Und jetzt Alle!

7 december 2021, 08:38

150 merken op de Duitse markt roepen op tot vaccinatie: ‘Es gibt immer was zu impfen’

Ongekend marketingnieuws uit Duitsland: meer dan 150 bedrijven en merken roepen in een gezamenlijke campagne op tot vaccinaties. Bureau Antoni is initiatiefnemer van #ZusammenGegenCorona, Bild is mediapartner.

‘Wir impfen uns den Weg frei’, ‘Impfen. What else?’ of ‘Come impf and find out’: Wat in eerste instantie klinkt als een vermakelijke brand fuck na twee jaar pandemie, is een ingenieuze campagne van de Duitse marketingindustrie: op initiatief van reclamebureau Antoni hebben meer dan 150 Duitse bedrijven en merken én hun bureaus, de krachten gebundeld in een campagne die volgens vaktitel Werben und Verkaufen uniek is in de Duitse reclame-geschiedenis.

Vanaf vandaag plaatsen alle deelnemende bedrijven vaccinatieoproepen op hun sociale mediakanalen met de hashtag #ZusammenGegenCorona. Alle deelnemende merken stellen hun slogans en claims beschikbaar voor een goed doel door de term ‘impfen’ in een aangepaste en snedige vorm op te nemen. dat resulteerde in creaties als: “Auf diese Impfung können Sie bauen” , “Impfen: Da weiß man, was man hat”, “Willst du viel, impf mit Stil” of “Es gibt immer was zu impfen”.

‘We zijn overweldigd door de enorme respons’

“Merken hebben invloed en bereik. Dus waarom niet beide gebruiken om de boodschap over te brengen dat onze eigen vaccinatie de beste uitweg is uit de pandemie voor ons allemaal”, zegt Seven Dörrenbacher, Managing Partner van Antoni. “We zijn overweldigd door de enorme respons.” De lijst met deelnemende merken leest als een who’s who van de Duitse economie: onder andere AOK, Burger King, BMW, DEVK, Douglas, Edeka, Henkel, Hornbach, Lidl, McDonald’s, Mercedes-Benz, Netto, Sparkasse, Toom en Volksbanken doen mee.

“Van de huidige situatie in de pandemie hebben we allemaal last”, zegt Philipp Kluck, algemeen directeur van Iglo Duitsland tegen WUV: “Uiteindelijk gaat het om overleven – als persoon, maar ook als bedrijf. De meesten hielden afstand en waren voorzichtig. Maar de huidige cijfers laten zien dat dat niet genoeg is. De beste kans die we krijgen is om de vaccinatiegraad flink te verhogen.”

Ook de aanstaande bondskanselier Olaf Scholz is verheugd over de campagne. Opvallend is dat de krant Bild aan boord werd gehaald als mediapartner. De Springer-titel plaatste een spread over de actie in Bild, B.Z. en op de sites van Bild.de. Volgens Duitse vakmedia verrassend, omdat de krant uit Hamburg zich niet altijd opwierp als coöperatieve en neutrale stem in de strijd tegen de pandemie. Onlangs klaagde de Allianz der Wissenschaftsorganisationen nog in een openbare brief over de eenzijdige en lasterlijke berichtgeving door de Bild-Zeitung, maar kennelijk draaide de stemming op de redactie.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!