De ultieme beginners-handleiding voor Instagram Stories

De ultieme beginners-handleiding voor Instagram Stories
, Instagramcreative.nl

Met meer dan 300 miljoen dagelijkse actieve gebruikers die kijken naar Instagram Stories, mag het geen verrassing zijn dat influencers en contentmanagers het maximale uit dit platform willen halen. Voor velen lijkt het alleen te tijdrovend of kostbaar om dit echt goed te doen. Voor wie nog veel kansen laat liggen op Instagram hebben we deze complete, allesomvattende handleiding voor het ulieme gebruik van Stories.

Instagram Stories heeft de manier veranderd waarop we Instagram gebruiken, waardoor het platform meer is geworden dan het online fotoalbum dat het ooit was. Instagram Stories was in eerste instantie een kopie van de populaire Snapchat-functie en won daarna nog meer aan populariteit met de lancering van de stickers. Als bedrijf kan Instagram Stories ingezet worden als een manier om loyale aanhangers verbonden te houden, terwijl je content vrij bereikbaar blijft voor nieuwe kijkers. Een paar cijfers:

  1. Instagram heeft meer dan 1 miljard (met negen nullen) actieve gebruikers per maand. Iedere dag gebruiken 500 miljoen mensen Instagram Stories. In 2017 waren dit er slechts 300 miljoen, in 2018 400 miljoen en nu dus 500 miljoen. Hoeveel zouden dit er zijn in 2020?
  2. 15-25 Procent van deze 500 miljoen gebruikers 'swipen' bij Stories van een merk of bedrijf omhoog, om meer informatie te zien
  3. Een derde van de meeste bekeken Stories is van bedrijven (stel je voor dat je slechts een percentage mee kan pakken, hoeveel views zijn dat er dan niet?)
  4. 36 Procent van alle bedrijven posten Stories als onderdeel van hun marketingstrategie
  5. 59 Procent van bedrijven linken hun Instagram Stories naar hun Shopping-page.

Deze cijfers geven een indruk hoeveel bedrijven Stories inzetten en hoeveel mensen Instagram Stories bekijken. Verschillende onderzoeken laten weten dat de meest bekeken Instagram Stories door bedrijven worden geproduceerd.

Hoe gebruik je Instagram Stories?

Instagram Stories is een aantrekkelijk kanaal dat erg geschikt is voor mobiel gebruik. De tijdelijke vorm verlaagt risico's en maakt de ervaring plezierig. Dankzij Stories kunnen merken beter hun leuke kant laten zien aan klanten. Stories zijn slechts tijdelijk, maar er gaat wel veel tijd zitten in het creëren van de perfecte Instagram Story. Brainstormen en je inhoud vóór de tijd al klaar hebben kan bijdragen aan het hele proces en helpen bij het creëren van iets extra moois voor je kijkers.

"Dankzij Stories kunnen merken beter hun leuke kant laten zien aan klanten"

Instagram biedt veel nieuwe functies die je aan je bericht kunt toevoegen, en spoort je aan om inhoud te maken in de aanwezige editor. Content die ergens anders is gemaakt, kan trouwens ook makkelijk worden geüpload.

Standaard Instagramposts zijn vierkant, maar Stories staan in een verticale stand. De grootte van dit frame is 1080 x 1920 pixels. Je afbeeldingen en video's moeten hierop worden aangepast. Instagram heeft een update uitgebracht waarmee je het formaat van je afbeeldingen en video's kunt wijzigen. Knijp met twee vingers op je telefoonscherm om het formaat van afbeeldingen of video's te wijzigen. Als je afbeeldingen of video's van je camerarol wilt toevoegen, veeg je omhoog in de cameraweergave in Stories.

Sommige functies worden mogelijk niet weergegeven wanneer je geen zakelijk Instagram-account hebt.

Hoe plaats ik een story?

