Trends bij Kids en Jongeren

16 september 2005, 20:02

Fabienne van Dillen @ Consumententrends 2006

Deze week bezocht ik het congres Consumententrends 2006 waar Fabienne van Dillen van JuniorSenior een van de sprekers was.

Waarschijnlijk door de zenuwen, maar haar presentatie ‘Trends bij Kids en Jongeren’ viel mij tegen terwijl het toch een actueel en interessant onderwerp is. De documentatie bevatte echter voldoende interessant materiaal voor een korte samenvatting.

Young Market Intelligence

Al sinds 1997 worden trends en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van jongerencommunicatie nauwkeurig gevolgd door het bureau JuniorSenior (voorheen Down Under en KidsBizz). Alle informatie wordt verzameld in een speciale database met informatie vanuit de hele wereld genaamd Young Market Intelligence.

Dat vind ik ervan

In 2004 is daar de onderzoekstool Dat vind ik ervan! aan toegevoegd. Met deze tool wordt elke maand een online onderzoek afgenomen onder jongeren tussen de 6 en 15 jaar (binnenkort ook in leeftijdsgroepen 16-21 en 15-25 jaar). Respondenten worden verkregen door banneradvertenties op inmiddels 25 websites met elk hun eigen specifieke interessegebied en een bereik van 4,3 miljoen kinderen (in leeftijdsgroep 6-15 jaar). Gemiddeld doen zo’n 5.000 – 15.000 kinderen mee aan het onderzoek (die daarvoor in ruil prijzen kunnen winnen).

Trends bij Kids en Jongeren

In de presentatie ging Fabienne in op de belangrijkste trends bij kids en jongeren:

Games

De populariteit van spelletjes op de computer en gameconsoles is de laatste jaren enorm toegenomen. Jongeren zijn hierbij de early adopters.

Zie ook:

Meerderheid kinderen speelt iedere dag games

Kinderen zijn te dik

De overgang van veel gamen naar obesitas is volgens Fabienne logisch. Uit onderzoeken blijkt dat met name het spelen van spelletjes en TV kijken de meest populaire tijdbesteding is van kinderen en dat vertaalt zich in een enorme toename van te dikke kinderen. In 1960 waren 4% van de Amerikaanse kinderen te dik, nu is dat maar liefst 16%.

Nieuwe techniek

Een overweldigende meerderheid van alle jongeren heeft de beschikking over een eigen laptop of computer en een mobiele telefoon. Het gemak waarmee kinderen en jongeren gebruik maken van allerlei nieuwe technieken om op de hoogte te blijven van voor hun belangrijke ontwikkelingen of dingen voor school, gaat het merendeel van de volwassenen te snel.

Zie ook:

Jongeren: ‘Radio groter dan internet’

Merendeel van de jongeren zijn niet heel gevoelig voor trends

Speciaal voor het congres heeft JuniorSenior aan 6.000 jongeren tussen de 6 en 15 jaar gevraagd wat ze vinden van trends en of ze zich daar ook door laten leiden. Opvallend is dat niet het geval is: jongeren zijn in het algemeen niet gevoelig voor trends aldus Fabienne.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!