Uitgelezen: Facebook voor ondernemers

21 juli 2014, 12:00

Duim omhoog voor het boek van Corinne Keijzer

In januari kwam het e-boek ‘Facebook voor ondernemers‘ uit (en in april de paperback-versie) door Corinne Keijzer. Een boek dat je in 90 minuten uit zou kunnen lezen en dat stap voor stap uitlegt hoe je een zakelijke Facebookpagina opzet. Ik nam het boek onder de loep en dit vind ik er van.

Commerciële timeline-druk

Als marketeer ben ik niet overdreven ‘social’, maar stiekem besteed ik er als gebruiker toch flink wat uren aan per week. Regelmatig de timelines checken, het is met je smartphone een handeling van niks. Die lage drempel en nieuwsgierigheid winnen het vaak. Dus verstuur ik regelmatig een tweet waar ik toch altijd wel even goed over nadenk en kijk ik regelmatig op LinkedIn, hoewel ik daar vooral een passieve gebruiker ben die het nog steeds teveel als digitale kaartenbak gebruikt.

Ook heb ik inmiddels een Google+-account, maar eigenlijk doe ik daar niets of nauwelijks mee. Facebook is een heel ander verhaal. Dat is een dagelijks patroon. Zelfs mijn dochters van 10 en 8 zeggen dat papa verslaafd is aan zijn iPhone. Oppassen dus. Als regelmatige gebruiker is me wel opgevallen dat die timeline van Facebook de laatste jaren flink is veranderd. Sowieso zijn de commerciële uitingen veel dominanter dan een tijd terug. Mijn ‘oude’ reclamehart begrijpt dat, mijn gebruikersoog is daar niet altijd even blij mee.

Toch vind ik dat Facebook er steeds beter de balans in vindt. De voorgestelde berichten die ik krijg voorgeschoteld vind ik zelden irritant en zijn vaak (zeker niet altijd) relevant te noemen, dan wel min of meer in mijn interessesfeer. Het scrollen van rechts naar links zorgt ervoor dat je zelf de handeling moet verrichten om alle voorgestelde berichten te kunnen zien. Prima. Niet te aanwezig, maar verleidelijk genoeg (voor mij althans) omdat regelmatig te doen.

Gedetailleerd overzicht

Als kleine ondernemer met nota bene een b2b-marketingbureau wilde ik me nu wel eens verdiepen in de wereld achter die voorgestelde berichten en andere commerciële uitingen. Bij het lezen van het boek ‘Fackebook voor ondernemers’ van Corinne Keijzer krijg je een zeer gedetailleerd beeld van de uiteenlopende mogelijkheden.

Dat is wat direct opvalt aan het boek: geen menu-optie lijkt te worden overgeslagen. Wel jammer dat de getoonde illustraties van al die menu-opties soms een vergrootglas nodig hebben om ze fatsoenlijk te kunnen lezen. En dat schrijf ik als iemand die het nog steeds zonder leesbril af kan.

Voor elke ondernemer snel toepasbaar

In begrijpelijke taal neemt Keijzer je mee van het maken van een eigen (zakelijke) pagina naar het creëren van bereik, het omgaan met klachten (webcare), Facebook marketing, adverteren op Facebook tot hoe je ook in praktische zin alles instelt en monitort met behulp van het administratiepanel.

Het boek is kortom praktisch en logisch ingedeeld. Het begint met de basale Facebookmogelijkheden om een persoonlijke of zakelijke pagina aan te maken. Hoewel veel tips voor mij als marketeer misschien voor de hand liggend zijn (zorg voor een goede foto, sterke kopregel, denk na vanuit je doelgroep, etcetera) vind ik het vanuit de doelgroep ZZP-er/kleine ondernemer bekeken een zorgvuldige opsomming van de punten waar je rekening mee moet houden. Ook vooral wat je niet moet doen.

Het boek in 90 minuten doorlezen (wat de kaft suggereert) lukt de snelle lezer misschien net, maar wil je de diverse stappen voor een Facebookpagina doorlopen, uitvoeren en combineren met je eerste marketingacties, trek er dan maar rustig een veelvoud van tijd voor uit. Zoals Keijezer zelf onder het hoofdstuk over adverteren uitlegt, is het ook een kwestie van vallen en opstaan. Experimenteren. Waarbij Facebook zelf je met de statistieken en tools wel flink ondersteunt overigens. Een hele wereld aan advertentiemogelijkheden.

Facebook voor b2c en b2b

Terecht stelt de auteur dat elke zakelijke beslisser ook een consument is en dat vanuit die gedachte, zeker voor kleinere b2b-bedrijven, Facebook een effectief marketinginstrument is. Met de aansprekende voorbeelden levert ze het bewijs. Ook blijkt dat als je groot en bekend bent, je niet automatisch op veel succes hoeft te rekenen. Slimme creativiteit, vooral niet alleen maar zenden en zeker geen ‘like & win-acties’, maar juist wel zorgen voor goede interactie, zijn zo wat van die sleutels tot succes. Want Facebook is onverbiddelijk in de afrekening van spammers en slechte content. Dat is maar goed ook.

Dan is het wel zo handig als je goed beslagen ten ijs komt. Wat dat betreft is het boek ‘Facebook voor ondernemers’ een aanrader met na elk hoofdstuk een praktische opsomming van de belangrijkste zaken.

Kortom, ‘Facebook voor ondernemers’ is een heel compleet, gedetailleerd overzicht voorzien van voorbeelden, tips en trucs. Duim omhoog!

B2B marketing is een geweldig vak. Als dienstverlenende marketeer en als examinator NIMA B Business Marketing heb ik veel keukens van binnen gezien. Daardoor weet ik dat elke product-/marktcombinatie anders is. Uiteindelijk gaat het om het resultaat en dat is ook wat mij drijft. Elke dag ;)

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!