Uitgelezen: E-mailmarketing in 60 minuten

23 mei 2013, 12:59

Over e-mailmarketing en het bla-huh-ja-filter

Onlangs ben ik gestart met mijn nieuwe baan bij Mexx als e-mailmarketeer. Ongeveer tegelijkertijd lag het boek ‘E-mailmarketing in 60 minuten’ van Jordie van Rijn in mijn brievenbus. Ook al heb ik inmiddels al wat ervaring in e-mailmarketing, dit leek me een mooie kans om mijn e-mailmarketingkennis nog even snel op te frissen.

Over Jordie

Jordie van Rijn is e-mailmarketing consultant voor grote en kleine bedrijven. Daarnaast is hij een ware evangelist als het over e-mailmarketing gaat. Zowel op zijn website Emailmonday.com als via zijn Twitter-account geeft hij de laatste updates over e-mailmarketing. Alsof dat niet genoeg is schrijft hij ook nog eens blogs en columns over het onderwerp, onder andere op M!.

60 minuten

Dit boekje is er één uit de serie 'Digitale trends en tools in 60 minuten'. Een serie waarin verschillende soorten online marketing uitgelicht worden voor mensen met weinig tijd, maar veel ambities. De naam maakte mij in eerste instantie een beetje bang: wie beheerst e-mailmarketing tenslotte in 60 minuten?

SOLVE

Hiervan ben ik snel teruggekomen naarmate ik het boek door begon te nemen. Het boek is heel toegankelijk geschreven voor e-mailmarketeers van verschillende niveaus. Natuurlijk leer je niet het hele vak in een uur, maar Jordie heeft basiszaken afgewisseld met wat meer gecompliceerde materie. Bij dit laatste moet je bijvoorbeeld denken aan het uitzoeken van de waarde van een nieuwsbriefinschrijver die je kunt berekenen aan de hand van SOLVE. Met een rekensom die je in een paar stappen kunt doorlopen, hang je binnen no time euro’s aan een inschrijver en kun je zelf ook weer diepere conclusies trekken. Iets waar veel managers op zitten te wachten. SOLVE heeft zelfs een copyright gekregen.

Bla! Huh? Ja..

Dit geldt vast ook voor zijn ‘bla-huh-ja-filter’. Dit filter is minder complex, maar een grappige noot in het boek. Kort gezegd is het bla-huh-ja-filter een mentaal filter dat mensen hebben ontwikkeld om ze te doen afhaken van een e-mail. Het gaat om 3 soorten problemen:

  1. Te lange teksten (bla!),

  2. Onduidelijkheid (huh?),

  3. Onbetrouwbaarheid (jaja..)

In het boek kun je vinden hoe je dit kunt voorkomen. Daarnaast staan er nog veel meer tips en tricks om je e-mail een goed converterend design te geven en dit helemaal door te testen.

Ik zou geen goede blogger zijn als ik niets aan te merken had op dit boek. Als ik een kritisch puntje mag plaatsen zou dat over de laatste hoofdstukken zijn. Over e-mail & social media en over EDM’s (event driven e-mail) is weinig te lezen. Ik denk dat de 60 minuten toen toch écht voorbij waren. Wellicht een idee voor een vervolg.

Verder is dit boek een must have voor zowel bedrijven die nog in de kinderschoenen staan met hun e-mailmarketing als voor de meer ervaren e-mailmarketeers. Alle stappen die je moet nemen om op te starten staan beschreven, complexere modellen die je later nodig kunt hebben, zijn duidelijk en schematisch weergegeven en je kunt extra praktijkcases downloaden. Zeker de moeite waard.

Titel: E-mailmarketing in 60 minuten

Schrijver: Jordie van Rijn

Uitgeverij: Haystack

Prijs: €12,50

O.a. verkrijgbaar via Managementboek.nl

Rianne Bartels
E-mailmarketeer bij 100% EMAIL

Rianne is e-mailmarketeer voor 100% EMAIL. Met een team van professionals houden wij ons bezig met alles rond e-mailmarketing voor verschillende mooie merken. Denk hierbij aan: responsive designs, de bouw van e-mail templates, het schrijven van copy, A/B en multivariate testen, koppelingen leggen tussen databases, het opzetten van campagnes en nog veel meer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!