Optie 1:

  1. Open de Instagram-app
  2. Klik op de pagina van je Instagram-account op je profielfoto
  3. Nu kun je kiezen welk format je wilt: Tekst, Live, Normaal, Boomerang, Muziek, Focus, Superzoom en Rewind
  4. Klik op de kleine witte cirkel onderaan om een foto te maken, houd de knop in om een video te maken

Optie 2:

  1. Open de Instagram-app
  2. Ga naar de homepage en veeg naar rechts of klik op het camera-icoon links bovenin
  3. Nu kan je kiezen welk format je wilt: Tekst, Live, Normaal, Boomerang, Muziek, Focus, Superzoom en Rewind
  4. Klik op de kleine witte cirkel onderaan om een foto te maken, houd de knop in om een video te maken

Neem inhoud op in de verticale vorm met afmetingen 1080 x 1920 pixels. De beeldverhouding van de video is 9:16 en de lengte kan variëren van ergens tussen één seconde en 15 seconden. Instagram dringt aan op verticale inhoud, gebruikers op het platform zijn dit namelijk gewend.

Mediaformat selecteren

Content maken voor Stories kan heel snel. Wat het verschil maakt, is hoe je je content maakt. Er zijn veel elementen die je in je story kunt verwerken. Bewerk je afbeeldingen of video's met behulp van verschillende apps of software voordat je ze uploadt op Instagram Stories. Neem een ​​aantal clips op en bewerk tegelijk. En onthoud dat je op Instagram alleen maar video’s van maximaal 15 seconden kan posten. Anders worden ze afgekapt.

Iets wat je vaak zult zien veranderen, zijn de mediaformaten die Instagram Stories toestaat. Het platform wordt voortdurend bijgewerkt en geupdate om creatievere en meer unieke inhoud mogelijk te maken. Momenteel zijn de opties voor media op Instagram Stories:

Tekst: Hiermee kunnen gebruikers gepersonaliseerde berichten maken die ze op een creatieve manier kunnen weergeven. Er zijn vier verschillende lettertypen om uit te kiezen (typemachine, modern, sterk, neon). Die allemaal hun eigen diversiteit aan kleuren en patronen hebben.
Live: Wil je laten zien wat je op dit moment doet? Met de live-functie kun je Instagram Live-video's maken om een ​​echt persoonlijk perspectief te bieden aan je volgers. Bovendien kunnen live video's niet opnieuw worden afgespeeld en zullen ze dus verdwijnen.
Normaal: Deze instelling is voor het uploaden van een eenvoudige foto of video (tot 15 seconden lang) om te delen met je volgers.
Boomerang: Geeft de mogelijkheid om een GIF te maken.
Muziek: Gooi je favoriete 15 seconden van elk nummer op Spotify in je story voor een creatieve mix.
Focus: Zacht vervaagde achtergronden zorgen ervoor dat het belangrijkste onderwerp in de post opvalt en scherp blijft.
Superzoom: Creëert een dramatische zoomlens.
Rewind: Laat video's achteruit afspelen, waardoor je interessante video’s kan maken.

Heb je ooit adembenemende foto's of video's gemaakt, maar heb je geen bereik of wifi om ze meteen aan Instagram Stories toe te voegen? Geen probleem, je kunt namelijk content vanaf je filmrol toevoegen die in de afgelopen 24 uur is gemaakt. Er zijn twee manieren om inhoud van je camerarol te uploaden:

Optie 1: In Instagram Stories staat naast het bliksempictogram (Flash) een miniatuurweergave van de meest recente foto of video van je filmrol. Klik op de miniatuur om toegang te krijgen tot je camerarol.

Optie 2: Veeg in Instagram Stories omhoog of omlaag vegen om je filmrol tevoorschijn te toveren.

"Het platform wordt voortdurend geupdate om creatievere en meer unieke inhoud mogelijk te maken"

Wil je een filter toevoegen aan je foto of video?

