Twitter is jouw real-time sportkameraad
De sportzomer is nog in volle gang en ondertussen zijn we ons ook alweer aan het voorbereiden op de Olympische Spelen in Rio. Dé kans om de sportzomer toch nog een oranje tintje te geven. Ondanks dat Rio zo’n twaalf uur vliegen is, kunnen wij de Olympische Spelen misschien wel dichterbij dan ooit beleven. Dankzij sociale media maken wij samen met de sporters de spieren los en duiken we na afloop samen met Usain Bolt in een bad ijs om de spieren te herstellen.
In dit artikel lees je meer over Twitter als ultiem sport interestchannel met een aantal interessante voorbeelden en we geven je tips over hoe je als merk de sportconversatie kan claimen deze zomer. Als extraatje vind je achteraan nog een lijst met de usernames van een aantal Nederlandse Olympiërs.
Breaking news via Twitter
Twitter en sport zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Elke zomer wordt dit weer bevestigd tijdens de grote toernooien, maar zeker ook tijdens de transferperiode in het voetbal. Fans zitten dagenlang #’s af te struinen naar de laatste geruchten. En niet alleen de fans, ook de nieuwssites halen tegenwoordig hun breaking news steeds vaker van Twitter. Zoals in dit voorbeeld waar bekend werd dat Tonny Vilhena zijn contract had verlengd bij Feyenoord:
Twitter is een echt interestchannel. Sportfans over de hele wereld gaan naar Twitter om het laatste nieuws te ontdekken, om het gesprek aan te gaan met hun sporthelden en om de laatste trends te ontdekken rondom sport events. Volgens Twitter gebruikt 50 procent van alle Nederlandse sport enthousiastelingen Twitter terwijl ze een wedstrijd kijken.
Twitter breekt record op record
Tijdens #TDF2015 werden er in totaal 4,5 miljoen Tweets gestuurd, dit aantal groeit elk jaar met zo’n 20 procent. Ook nu tijdens #EURO2016 zijn er vanaf het begin van het EK al meer dan 44 miljoen Tweets wereldwijd verstuurd, met als voorlopig hoogtepunt 135.000 Tweets per minuut.
Wanneer we kijken naar de Olympische Spelen van 2012 ten opzichte van 2016 kunnen we een explosieve groei verwachten. In totaal werden er meer dan 150 miljoen Tweets gestuurd tijdens de Spelen van London. Alleen al tijdens de openingsceremonie waren er 9,66 miljoen verstuurde Tweets. Alleen het woord “gold” werd al in meer dan 9,86 miljoen Tweets genoemd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat twee jaar later tijdens de Winterspelen 97 procent van alle Nederlandse Olympiërs actief was op Twitter. In datzelfde jaar, tijdens het WK in Rio, werd de kracht van Twitter en live sport extra duidelijk met meer dan 672 miljoen verstuurde Tweets.
De kans is aanwezig dat we tijdens deze editie over de miljard Tweets gaan. In 2015 werden er namelijk alleen al meer dan dertig miljoen Tweets verstuurd met het oog op Rio!
Tweets werden al steeds vaker geplaatst met een visual, maar we zien dat dit nu verschuift naar GIF en Video. Waarbij het eerst alleen 140 tekens was, geeft het nu met al de videoproducten alle ruimte om de emotie van sport weer te geven. Zoals met Vine en Periscope, waarmee het steeds eenvoudiger wordt om de content door te zetten in je newsfeed.
Dit jaar zal voor het eerst Periscope ingezet worden tijdens de Spelen. Iedere sporter of sportorganisatie heeft tegenwoordig wel één of meerdere accounts waarmee hij/zij de fanbase bedient. Zo vinden er regelmatig Q&A’s plaats of worden de fans meegenomen tijdens trainingen. Zo nam @BelRedDevils het afgelopen EK de fans al mee het veld op tijdens de warming up.
LIVE op #Periscope: Warming-up ! #hunbel #tousenfrance #EURO2016 https://t.co/PNHIf17vnl
— BelgianRedDevils (@BelRedDevils) 26 juni 2016
Wakker worden met Estavana?
De volgers van @TeamNltweets worden tegenwoordig wakker met Estavana Polman, lunchen met Alexander Brouwer en sluiten de dag af met Joeri Verlinden.
Elke dag krijgt een nieuwe olympiër het beheer over het @TeamNL account. Er is een vast patroon te zien, met bijvoorbeeld elke dag een ochtendfoto van de sporter in bed. Er worden gemiddeld zo’n vijf Tweets per dag verstuurd die met name bestaan uit foto’s en korte video’s.
