Trial: Tryvertising experience voor Philips’ MSS

19 september 2007, 04:17

In dit MF artikel ‘5 trends voor 2007 volgens trendwatching.com’ staat de trysumer op nummer vier. Geen consumer, maar een trysumer die producten probeert en ervaart. Erik van Roekel schrijft in dit bericht (Opel doet aan tryvertising): ‘Om de consument over te halen jouw product te kopen, laat je deze eerst uitproberen. Je kunt daarbij denken aan de bekende gratis monsters van shampoo in tijdschriften.’

Crossmedia bureau Media Republic ontwikkelde in opdracht van Philips een ‘tryvertising experience’. Dat deden ze rondom het nieuwe scheersysteem van Philips, het Moisturizing shaving system (MSS). Media Republic meldde gisteren in een persbericht dat deze ‘experience’ tot en met december langs grote electronica retailers in Nederland zal toeren. Maar wat gaan ze eigenlijk doen?

Uit het persbericht: ‘In een futuristische setting met modellen in robot-outfit, waardoor een optimale high-tech experience wordt gecreëerd, kunnen mannen het MSS uitproberen. De experience vindt plaats op een ‘liquid floor’ van 50 m2. Zodra je een stap zet verplaatst het water zich en worden er kringen achtergelaten. Samen met de sprenkelende nevelinstallatie benadrukt dit het frisse MSS gevoel van scheren onder de douche.’

Aha, je moet dus wel je oude kleren aan trekken. In het persbericht vertelt CEO Bas Verhart van Media Republic over het hoe en waarom. ‘We hebben het thema van de Philips MSS campagne waarbij de vrouwelijke robots centraal staat doorvertaald met de creatie van deze trial experience. De robot is een verpersoonlijking van het nieuwe scheersysteem; verzorgend en technologisch. De Philips MSS is een product dat je echt zelf moet ervaren, dus is het een logische keuze dat we de consument opzoeken.’

Want mannen, die vinden ‘gladheid’ bij scheren nu eenmaal super belangrijk. En om die gladheid te benaderen heeft Media Republic dus een hele installatie uit de kast getrokken. Waarschijnlijk is het typisch iets van ‘daar had je bij moeten zijn.’ Want zelf heb ik er nog niet echt een beeld of gevoel bij. Vraag me daarom af, of er ook videomateriaal is. Niet op YouTube in ieder geval, ook niet op de site van Philips en Media Republic. Video’s of foto’s van de hele happening waren geloof ik voor de ‘experience’ wel slim geweest. Iemand?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Gijs

    Nou de reclame is wel op tv geweest, paar keer voorbij zien komen op discovery…


    19 september 2007 om 04:26
    Kjeld Kahn

    Ik heb het wel gezien op Utrecht Centraal Station. Ook kan ik je vertellen dat er een collega van mij overgegaan is tot verkoop van die shaver nadat hij hem daar heeft uitgeprobeerd. Dus als je het mij vraagt is het dus erg geslaagd.


    19 september 2007 om 05:39
    Annet

    Ik heb ze ook gezien op Utrecht Centraal. Ik kan me voorstellen dat wanneer die gebodypainte vrouwelijke lichamen over een man heen buigen, in het moment van scheren en geschoren te worden, de EUrogene zones behoorlijk worden gestimuleerd ;-P


    19 september 2007 om 05:46
    mgvandenbroek

    Kijk, dat is mooi. Ik bedoelde eigenlijk meer video’s en foto’s van de experience zelf. Op Utrecht Centraal, dus. Heeft er niet iemand zijn mobieltje getrokken? Zal toch wel.

    Zelf ben ik overigens een groot voorstander van snorren en baarden. 😉


    19 september 2007 om 05:57
    mgvandenbroek

    Mooi werk, Annet. Die site had ik even over het hoofd gezien…


    19 september 2007 om 06:15
    Jurjen de Vries

    Ik heb er zelf aan deelgenomen op Utrecht Centraal en mede gezien ik een nieuw scheersysteem nodig had ben ik overgegaan tot aanschaf van dit scheersysteem.

    Ik was echter niet tevreden over de informatie rondom de Tryvertising.

    – Het betreffende nat scheersysteem maakt gebruikt van Nivea for Men lotion welke je bijvult in het apparaat. Ik vroeg de promodame hoelang zo’n busje lotion gemiddeld meegaat. Ze zei dat er nog geen ervaring mee was, dus er geen antwoord op kon geven. Vreemd genoeg stond het antwoord wel in de flyer welke ik meekreeg. Als de promo dames niet eens een paar alineas tekst uit hun hoofd kunnen leren is dat wel spijtig.