  1. Kies een foto of video
  2. Veeg naar links of rechts voor verschillende opties.

Er zijn een hoop opties waar je uit kunt kiezen: Oslo, Lagos, Melbourne, Jakarta, Abu Dhabi, Buenos Aris, New York, Jaipur, Cairo, Tokyo en Rio De Janeiro.

Tekst in Instagram Stories

In de tekst die je bij je foto of video plaatst, kun je gepersonaliseerde berichten maken, hashtags gebruiken en andere accounts taggen.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Klik op het Aa-icoon in de rechterbovenhoek, er zal een cursor in het midden van het scherm verschijnen.
  3. Begin met het typen van je bericht
  4. Pas de uitlijning, de grootte, kleur, lettertype en locatie aan

Wanneer je je tekst schrijft in Instagram Stories, zie je midden bovenaan in het scherm je huidige lettertype. Je kunt het lettertype wijzigen door op de stijl die je wilt gebruiken te klikken. Je kunt kiezen uit vijf lettertypen: klassiek, modern, neon, typemachine en sterk.

Het aanpassen van de grootte van je tekst lijkt erg op de manier van Snapchat. Je kunt de tekst knijpen om het kleiner of groter te maken. Je kunt de plek van je tekst wijzigen door de tekst over het scherm te slepen. Bepaalde lettertypes, Typewriter en Classic, bieden ook tekstuitlijning zodat je ze links, in het midden of rechts in het scherm kan neerzetten.

Wil je kleuren aan je lettertype toevoegen? Kies bij het schrijven van je bericht uit de kleuropties en veeg naar links voor meer kleurstellingen. Er zijn 27 vooringestelde kleuren om uit te kiezen. Niet genoeg keus? Hou een kleur ingedrukt om het complete kleurpalet te openen. Sommige lettertypestijlen, Typewriter, Strong en Classic, bieden een achtergrondoptie die een effen kleur achter de tekst maakt, zodat deze beter zichtbaar is.

Hashtags

Hashtags zijn essentieel om meer bereik, betrokkenheid en verkeer te krijgen. 

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Klik dan op het Aa-icoon in de rechterbovenhoek, er zal een cursor in het midden van het scherm verschijnen
  3. Druk dan op het #-symbool en schrijf je hashtag

Uiteindelijk kun je ook de uitlijning, de grootte, kleur, lettertype en locatie aanpassen. Je kunt ook de #hashtag-sticker gebruiken.

Taggen

Wil favoriete merken, bedrijven, collega’s of teamgenoten taggen in je story? Mensen taggen in stories of Instagram Story Shoutouts doen is een goede manier om volgers uit te ruilen, betrokkenheid, bereik en verkeer te vergroten. Veel influencers doen aan Shoutout for Shoutout, waarbij accounts elkaar taggen om elkaar te helpen groeien.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Klik dan op het Aa-icoon in de rechterbovenhoek, er zal een cursor in het midden van het scherm verschijnen
  3. Druk dan op het @-symbool en typ dan de naam van degene die je wilt taggen
  4. Uiteindelijk kan je ook de uitlijning, de grootte, kleur, lettertype en locatie aanpassen.

Je kunt ook de @mention-sticker gebruiken.

Pen-tool

Of je nu een groot kunstwerk wilt tekenen, of een tekeningetje, pijl of tekstje aan je foto wilt toevoegen: de pen-tool op Instagram Stories is hier essentieel voor.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Kies de Pen-tool, in de rechterbovenhoek van het scherm. Daar vind je alle opties op het gebied van styling, zoals grootte, het type pen en kleur. Er zijn vijf stijlen waar je uit kunt kiezen: Pen, Markeerstift, Neon, Wisser en Krijt
  3. Nu kan je beginnen met tekenen

Wil je van je scherm één effen kleur maken? Gebruik de pen en kies je kleur. Wanneer je je kleurselectie hebt gemaakt, houd je het scherm ingedrukt. Binnen een paar seconden verandert het hele scherm in de kleur van je keuze. Je kunt foutjes gemakkelijk terugdraaien door de Ongedaan maken-knop in te drukken in de linkerbovenhoek van je scherm.

