Trends in digitale media en de pizza vending machine

8 februari 2021, 14:00

Een pizzarobot, het Social Observation Squad, Powerpoint-impact, de audiorevolutie en trends in digitale media. Dit en nog meer in de nieuwe Week van Koot. Hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 The Future of Social Audio

En dan opeens staat de ’turbo’ aan. Eerst is Social Audio nog iets voor de innovators, de freaks. En dan opeens schiet het door de barrière van de innovators en de early adaptors heen. Is de oorzaak te vinden in het effect van de lockdown en het missen van sociale contacten of is het omdat voor sommigen onder ons de videochat-apps net een beetje te ‘direct’ zijn? Audio zit net op de scheidslijn van tekst en video. Maar gegeven het feit dat we opeens een enorme groei zien in de aanbodzijde en het aantal gebruikers is er wel een noodzaak voor extra aandacht. Dus ogen open en vooral meedoen en leren. Jeremiah Owyang bespreekt in deze post de mogelijke roadmap voor de toekomst.

#2 Audio Strikes Back

In aansluiting op de audiorondreis van hierboven is dit nog wel een interessante aanvulling van a16z. Andrew Chen duikt in de gewelven van het nieuwe audiolandschap. Het Pieterpad van de audio loopt van traditioneel, naar pre-recorded, naar ‘interactive’ om tenslotte aan te komen bij ‘social’. “Listening to someone’s voice is personal, and hearing unedited audio is the opposite of seeing the highlights. It’s about ideas, not the visuals, so it emphasizes a different kind of content that can often feel deeper and more intellectually stimulating”. Een mooie analyse die je vast kan helpen om het audiofenomeen te kunnen duiden.

#3 Powerpoint

We vergeten eigenlijk dagelijks dat ons vak er niet is om te communiceren. Dat wij er niet zijn om content door het kanaal te duwen, maar dat de kerntaak van het vakgebied bestaat uit het veranderen van percepties. Iedere activiteit draagt dan bij aan dat grotere doel. Ook een presentatie, zelfs als die intern is. Iedere dag lees ik even de blog van Seth Godin. Het verhaal van afgelopen maandag was geheel in lijn met deze gedachte en dus de moeite waard om met jullie te delen. Lees dit kleine verhaaltje en neem het mee als je de volgende keer weer een Powerpoint-presentatie aan het samenstellen bent.

#4 Trends in Digitale Media

Een jaarlijkse gast zijn de cijfers van het GfK-onderzoek naar de trends in Digitale Media. In de cijfers zie je het bezit van apparaten. Wat doen we met de smartphone en het tablet? Welke videoplatforms gebruiken we in Nederland? Welke on-demand diensten bekijken we dan? En natuurlijk heel actueel: Wat is de invloed van corona op ons videokijkgedrag? Hier vind je alle antwoorden.

#5 Spotify en State-of-Mind

Spotify heeft een patent op een nieuwe technologie die in staat is om op basis van je emotionele staat, je geslacht, je leeftijd en je accent een aanbeveling te doen voor de muziek die op dat moment het beste bij jou past. Nog maar eens een bewijs dat audio (via spraak) straks een rol gaat spelen in de manier waarop wij content gaan gebruiken.

#6 Benedict Evans

De jaarlijkse update van Benedict Evans. Vol met cijfers maar bovenal vol met trends. Covid veroorzaakte een schok, maar meestal versnelt zoiets alles wat al aan het veranderen was. Een mooie analyse van e-commerce, (online) advertising (cookies), de video-ontwikkeling, China, India en de komende vijftig jaar. Kortom, veel plaatjes maar ook veel interessante bewegingen keurig op een rijtje gezet.

#7 E-commerce in Europa

Natuurlijk heeft de pandemie effect op de groei van e-commerce. In de laatste maanden heeft 87% van de Nederlanders in de leeftijd van 16-74 jaar iets online gekocht. Kleding is binnen Europa de grootste categorie maar ook tal van andere categorieën komen in de buurt van de 30%. Deze cijfers en de omvang van de bestedingen alsmede de verdeling per leeftijdscategorie vind je hier in de resultaten van Eurostat.

#8 Een plan voor Social Media

Zal het naderende verdwijnen van cookies het moeilijker maken om doelgroepen op sociale media te volgen? Weet je niet zeker of TikTok relevant is voor jouw doelgroep? Benieuwd of verkeerde informatie en afnemend gebruikersvertrouwen in sociale media het tot een onveilige ruimte voor je merk of organisatie maken? Sociale media kunnen een harde noot zijn om te kraken. De regels, kansen, doelgroepen en waardeproposities variëren sterk van kanaal tot kanaal. In dit stappenplan van het Content Marketing Instituut nemen ze je stap voor stap mee om op al die vragen een antwoord te vinden en je te helpen met de inzet van social media.

#9 Pizza Robot

Pizza uit een machine? Als het aan Piestro ligt, staat er straks in iedere buurt een pizza vending machine die binnen drie minuten een overheerlijke(?) pizza naar keuze kan maken. Ze zijn nog op zoek naar investeerders dus als je nog wat geld over hebt kun je nog meedoen. Maar het is op minst interessant om even naar de video te kijken hoe ze denken dat te gaan doen.

#10 Video

Aangezien we toch nog thuisblijven voor de avondklok nog wat aardige entertainment. Een opvallende video van het Verkeersbureau van Nieuw-Zeeland. Tom Sainsbury van het Social Observation Squad (S.O.S) patrouilleert op een aantal van de belangrijkste toeristische plekken van Nieuw-Zeeland om te voorkomen dat mensen foto’s maken onder ‘sociale invloed’. En een inspirerende Graduate Speech over hoe we door de tijdgeest veel van onze opties openhouden en dat dit dus vaak een belemmering vormt om iets waardevols te bereiken.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!