    – Ik vroeg of er meerdere modellen van de getoonde reeks aanwezig waren. Ik ga meestal voor de meest luxe uitvoering, en gezien ik hiervoor ook een Philips had, weet ik dat er meerdere modellen in een bepaalde reeks zitten. De dame gaf daarop aan dat het dit het enige model was. Op de stand hadden ze ook nog de meest goedkope uitvoering, en er bleken in de flyer dus meerdere modellen te staan, waarvan de meest luxe uitvoering mij meer aansprak gezien deze de lotion automatisch bijvult ipv handmatig pompen. Het kost dan wel het dubbele, maar voor wat extras heb ik dat wel over. Jammer dat deze mogelijkheid a) niet bekend bij hun was b) niet geshowed werd.

    – De website. Er werden meerdere adressen gecommuniceerd. In de flyer staat http://www.philips.com/feeldifferent echter op een groot reclame sticker welke bij de stand in de hal hangt staat http://www.robotskin.com . Dit laatste adres kom je ook nergens meer tegen, ook niet op de Philips site en bij benadering van de site lijkt deze meer op de VS afgestemd te zijn.

    Tenslotte kun je ook nog naar http://www.philips.com gaan en dan consumentenproducten > scheerapparaten voor mannen aanklikken. Tot voor kort gaf de banner naar de artitec (duurste model, andere reeks, lijkt echter hetzelfde alleen dan droogscheren) een 404 error. Dit heb ik aan Philips gemaild, ze hebben het wel aangepast, maar geen enkele reactie gegeven, ook erg slordig.

    – Philips heeft een actie lopen in september / oktober waarbij je het apparaat 2 maanden mag uitproberen (niet goed, geld terug actie), dit wordt in de retail gecommuniceerd, echter op de tryvertising stand en websites niet. Gemiste kans lijkt mij.

    – De retail lijkt slecht geinformeerd. Toen ik het apparaat wou aanschaffen bij een winkel in de plaats (Utrecht) waar de tryvertising stond, werd deze verward met het droogscheren (Artitec) apparaat. De betreffende winkel is ‘Expert’, deze staat over het algemeen bekend om zijn uitgebreide kennis van producten.

    Kort samengevat denk ik dat de tryvertising nog het volgende te verbeteren heeft:

    – Basis kennis van zaken moet aanwezig zijn.

    – Alle modellen in de lijn/reeks die je promoot moeten ter demo aanwezig zijn.

    – Als je iets gratis mag proberen op een stand, en je hebt in de retail een flyer liggen dat je iets 2 maanden ‘niet goed geld terug’ mag uitproberen, combineer dat dan. Zorg dat de niet goed geld terug flyer ook op de stand ligt, zodat mensen meer getriggerd worden om tot aanschaf over te gaan. Je hebt op de stand tenslotte al de doelgroep die iets wilt proberen.

    – Zorg dat de overige communicatie in de retail en op de website goed op de tryvertising afgestemd is.


    19 september 2007 om 06:19
    Jurjen de Vries

    Als aanvulling op dit laatste bedenk ik me ook dat er op de website en retail niet verwezen is naar de tryvertising. Ook een gemiste kans.


    19 september 2007 om 06:22
    Annet

    @Jurjen

    In mijn eerdere beschrijving van de “feel and touch” van dit product ging ik ervanuit dat de promogirls net als de robotdame in de reclamespot de potentiele kopers ook daadwerkelijk zouden scheren. Maar dat was dus niet zo? Het lijkt me een essentieel element in een tryvertisingcampagne. Een beetje Jip en Janneke stampen in een plas en onder een douche lijkt me nogal kinderachtig.


    19 september 2007 om 06:47
    Jurjen de Vries

    @Annet , nee de robot dames zijn donkergrijs geschminkt en staan op een rond draaiend plateau poses te houden.

    De dames in Philips logo/kleur kleding uitstraling geven een korte uitleg over wat het apparaat kan en dan mag je het proberen. Eenmaal uitgeschoren komt er een robot dame op je afgelopen, voelt even aan je baardhaar groei zones en steekt een duim de lucht in, toont een glimlach op d’r gezicht en is weer weg.


    19 september 2007 om 10:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!