Stickers in Instagram Stories

Instagram was zo vriendelijk om een aantal van onze favoriete vakantiebestemmingen, evenementen, onderwerpen, enzovoort om te zetten in kleurrijke 'stickers', simpele plaatjes of animaties die je op je foto of video kunt 'plakken'. Met stickers voeg je een vrolijk element toe aan je story, geef je meer informatie of verhoog je de betrokkenheid. Bovendien verandert Instagram ze voortdurend, zodat de stickers nooit te vaak worden gebruikt of verouderen. Er zijn verschillende toepassingen.

"Met stickers voeg je een vrolijk element toe, geef je meer informatie of verhoog je de betrokkenheid"

Hoe voeg ik stickers toe aan mijn story?

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Druk op het Opgevouwen smiley-icoon bovenaan het scherm om de stickers te openen
  3. Kies een sticker, je kunt de grootte en locatie aanpassen, net als bij tekst. Je kunt het plaatje ook omdraaien door op de sticker te klikken.
  4. Bij video’s kan je op de sticker blijven drukken tot je een vastzet-knop ziet verschijnen, zo blijft de sticker op deze plek staan. Dit is niet nodig bij foto’s.

Locatie-sticker

Grote steden hebben hun eigen Instagram Stories, die worden beheerd door Instagram zelf. Inhoudscuratoren op Instagram halen inhoud uit accounts met behulp van locatie of geografische hashtags. Locatie-stickers zorgen voor meer lokale bekendheid van een merk, influencer of bedrijf. Het is verstandig zijn om ze in je story te gebruiken om voor meer verkeer te zorgen.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Druk op het Opgevouwen smiley-icoon bovenaan het scherm om de stickers te openen
  3. Kies de Locatie-sticker, en voer je locatie in. Kies een sticker, je kunt de grootte en locatie aanpassen, net als bij tekst. Je kunt het plaatje ook veranderen door op de sticker te klikken.
  4. Bij video’s kan je op de sticker blijven drukken tot je een vastzet-knop ziet verschijnen, zo blijft de sticker op deze plek staan. Dit is niet nodig bij foto’s.

Polls

Polls zijn interactieve stickers waarmee gebruikers vragen met twee antwoorden kunnen beantwoorden. Hierdoor kunnen je de betrokkenheid vergroten, een test uitvoeren of waardevolle gegevens over volgers verzamelen.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Druk op het Opgevouwen smiley-icoon bovenaan het scherm om de stickers te openen
  3. Kies de Poll-sticker, stel je vraag in de tekst box waar staat “stel een vraag”. Je kunt de grootte en locatie aanpassen, net als bij tekst. Ook kan je de tekst onderaan veranderen in ja/nee-opties.  

Gebruikers die antwoorden invoeren in polls kunnen direct de tussenstanden bekijken. De vraagsteller kan zien wie wat heeft geantwoord en hoe.

Vragen

Een andere goede manier om de betrokkenheid van volgers te vergroten, is door ze vragen te stellen.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Druk op het Opgevouwen smiley-icoon bovenaan het scherm om de stickers te openen
  3. Kies de Vragen of Smiley-schuifbalk-sticker, stel je vraag in de tekstbox. Je kunt de grootte en locatie aanpassen, net als bij tekst.

Wanneer gebruikers antwoord geven op de vraag, krijg je direct bericht. Erg handig bij het vinden van nieuwe leads.

