Twylah Your Personal Brand Page on Twitter

16 mei 2012, 19:35

Nederland kent 5,2 miljoen geregistreerde twitteraccounts waarvan er ongeveer 1,3 miljoen actief zijn zo bleek begin april. Met zijn allen delen we lief en leed in 140 karakters. En ook zakelijk zetten we Twitter steeds vaker in. Helaas volgen de tweets zich razendsnel op en is de gedeelde content weer vaak snel van de radar verdwenen. Zonde want sommige tweets zijn pareltjes, die wel meer aandacht zouden mogen krijgen. Met de komst van Twylah kon dit weleens gaan veranderen.

Een voorbeeld.

Marco Derksen en ik hebben in de loop der jaren de gewoonte ontwikkeld 's ochtends onze rss-feeds door te nemen en interessante artikelen in een aantal tweets te delen. Die tweets zijn gekoppeld via de hashtag #mcs en worden automatisch doorgezet naar het @marketingfacts account. Dat setje tweets is onze persoonlijke filtering van interessant nieuws en wordt gewaardeerd gezien de reacties, retweets en favorieten. Als je echter 1,5 uur later onze twitterstream langsloopt heb je moeite de tweets te vinden. Ik heb altijd gevoel gehad dat de branding van die door ons gefilterde content maar ook andere tweets beter zou kunnen. Een persoonlijk voorbeeld, maar ik denk dat iedereen wel het gevoel kent, dat je sommige van je tweets wel wat meer aandacht zou willen bieden.

Personal brand pages

Hieraan gerelateerd mis ik op twitter ook een brand page. Je opent een twitterpage van iemand en wilt een gevoel krijgen met wie je te maken hebt. Bio, avatar en tweets geven je weliswaar een indruk maar snel een goed beeld krijgen is lastig of je moet veel tweets doorlezen en eventueel klikken op aangeboden links. Als expert in bepaalde gebieden wil jezelf branden ook op twitter, maar de huidige twitterpage kent zijn beperkingen op dit vlak. Twitter is zelf bezig met Enhanced Profile Pages maar die zijn op dit moment enkel nog beschikbaar voor een selectief gezelschap adverteerders, dus dat biedt ook nog niet veel soelaas.

Deze week kwam ik via dit artikel van Jeff Bullas echter in aanraking met Twylah en heb het gevoel dat het een interessante twittertool is die een gat opvult. Robert Scoble sprak met Twylah founder Eric Kim:

Twylah creëert personal branded sites naar onderwerp ingedeeld en opgezet rondom jouw tweets. De site straalt geheel jouw brand uit en de tweets worden op een visueel aantrekkelijke manier aangeboden. Alle tweets worden in soort van mini blogs per onderwerp gegroepeerd met de mogelijkheid om te replyen. De getoonde tweets zijn embedded en een reply is meteen een reply op twitter.

Your Personal Brandpage.

Bezoek de Twylah pagina van iemand en je krijgt in één oogopslag een prima indruk van de persoon, binnen welke clusters zijn/haar tweets vallen en de aard van de content die hij op twitter deelt. Zie bijvoorbeeld de Twylah sites van Robert Scoble of Kevin Rose. En natuurlijk worden al die tweeps ook weer keurig ingedeeld naar verschillende onderwerpen zoals Tech, Startups of Politici. Deels vergelijkbaar met de Nederlandse Twittergids maar dan net even wat anders en (maar da's mijn mening) aantrekkelijker.

Twylah Erik van Roekel

Aardige is dat Twylah ook de mogelijkheid heeft om (zoals ze het zelf noemen) Powertweets te versturen. Dit zijn tweets die naar het platform van Twylah gaan en daar de url die je wilde delen toont.

En daar zit ook meteen een nadeel. De lezer van je tweet klikte normaal direct door naar de URL waar de content stond die jij interessant vond en deelde in de tweet. Nu komt de (power)tweet in eerste instantie uit op Twylah met daar een deel van de content opgehaald. Is de content dan nog steeds interessant dan moet er nogmaals doorgeklikt worden om op de desbetreffende site uit te komen. Da's één klik extra en dat kan wel een verschil maken.

Daarnaast zou een contenteigenaar kunnen roepen dat zijn content wordt gekopieerd naar ander platform. Technisch klopt dat maar de mate waarin dit gebeurd is wel van het niveau preview. Als je op Facebook een link deelt wordt ook een deel van de content opgehaald, daarmee wordt de link als het ware aangekleed en dat helpt weer de clickratio van de link te vergroten. Twylah doet e.e.a. op vergelijkbare wijze.

SEO

Jeroen van der Schenk schreef eerder een artikel over Twylah ontdekte ik vlak na de eerste publicatie dankzij tweet van Kim van Velzen. Jeroen gaat in op de mogelijkheid om je Twylah pagina te koppelen aan je eigen domein en via een subdomein te ontsluiten. Die mogeijkheid heeft namelijk interessante gevolgen op vlak van zoekmachine optimalisatie. Meer details in Jeroen zijn artikel.

Overname kandidaat?

Overall ben ik echter enthousiast over Twylah en ga ik komende dagen eens wat dingen verder testen. Heb het gevoel dat op termijn deze opzet deels weleens door twitter zou kunnen worden overgenomen al dan niet via letterlijk overname van Twylah. Mocht je interesse hebben, Twylah werkt momenteel met invites maar die kreeg ik gisteren redelijk rap. Mijn personal branded Twylah page staat inmiddels online.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!