Het account is van 3.604 volgers in maart naar 9.582 volgers in juni gegaan. Zo langzaamaan beginnen de Olympische Spelen dus steeds meer te leven onder de Twitter gebruikers. De campagne valt samen met het nieuwe community platform en vernieuwde merkidentiteit. Via www.teamnl.org volg je de olympiers op de voet.
Twitter tijdens Euro 2016
Het EK in Frankrijk is, na de Olympische Spelen en het WK, het derde grootste sportevenement ter wereld en is met @EURO2016 actief op vijf verschillende platformen. De organisatie geeft echter duidelijk de voorkeur aan het Twitteraccount. Ze maken goed gebruik van de verschillende mogelijkheden met Twitter, zoals polls, GIFS, video’s, Periscope en Twitter Moments. Daarnaast zijn er speciaal voor het EK emoji’s gecreëerd door Twitter:
REVEALED: The official #EURO2016 emojis for every competing nation! pic.twitter.com/OAqHjVugc6
— UEFA EURO 2016 (@UEFAEURO) 8 juni 2016
Met behulp van influencers als Joe Charman wordt speciale content gecreëerd voor het account. Zoals deze Vine met de EK Bal:
Opwarmen richting Rio
Volg de Olympische vlam tijdens zijn reis over de wereld richting Rio. Dagelijks praat de vlam met de atleten die hem meenemen, blikt hij vooruit op zijn toekomstige bestemmingen en laat hij met foto’s, video’s en Periscopestreams zijn uitzicht zien. Op het moment van schrijven heeft de vlam al meer dan 35.000 volgers en al 900 Tweets verstuurd.
After spending years in the darkness I can’t wait to see the light of day again. Almost time to return ☀️
— Olympic Flame (@OlympicFlame) 21 april 2016
Claim de sportconversatie op Twitter
Twitter omschrijft zelf vier manieren voor merken om de sportconversatie deze zomer te ownen op Twitter:
1. Videocontent: de Twittertimeline wordt steeds visueler, deel een video en val op!
2. Amplify/Whitelisting: plaats sportgerelateerd livecontent en koppel hier een sponsor aan. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Tweets van SBS6 tijdens de Champions League wedstrijden afgelopen seizoen.
Euh, het heet dus voetbal Ronaldo. Geen handbal… #REAMAN #socialreplay #metbeidehandendegoalin https://t.co/GdXhJbnh6h
— SBS6 (@SBS6) 4 mei 2016
3. Periscope: geef je fans een kijkje in de keuken, zoals het voorbeeld hierboven van @BelRedDevils.
4. Connect zelf met de fans: laat de fans reageren op vragen die binnen komen via Twitter of live via Periscope.
Who to follow?
Sport en Twitter gaan dus erg goed samen, maar hoe meng ik mezelf in al deze sportconversaties? Wie moet ik volgen? In navolging van de lijst van SportsPro, een lijst met best te vermarkten sporters voor de komende drie jaar, heb ik een eigen lijstje samengesteld bestaande uit de Nederlandse Olympiërs die zich al gekwalificeerd hebben voor #Rio. De leukste volgens ons zijn Dafne Schippers, Churandy Martina, Alexander Brouwer & Robert Meeuwsen en Dorian Rijsselberghe. De volledige lijst vind je hieronder:
- Nadine Broersen
- Susan Kuijken
- Eelco Sintnicolaas
- Laura Smulders
- Niek Kimmann
- Reinder Nummerdor
- Marleen van Iersel
- Jelle van Gorkom
- Nouchka Fontijn
- Estavana Polman
- Sanne van Olphen
- Tess Wester
- Jaap Stockman
- Jeroen Hertzberger
- Robert van der Horst
- Ellen Hoog
- Naomi van As
- Eva de Goede
- Marhinde Verkerk
- Henk Grol
- Bas Verwijlen
- Kiki Bertens
- Tom Dumoulin
- Marianne Vos
- Steven Kruiswijk
- Joeri Verlinden
- Sharon van Rouwendaal
- Epke Zonderland
Natuurlijk zijn er nog veel meer Nederlandse Olympiërs die zeker de moeite waard zijn om deze zomer in de gaten te houden op Twitter. Alle (nu al) gekwalificeerden vind je terug op de site van TeamNL. Nog meer mensen? Laat het ons weten in de comments.