"Een goede manier om de betrokkenheid van volgers te vergroten, is door ze vragen te stellen"

Selfie-sticker

Wil je je gezicht laten schitteren in al je Instagram Stories, bijvoorbeeld omdat je persoonlijk staat voor je merk, of omdat je ZZP’er bent? Dat kan met de selfiesticker.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Druk op het Opgevouwen smiley-icoon bovenaan het scherm om de stickers te openen.
  3. Kies de Camera-sticker, maak een selfie door op de kleine witte cirkel te drukken die tevoorschijn komt
  4. Je kunt de grootte, locatie en stijl aanpassen door op de sticker te klikken

Hoe verwijder ik stickers of tekst van mijn Instagram Stories?

Het enige wat je hoeft te doen om stickers of tekst uit je story te verwijderen, is de ongewenste sticker of tekst te pakken, naar de onderkant van het scherm slepen en het is weg.

Hoe voeg ik links toe aan Stories?

Links toevoegen kan alleen door specifieke accounts die aan een bepaalde drempel voldoen. Eerst was de functie alleen beschikbaar voor zakelijke Instagramprofielen die meer dan 10.000 volgers hadden. Mijn huidige persoonlijke account (@the_apex_people_) met meer dan 30.000 volgers heeft nu ook toegang tot de functie. Mijn voorspelling is dat je een bepaalde volgersdrempel moet bereiken om toegang te krijgen tot de functie. Dezee grens is voor een bedrijfsprofiel veel lager in vergelijking met een persoonlijk profiel.

  1. Kies of maak een foto of video
  2. Klik op het Ketting-icoon, voeg daarna de bestemmings-URL in.
  3. Gebruikers kunnen nu buiten Instagram om navigeren naar jouw URL door omhoog te swipen in de story. Maak hier gebruik van, want hoe makkelijker het is, hoe meer mensen je landingspagina bezoeken.

Hoe voeg ik Story Highlights toe?

Highlights zijn stories die je langer zichtbaar wilt houden dan de reguliere 24 uur. Highlights staan bovenaan de feed van een Instagram-account, waardoor je publiek snel toegang heeft tot eeuwigee content.

"Highlights kun je zien als een permanente reclamespot bovenaan je pagina"

  1. Maak een Instagram Story
  2. Klik op Highlight in de rechterbenedenhoek, en druk dan op NIEUW en geef de contentspoel een naam
  3. Als je ooit meer content wilt toevoegen aan een bepaalde Highlight Spoel. Klik dan op de highlight en dan op het driepunts icoontje, deze staat aan de rechterkant van het scherm. Kies dan Bewerk Highlight, je hebt daar ook de mogelijkheid om te Verwijderen van Highlight, Sturen van Highlight of Kopieer de Highlight Link.
  4. Wanneer je in de Highlight Editor bent, kan je de omslag, de naam en meer gearchiveerde content toevoegen

Als je een vorm van service of een product aanbiedt, zijn Highlights een hele goede plek om klantenreviews, aankomende producten, sales et cetera te plaatsen. Je kunt het zien als een permanente reclamespot bovenaan je pagina!

Hoe check ik de views van mijn Story?

Je hebt je eerste Instagram Story gemaakt, maar je bent natuurlijk wel benieuwd hoe het presteert.

  1. Klik op Jij bovenaan in het Home scherm, waardoor je Story tevoorschijn komt
  2. Swipe omhoog om de lijst te zien van mensen die jouw Story hebben bekeken

Als je niet wilt dat iemand jouw stories bekijkt, klik dan op de X rechts naast de naam van die persoon. Dit zorgt ervoor dat diegene in de toekomst geen foto’s, video’s en livestreams van jou meer kan zien.

"Het mooie aan Instagram Stories: ze zijn er toch niet langer dan 24 uur"

Je hebt nu alle kennis opgedaan over alle functies die in Instagram Stories aanwezig zijn. Zorg dat je ze gevarieerd gebruikt om aantrekkelijke en persoonlijke content te blijven creëren. Hoe creatiever, hoe beter! Wees niet bang om eens een nieuwe stijl te proberen, want het mooie aan Instagram Stories: ze zijn er toch niet langer dan 24 uur.


Delen

0
4


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.