Top 10 Demand Generation tactieken voor B2B bedrijven

Wat zijn momenteel de beste Demand Generation tactieken? We hebben een top 10 voor je opgesteld.

17 augustus 2023, 11:00 1826 x gelezen

Demand Generation, een buzzword? Weer een hippe term? Wat je er ook van vindt, je ziet het steeds vaker voorbij komen. Maar wat zijn nou echt de verschillen met Lead Generation? En welke tactieken werken momenteel het beste voor het creëren van de vraag? Aan de hand van resultaten bij de klanten van mijn bedrijf Red Panda Works hebben we een top 10 opgesteld. Het zijn de 10 meest effectieve activiteiten met het oog op awareness ten opzichte van de tijd die je erin moet stoppen.

Maar eerst, wat verstaan we nou eigenlijk onder Demand Generation?

Bij Demand Generation draait om het creëren van een bewustzijn en interesse in de producten of diensten van een bedrijf. Het is een bredere strategie die zich richt op het gehele traject – van het eerste bewustzijn tot het daadwerkelijke koopmoment. Demand Generation zet vooral in op kennisdeling om potentiële klanten te overtuigen van expertise. Lees ook hier op Marketingfacts over het verschil tussen Demand Generation en Brand Building.

Hoe verschilt het dan van Lead Generation?

Terwijl Demand Generation zich richt op het opbouwen van vertrouwen, focust Lead Generation specifiek op het verzamelen van contactinformatie. In andere woorden, waar Demand Generation een potentiële klant warm maakt, zorgt Lead Generation ervoor dat je een directe lijn hebt om met hen te communiceren. Je kunt dus zeggen dat het logisch is om Lead Generation als een vervolg te zien op je Demand Generation activiteiten, zoals in deze schematische weergave getoond:

Hoe kun je het beste je tijd inzetten?

Maar welke tactieken werken het best in het huidige digitale landschap waarin iedereen schreeuwt om aandacht? Vooral op LinkedIn is het dringen geblazen. Sinds de opkomst van ChatGPT is teksten schrijven eenvoudiger geworden. Daar ga je de race dan ook niet meer mee winnen, juist omdat iedereen het doet.

Je zult écht toegevoegde waarde moeten bieden.

Hier zijn onze top 10 tactieken (in willekeurige volgorde) voor Demand Generation voor B2B bedrijven:

  1. Webinars en LinkedIn Live Een prachtig middel om je kennis te delen. Live-content creëert een gevoel van urgentie en betrokkenheid. De directe interactie tijdens webinars en LinkedIn Live-sessies zorgt voor een diepere connectie met je publiek. Gebruik webinars voor contactgegevens, maar geef de voorkeur aan LinkedIn Live als een groot bereik belangrijker is dan een aantal leads.
  2. In-person events Denk aan beurzen, meetups en congressen. En dan het liefst zelf organiseren. Zelfs, of eigenlijk júist, in een digitale wereld blijft de kracht van persoonlijk contact enorm sterk. Het bijwonen van en presenteren op events verhoogt je zichtbaarheid en geeft je merk een menselijk gezicht.
  3. Podcasts en Video Content Audiovisuele content blijft groeien in populariteit. Door podcasts te maken en deze ook visueel aantrekkelijk te presenteren, bereik je verschillende doelgroepen.
  4. Video snippets voor social media Korte, boeiende video’s zijn goud waard op platforms zoals LinkedIn. En het mooie is dat je dit niet allemaal opnieuw hoeft op te nemen, maar hergebruik de content uit je webinars en podcasts en maak hier 30 seconden snippets van.
  5. LinkedIn posten en commenten Het gaat niet alleen om het posten, maar vooral om het actief deelnemen aan gesprekken. En dan het liefst bij je doelgroep. Klinkt logisch, maar toch maken maar heel weinig marketeers hier tijd voor vrij, terwijl het een makkelijke manier is om op de radar te komen bij je prospects.
  6. Bloggen en LinkedIn Pulse Het creëren van waardevolle content op je website en deze vervolgens delen als een LinkedIn Pulse artikel zorgt voor een breder bereik en positioneert je als een expert in je veld. Laat je inspireren door AI-tools, maar maak het wel je eigen versie met jouw eigen visie.
  7. Email nieuwsbrief met tips & tricks Ondanks de groei van andere kanalen, blijft email een effectief medium. Regelmatige nieuwsbrieven met praktische tips houden je top-of-mind bij je prospects.
  8. Combineren van Social Ads De combinatie van Meta en LinkedIn ads kan wonderen doen voor B2B bedrijven. Meta is simpelweg een stuk goedkoper voor een groot bereik. Zorg hier dus voor pure awareness ads, zonder conversie. Zonder conversie en call-to-action inderdaad, want die laat je plaatsvinden op LinkedIn.
  9. SEO en SEA Voor bedrijven waarvoor het zinvol is, blijft een combinatie van organische en betaalde zoekwoorden een effectieve (maar dure) manier om zichtbaar te zijn op het moment dat prospects zoeken. Is de zoekintentie er bij jouw bedrijf? Gaat men inderdaad ook echt op zoek via Google? Zorg dan dat je aanwezig bent, maar weet waar je aan begint. Het is een zeer ingrijpende en dure strategie.
  10. Surveys en Eigen Rapporten Een beetje een vreemd eend in de bijt in dit lijstje. Door je prospects te interviewen en vervolgens je bevindingen te delen in een gedetailleerd rapport, positioneer je jezelf als een thought leader en ontvang je tegelijkertijd waardevolle inzichten. Het is daarna natuurlijk ook weer een prachtige reden om de deelnemers na te bellen. Zet je lead generatie-pet maar op.

Conclusie

Demand Generation voor B2B vereist een veelzijdige aanpak. Het liefst doe je het allemaal, maar je moet keuzes maken. Door de bovenstaande tactieken te combineren zul je duurzame groei realiseren.

Jordi Bron is founder & CEO van Red Panda Works, specialist in B2B Growth Marketing. Red Panda Works helpt bedrijven sneller groeien. Dit wordt gedaan door middel van een brede aanpak van marketing, sales en procesoptimalisatie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!