podcast?’ veel marketeers bezig te houden. Dus de vrijdag-middagvraag:

Moet Marketingfacts gaan podcasten?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Erik, zoals ik al heb aangegeven hebben wij in het verleden op de achtergrond al wat testen gedaan met podcasting. Erg leuk allemaal en ik zie ook absoluut de toegevoegde waarde. Waar ik wel benieuwd naar ben is wat podcasting aan bandbreedte kost. Zo’n mp3-bestand is toch al snel 3-5Mb. Als dit vervolgens dagelijks door 1,000+ bezoekers wordt gedownload (of erger nog, ieder uur komen al die RSS-readeres langs om de podcasts van je server te trekken) dan vrees ik het ergste voor mijn rekening.

    Iemand enig idee (en/of ervaring)?


    11 februari 2005 om 10:52
    Sander Duivestein

    Mmm. Ik weet niet of ik zit te wachten op de zoetgevoosde stem van Marco op mijn laptop….

    Ben zelf nog een beetje op zoek naar de meerwaarde van podcasts voor weblogs. Moet ik nu naast het intikken van de items, ze ook nog eens gaan inspreken? Persoonlijk lees ik liever, toch iets anoniemer dan een stem die iets voorleest.

    Of heb ik het concept qua podcasting nu verkeerd begrepen?


    11 februari 2005 om 11:19
    media

    Erik en Martin, wanneer gaan jullie aan de slag met podcasts voor beleggers? Geef beleggers een gratis mp3-speler, een geschikte RSS-reader en laat jullie beursanalisten een dagelijkse podcast uitbrengen. BNR en andere radiostations kunnen wel inpakken 🙂 Bovendien, een prima loyalty-instrument als je het mij vraagt.

    Zo zijn er natuurlijk nog tig andere interessante voorbeelden te bedenken!


    11 februari 2005 om 11:55
    evroekel

    Ik ben wel benieuwd wat de invulling zou moeten worden. Ik ken de bekende cd’s die Marco noemt, maar moet eerlijk bekennen na 8-10 minuten vaak te zijn afgehaakt omdat in dit geval het monologen zijn van één of andere deskundige over een bepaald onderwerp en dit bij mij in combinatie met de autorit niet werk. Zelfs als een sexy stem zou niet helpen 😉

    Persoonlijk zie ik meer in discussie met een paar personen dat maakt het toch wat levendiger. Met een ‘sponsort by-commercial’ moet het hostingprobleem toch ook op te lossen zijn.


    11 februari 2005 om 12:15
    evroekel

    Eh, Marco ik heb geen borrel op maar zelfs mijn comments bevatten taalfouten vandaag 🙂 Damn…


    11 februari 2005 om 12:16
    KJ

    Ik ben (nog) geen iPodder maar ik denk dat Podcasting weinig geschikt is voor ‘verstrooiende weblogs’…talkradio was nou ook niet bepaald een succes in Nederland. ‘Lezen, kijken en zelf bepalen waarnaar je doorklikt’ is toch echt een heel andere ervaring/hobby dan passief luisteren.


    11 februari 2005 om 12:33
    media

    Ah, ik zie dat het bericht is aangepast met informatie van Feedburner. Interessant!

    Eens met KJ, ik denk ook niet dat de gemiddelde weblog-lezer zit te wachten op een podcast van de diverse berichten. Een thema gekoppeld aan een discussie tussen experts zoals Erik voorsteld is in dat geval interessanter. Lezers/luisteraars kunnen dan afhankelijk van het thema hiervoor kiezen. Ik zie een podcast over zoekmachine marketing, viral marketing of welk onderwerp dan ook best zitten.


    11 februari 2005 om 12:56
    Mark

    Ik lees weblog berichten toch liever op een scherm. Is allemaal wat sneller en ben je zelf ‘in control’.

    Het lijkt me dat podcasting meer geschikt is achtergrond informatie of discussies. Ik zou zeggen elke vrijdagmiddag een marketingfacts discussie via skype (conference call) of bij huize marketingfacts over een bepaald onderwerp die daarna kan worden ge-cast.


    11 februari 2005 om 13:48
    Ed

    Thanks Fred, zijn er eigenlijk aal taalcursussen via die gebruik maken van podcasting?


    3 maart 2005 om 09:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!