Tv is niet dood, maar moet wel naar de dokter
Eén van de vele intrigerende bijdragen in het boek ‘Eat Your Greens‘ is het artikel ‘Post Truth Telly’ van Tess Alps. Daarin weerlegt ze met veel cijfers de stelling dat tv dood is. Tess is de baas van Thinkbox, de Engelse versie van het Nederlandse Screenforce. Hun taak is de promotie van het medium televisie. Natuurlijk zeggen ze dat tv niet dood is. En ze hebben gelijk. Zelfs in de leeftijdsgroep 16 tot 34 verslaat tv (in kijktijd) nog altijd Facebook en YouTube.
Dit is één van de Thinkbox Killer Charts (op de Thinkbox-website kun je de hele set ‘Killer Charts’ downloaden), die zegt dat tv nog lang niet dood is. Ik ben het ermee eens. Het grootste deel van onze kijktijd gaat naar de tv in de huiskamer. Zelfs als je een hardcore millennial bent, is dat nog altijd het geval.
“Het grootste deel van onze kijktijd gaat naar de tv, zelfs als je een hardcore millennial bent”
Mark Ritson is ook gek op deze grafiek. Maar hij gelooft ook (net als Tess) dat al die ‘screenagers’ uit de middelste cirkel als bij toverslag zullen veranderen in ouderwetse ‘couch potatoes’, als ze maar eenmaal getrouwd zijn en net zo oud als Mark zelf.
Daar ben ik het niet mee eens. (Hoewel hij helemaal gelijk heeft als het over @GaryVee gaat natuurlijk)
Hier zie je wat SKO (Stichting KijkOnderzoek) en BARB (het Britse SKO) meten als ’tv totaal’, de kijktijd voor de beeldbuis voor verschillende leeftijdsgroepen in de periode 2007 tot en met 2017:
Als je niet van mijn leeftijd bent, of die van Mark Ritson, dan neemt je kijktijd behoorlijk af, of je nu in Nederland woont of in het Verenigd Koninkrijk.
In de volgende grafieken zie je dat in meer detail (en geïndexeerd, voor een groter dramatisch effect):
De kijktijd daalt snel. Degenen onder de 35 jaar hebben 25 tot 40 procent van hun kijktijd ingeleverd in de afgelopen vijf jaar. In 2013, in Nederland, keek iemand in de leeftijdsgroep 35-49 179 minuten tv, 1,6 keer zoveel als een 13-19jarige. In 2017 keken zij nog steeds een respectabele 165 minuten. Verschil is dat dat inmiddels 2,75 keer zoveel is als de kijktijd van iemand van 13-19. En die 13-19jarigen zitten over twintig jaar echt niet op de bank naast Mark Ritson. Ik kan het weten, want twintig jaar geleden maakte ik exact dezelfde grafieken voor de Nederlandse dagbladen.
“Ik ben ervan overtuigd dat de meeste campagnes niet zonder tv kunnen”
Is tv dood? Wis en waarachtig niet. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste campagnes vandaag niet zonder tv kunnen en dat dat nog vele jaren het geval zal zijn. Tv is niet dood. Maar het lekt wel. En hard. Dus het kan verstandig zijn om eens naar de dokter te gaan. Ik zou overigens Gary V niet aanbevelen.
Wie anno 2018 nog in die cijfers van SKO gelooft needs a wake up call, je kan echt statistisch beter een dobbelsteen gooien dan die cijfers als betrouwbaar zien. Ik als 25 jarige ken maar weinig leeftijdsgenootjes die nog voor de buis bivakkeren, dat zal misschien wat extreem zijn maar denk dat vooral enkele programma’s nog echt kijktijd trekken. Denk aan dingen als voetbal en de klassieke Robinson etc etc. Probleem is dat producenten/zenders zo enorm veel willen maken met lagere budgetten dat het meerendeel troep word met vooral veel BN’ers en semi BN’ers en t scoort gegarandeerd niet wat weer kijkers wegjaagt. Als omroepen weer echt leuke/interesanten dingen gaan maken zal de kijker kijken (vod of semi-live) en de adverteerder ook een goede plek hebben om zijn reclame te tonen. Maarja die zijn weer vanelkaar afhankelijk
Wat is dat? TV kijken? Ik kijk de afgelopen 28 jaar zo goed als nooit. Heb weliswaar twee tv’s thuis…mijn vrouw kijkt ’s avonds op de ene en de andere heeft nog niet eens een zender ingesteld, maar wordt als monitor gebruikt. Dus, ja, ik gebruik tv, maar al lang niet meer naar de idiote programma’s die er ingepompt worden.
@wouter
De betrouwbaarheid van de SKO kijkcijfers is niet zo slecht als je het nu doet voorkomen. Zeker cijfers die over het hele panel worden gemeten, zoals de kijkduur in het artikel, zijn statistisch betrouwbaar. Vraag is wel of ze ook valide zijn, met andere woorden, of de deelnemers in het panel zich altijd keurig afmelden als ze even niet kijken. ik denk eigenlijk dat dat niet altijd het geval is, en dat dat effect sterker is voor de jongere kijkers in het panel. Dan zou de afname in tv kijktijd dus nog wat sterker kunnen zijn dan gemeten.
@wouter en @jack
Je eigen kijkgedrag is niet altijd een goede maat voor het kijkgedrag in het algemeen. Ik haal ook niet de kijktijd die bij mijn leeftijd past.
Er zijn meer redenen waarom de tv kijktijd terugloopt. De grotere beschikbaarheid van mobiele devices, zoals laptops, tablets en telefoons (waarop overigens ook nog tijd aan tv kijken wordt besteed), de populariteit van Netflix en HBO, reclamemijdingsgedrag, de tijd die we kwijt zijn aan ‘nieuwe media’ als social media en aan gamen, en wellicht ook de kwaliteit van de programmering.
Kijk voor nog meer data over uitzendtijd en tv reclames die af aan het nemen zijn op spotview.nl
Daar worden alle tv reclames realtime gemonitord, ook hier is een flinke afname te zien.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!