Twee op drie Nederlanders wantrouwt influencers die reclame maken
Twee op de drie Nederlanders wantrouwt een influencer die ergens reclame voor maakt; slechts vijf procent vindt reclame-makende influencers geloofwaardig.
Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat we onder zo’n 1000 Nederlanders hebben uitgevoerd. Opvallend is dat jonge vrouwen (18 tot 35 jaar) zich vaker laten verleiden door influencers en dat maar een op de drie Nederlanders het verschil tussen een betaalde en niet-betaalde post herkent. In dit artikel ga ik dieper in op deze onderzoeksresultaten.
Reclame niet als zodanig herkend
Influencers die reclame maken voor een organisatie hebben de afgelopen jaren te maken gekregen met steeds meer wetgeving. Zo moeten ze duidelijk maken dat ze door een organisatie betaald worden om iets te posten. Dat moet ervoor zorgen dat het voor hun volgers duidelijk is dat ze niet te maken hebben met een vlogger of make-up artiest die oprecht enthousiast over een nieuw product is, maar dat het om betaalde reclame gaat.
Wie dacht dat er tussen droom en daad alleen maar wetten in de weg staan, komt ook deze keer bedrogen uit. Het blijkt voor veel mensen namelijk lastig om het verschil tussen een betaalde of (bij gebrek aan een beter woord) authentiek bericht te herkennen. Slechts een op de drie Nederlanders zegt het niet lastig te vinden om het verschil te herkennen tussen een betaalde en niet-betaalde post. Jonge vrouwen (18-35 jaar) herkennen #samenwerking #paid #spon veel vaker dan anderen; ongeveer de helft van hen heeft een betaalde post in de smiezen.
“Jonge vrouwen (18-35 jaar) herkennen #samenwerking #paid #spon veel vaker dan anderen; ongeveer de helft van hen heeft een betaalde post in de smiezen.”
Jonge vrouwen vaker verleid door influencers
Dat brengt ons op een ander opvallend resultaat. Jonge vrouwen herkennen niet alleen vaker een betaald bericht, maar ze worden ook vaker verleid door influencers om een aankoop te doen. Ongeveer 20 procent van de vrouwen tot 35 zegt sneller een product te kopen als een influencer er reclame voor maakt. Ter vergelijking: slechts 6 procent van de Nederlanders zegt gevoelig te zijn voor influencer-reclame.
Welke producten hebben kans van slagen bij deze doelgroep? Met name cosmeticaproducten blijken door middel van influencers aan de man (of beter gezegd: vrouw) gebracht te kunnen worden. 36 procent van de jonge vrouwen heeft met plezier een cosmeticaproduct gebruikt dat ze leerde kennen dankzij een influencer. Daarmee is cosmetica een stuk populairder dan kleding. Zo’n 20 procent van de jonge vrouwen heeft kleding met plezier gedragen, nadat ze het door een influencer leerde kennen. Kledingmerken hebben dus ook profijt van influencer-campagnes.
Vertrouwen niet groot
Opmerkelijk is dat het vertrouwen in de reclame-makende influencers niet heel groot is. Twee op de drie Nederlanders heeft geen vertrouwen in een influencer die ergens reclame voor maakt. Slechts vijf procent van de Nederlanders noemt het geloofwaardig als een influencer een bericht plaatst om een product aan te prijzen.
Ook jonge vrouwen blijken influencers niet heel geloofwaardig te vinden; zestig procent noemt influencer-reclame ongeloofwaardig. Waarom ze zich dan toch laten verleiden door influencers om een nieuw product te proberen? Misschien is de mens niet zo rationeel als hij (of zij) graag gelooft.
Dat betekent niet dat influencers geen geloofwaardigheidsprobleem hebben (dat is weldegelijk een, ahum, uitdaging). Dit onderzoek wijst cosmeticamerken er in elk geval op dat gebrek aan geloofwaardigheidsprobleem van influencers niet betekent dat ze moeten stoppen met het adverteren van hun producten bij vrouwen tot 35.