Impactbedrijven verder in opmars: Too Good To Go opnieuw meest inspirerende organisatie

5 november 2021, 09:13

Rode Kruis, Tony’s, Fair Trade Original en Vegetarische Slager in Top 5

Too Good To Go is volgens Nederlanders alweer de meest inspirerende organisatie. Het bedrijf staat in de 2021 editie voor de derde keer op nummer 1 in de Inspirerende 40 van Adviesbureau Synergie in samenwerking met Dynata en DataIM. Het Rode Kruis staat op 2, Fair Trade Original op 3, Tony Chocolonely op 4 en De Vegetarische Slager op 5.

Over de winnaar: ToGoodToGo

ToGoodtoGo: het bedrijf dat startte omdat de oprichters zagen hoeveel waardevol voedsel werd weggegooid. Moet je vooral kennen van de app waarmee je elke dag maaltijden (via de Magic Box) kunt redden. Op de achtergrond heeft het bedrijf een brede strategie om toe te werken naar een wereld zonder voedselverspilling. Interessant inzicht van de oprichters is dat het concept pas écht een succes werd, toen het een business werd. In Nederland werden alleen al in 2020 3,6 miljoen maaltijden gered.

Aantal impactorganisatie blijft groeien

Naast de ranking van de 40 meest inspirerende organisaties, is één van de belangrijke uitkomsten de opkomst van de impactorganisatie. In 2011 waren er nog maar 3 bedrijven aan te merken als ‘maatschappelijk gedreven’. In het onderzoek dat vandag het licht ziet zijn het al 23 organisaties die werken vanuit een maatschappelijke missie. De prognose is dat rond 2027/2028 100% van de inspirerende organisaties (in meer of mindere mate) maatschappelijke georiënteerd werken. Concreet betekent dat volgens de onderzoekers: dat deze bedrijven een (groot) maatschappelijke probleem willen oplossen via hun businessmodel.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 3.600 Nederlanders. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder regie van Adviesbureau Synergie in samenwerking met Dynata en DataIM. Voor de inspirerende 40 worden twee onderzoeken uitgevoerd. Het eerste onderzoek herijkt jaarlijks de kenmerken van inspirerende organisaties. Aan dit onderzoek namen 300 bewoners van de grote steden deel. In het tweede onderzoek zijn dit jaar 207 organisaties gemeten op 10 kenmerken van inspirerende organisaties. Aan dat onderzoek deden 3.656 respondenten mee, landelijk representatief. De inzichten uit het onderzoek worden volledig en vrij gedeeld met iedereen die dat wil om zo bij te dragen aan de transitie naar Business for Good.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

1 Reactie

    Tobias

    Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 3.600 Nederlanders?


    12 november 2021 om 22:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!